چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز و مرغ اکنون به واقعیتی ملموس تبدیل شده که مصرف‌کنندگان هر روزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

گرچه تفاوت شدید قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر نیز خود به عاملی در تشدید نابسامانی بازار تبدیل شده است با این وجود مسئولان وعده‌های تازه‌ای برای ثبات قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز و مرغ در روزهای آتی را تکرار می‌کنند.

طی هفته جاری قیمت گوشت قرمز در مناطق مختلف شهر تهران، تفاوت چشمگیری داشت و در حالی که در برخی مناطق ران گوسفندی 12هزار و 400تومان عرضه می‌شود، در برخی مناطق دیگر شهر قیمت این فراورده به بیش از 16هزار‌تومان نیز افزایش یافته است.
 در این هفته ‌در بین مواد پروتئینی موجود در بازار، گوشت گوساله، گوسفندی و مرغ با افزایش شدید قیمت توأم بود به‌نحوی که برخی انواع گوشت گوساله و گوسفندی با 2 تا 4هزار‌تومان افزایش از 9هزار و 500 تا بیش از15هزار‌تومان به فروش رسید.

با این وجود در میادین میوه‌وتره بار شهرداری قیمت برخی انواع گوشت گوساله و گوسفندی به‌ترتیب 7 هزارو 350 و 12هزار و 700 ‌تومان، مرغ منجمد 2 هزارو 50، مرغ تازه 2هزارو 500 و تخم مرغ هر کیلوگرم هزار و 290 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شد. این در حالی است که قیمت گوشت مرغ در بازار از 2هزار و 900 تا بیش از 3 هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه و هر شانه تخم مرغ 3هزار ‌تومان به فروش می‌رسید.

وعده‌های محقق نشده و وعده‌های تازه

افزایش شدید قیمت گوشت قرمز و مرغ در حالی صورت می‌گیرد که امسال نیز همانند سال‌های گذشته با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، مسئولان و اتحادیه‌های صنفی، وعده‌های بسیاری در زمینه وجود ذخایر مناسب گوشت قرمز و مرغ از محل تولید داخل و واردات را بارها اعلام کرده و به مردم اطمینان می‌دادند که امسال هیچ افزایشی در قیمت این فراورده‌ها را شاهد نخواهند بود. این در شرایطی بود که ‌ با وجود  وعده‌های مختلف مسئولان،  از سه هفته مانده به ماه مبارک رمضان روند افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار آغاز شده بود.

از سوی دیگر تکیه بیش از حد مسئولان به ذخایر گوشت قرمز و مرغ منجمد که سهم قابل توجهی در بازار مصرف را نداشته و ناکارآمدی نظام توزیع، موجب شد تا با تاخیر در صدور حواله‌ و تحویل به موقع و به میزان مورد نیاز گوشت به واحدهای صنفی، حتی عرضه مقطعی گوشت‌‌های منجمد نیز مؤثر واقع نشود. محقق نشدن این وعده‌ها خود زمینه را برای شدت گرفتن و افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها فراهم ساخت.

با این وجود هنوز هم مسئولان وعده کاهش و ثبات قیمت‌ها پس از آغاز ماه مبارک رمضان را می‌دهند،  به‌نحوی که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی تهران از توزیع گوشت گرم به نرخ مصوب وزارت بازرگانی طی چند روز آینده خبر داده و اعلام کرده است تا اول ماه رمضان و به محض وارد شدن گاو زنده، شاهد عرضه گوشت گرم در سطح شهر خواهیم بود.علی خندان‌رو جوان با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی و پشتیبانی امور دام و تحت نظارت شورای اصناف کشور و مجمع امور صنفی درصدد هستیم تا گاو زنده را از زاهدان منتقل و در همین جا کشتار کنیم، افزود: با این روند قیمت احتمالی گوشت گرم به کمتر از 10 هزار تومان و براساس نرخ مصوب وزارت بازرگانی خواهد رسید.

از سوی دیگر دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، وعده ارزان شدن مرغ تا اواسط ماه مبارک رمضان را داده و چنین استدلال کرده است که باید مردم مرغ منجمد مصرف کنند تا بازار متعادل شود. علی آذر‌وش پیش‌بینی کرده است تا اواسط ماه رمضان افزایش قیمت گوشت مرغ متوقف شده و کاهش یابد.

اکنون با افزایش تقاضای مردم برای تامین مرغ تازه مواجه هستیم که در نتیجه به‌دلیل ثابت بودن میزان عرضه گوشت تازه مرغ، قیمت‌ این محصول دچار نوسان شده است. اگر مردم بخشی از نیاز خود را از مرغ‌های منجمد تامین کنند تقاضا برای گوشت تازه متعادل‌تر می‌شود. وی با بیان اینکه اکنون مرغ تازه در برخی نقاط 2هزار و 700 و در برخی نقاط دیگر با قیمت 3هزار و 100 تومان فروخته می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت تنها محدود به تهران نمی‌شود و در شهرستان‌های دیگر نیز با این روند مواجه هستیم و در نقاطی که تقاضا بیشتر است نوسان قیمت‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

عرضه ویژه در میادین میوه و تره‌بار

از سوی دیگر مسئولان سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران از برنامه‌ریزی برای عرضه ویژه گوشت قرمز و مرغ در این میادین خبر می‌دهند. به گفته حسین صفایی، سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران مرغ 2هزار و 500 تومانی و گوشت گوساله 5 هزار تومانی را در میادین و بازارها طی ماه  مبارک رمضان عرضه خواهد کرد.مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه 7 تا 8‌درصد نیاز مردم تهران به گوشت قرمز در بازارهای سازمان میادین برآورده می‌شود، قیمت این محصولات در مقایسه با قیمت بازار را دارای 15‌درصد تفاوت دانسته و اعلام کرده است:  این بازارها 14‌ درصد نیاز شهروندان به گوشت مرغ را برآورده می‌کنند که در شرایطی خاص مانند نوسانات قیمت این سهم به حدود 25‌درصد نیاز تهرانی‌ها نیز می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اکنون هزینه واسطه‌گری در میادین میوه و تره‌بار حداقل 15درصد است و در برخی از موارد به حدود 30‌درصد هم می‌رسد، افزود: برای کاهش هزینه واسطه‌گری در میادین با اجرای طرح بهینه‌سازی‌ نظام توزیع مواد غذایی، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان عمده مواد غذایی محصولات خود را به فروشندگان جزء سطح تهران چه در داخل بازار میادین و چه در خارج از آن عرضه کرده و خرده فروشان محصول مورد نیاز را به تولیدکننده سفارش خواهند داد که به نوعی بورس مواد غذایی شکل‌ گرفته و به این ترتیب هزینه واسطه‌گری به 3‌درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 88175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز