دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: این روزها افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و قندوشکر متاثر از انتظارات تورمی ناشی از هدفمند‌کردن یارانه‌ها فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرده است

با وجود این مسئولان وزارت بازرگانی از ثبات قیمت‌ها خبر می‌دهند  که قیمت برخی مواد پروتئینی و کالاهای اساسی در چند هفته اخیر رشد بیش از 30درصدی را تجربه کرده است.

گوشت قرمز باز هم گران می‌شود

فرارسیدن فصل سرما و افزایش تقاضا برای گوشت قرمز موجب شده تا قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی نیز طی چند هفته اخیر افزایش یابد؛ به‌نحوی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی با استخوان در برخی فروشگاه‌های سطح شهر به 15 تا 16 هزار تومان افزایش یافته و هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز با قیمت 11 تا12 هزارو 500 تومان به مردم عرضه می‌شود که نشانگر رشد بیش از 10درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از شوک روانی بازار در آستانه عید قربان خبر داد و به ایلنا گفت: صادرات دام زنده برای ذبح در ایام عید قربان به عربستان، عامل شوک روانی به بازار و افزایش قیمت گوشت گوسفندی است و بازار گوشت قرمز همچنان با افزایش قیمت مواجه خواهد بود.

کاظم‌ صمدی عراقی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی باز هم بین 10 تا 15 درصد افزایش خواهد یافت، افزود: اکنون بازار گوشت گوسفندی در رکود تورمی به سر می‌برد و قیمت‌ها با کاهش مواجه نشده اما به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمبودی در عرضه این محصول مشاهده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر خروج عمده دام زنده به کشور عربستان برای اجرای مناسک قربانی، در داخل کشور نیز به دام زنده نیاز است که این امر باعث نگرانی‌هایی در مورد کمبود عرضه شده و افزایش قیمت بی‌سابقه گوشت گوسفندی را محتمل کرده است.

طی چند هفته اخیر افزایش قیمت قندوشکر موجب شده تا فروشگاه‌های سطح شهر، قندوشکر بسته‌بندی شده را با درج قیمت‌هایی که از افزایش 20 تا 35 درصدی حکایت دارد، به مصرف‌کنندگان عرضه کنند؛ به‌نحوی که اکنون قیمت شکر بسته‌بندی شده 900 گرمی با افزایش 30 تا 35 درصدی به هر بسته هزارو 100 تومان افزایش یافته است.  

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ نیز که از چندی پیش آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. با این شرایط قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه که تا یک ماه پیش به 2هزار و 100 تومان رسیده بود این روزها به 2هزارو 500 تا 2هزار و 700 تومان افزایش یافته است. 

همچنین تازه‌ترین گزارش‌های خرده فروشی سطح شهر از تداوم روند افزایشی قیمت تخم‌مرغ حکایت دارد؛ به‌نحوی که در روزهای اخیر قیمت هر شانه تخم مرغ از 3600 تا 4 هزار تومان در نوسان بوده و فروشگاه‌های سطح شهر هر عدد تخم مرغ را به قیمت 120 تا 130 تومان به مردم عرضه می‌کنند که نشانگر افزایش 30 درصدی قیمت این محصول نسبت به ماه گذشته است.

کد خبر 94846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز