چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

قیمت هر کیلو مرغ در سطح تهران اواسط مهرماه به‌طور متوسط 2230تومان بود که اواسط آبان ماه به 2470تومان افزایش پیدا کرده است.

این ارقام براساس گزارش رسمی‌بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران است که رسما افزایش 10درصدی قیمت مرغ طی یک ماه اخیر را نشان می‌دهد. البته قیمت مرغ در برخی مناطق از رقم فوق بالاتر است اما رقم اعلامی‌بانک مرکزی، متوسط قیمت در کل تهران است. در هر حال این آمار بیانگر خیز قیمت مرغ برای گران شدن است. این در حالی است که برخی مسئولان صنفی از احتمال ارزان شدن مرغ خبر می‌دهند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، پرنده و ماهی تهران از جمله این افراد است که گفته است: گوشت مرغ ارزان می‌شود. مهدی یوسف‌خانی پیش‌بینی کرده که وضعیت بازار مرغ از 10 روز آینده روند رو به بهبودی را تجربه کرده و ارزان‌تر شود.

وی علت گرانی مرغ را شیوع بیماری برونشیت و خرید مرغ زنده توسط شرکت پشتیبانی امور دام عنوان کرد. وی با بیان اینکه شیوع بیماری برونشیت موجب کاهش 30 درصدی جوجه‌ریزی شده است، افزود: مرغداری‌های استان‌های شمالی کشور از این بیماری در امان مانده‌اند.

 یوسف‌خانی درباره خرید مرغ زنده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: هرچند این اقدام با هدف حمایت از مرغداران صورت گرفته است اما در واقع کشتارگاه‌ها از این امر منتفع شده‌اند.

یادآور می‌شود، با ارزان شدن قیمت گوشت مرغ در ماه‌های گذشته، وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تنظیم بازار مرغ اقدام به خرید مرغ زنده کرد و این خرید هفته گذشته به پایان رسید. یوسف‌خانی، با تصریح اینکه در زمان حاضر بازار مرغ تکلیف مشخصی ندارد، صادرات جوجه یکروزه به‌صورت رسمی ‌و غیررسمی‌ را از دیگر دلایل دامن زدن به گرانی بازار مرغ عنوان کرد. به گفته وی، اکنون هر کیلوگرم مرغ برای مغازه‌دار و مصرف‌کننده به‌ترتیب 26هزار ریال و 28 هزار ریال تمام می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، پرنده و ماهی تهران، قیمت هرقطعه جوجه در داخل کشور را 7هزار ریال عنوان کرد و گفت: با توجه به‌اینکه قیمت هر قطعه جوجه در کشوری مانند عراق یک دلار و معادل 10 هزار ریال معامله می‌شود، طبیعی است که  فروشنده، صادرات را ترجیح بدهد. به گفته یوسف‌خانی، میانگین جوجه‌ریزی در کشور 16میلیون قطعه است.

بازار تخم‌مرغ

این فعال بخش خصوصی معتقد است، صادرات تخم مرغ به‌صورت قانونی یا غیرقانونی در یک ماه گذشته از عمده‌ترین دلایل کمبود تخم مرغ در کشور است. وی با بیان اینکه براساس قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه نمی‌توان مانع صادرات شد، گفت: در مقطعی که نیاز داخل بیشتر احساس می‌شود، امکان محدود کردن صادرات وجود دارد.

کد خبر 95539

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز