چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: انتظارات تورمی ناشی از افزایش نیمه رسمی نرخ نان موجب شده تا در هفته‌های اخیر قیمت برخی اقلام مصرفی مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و برخی انواع میوه و مرکبات نیز افزایش یابد

گرچه هنوز دولت و مجلس در حال چانه‌زنی در زمینه چگونگی آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها هستند، اما این روزها افزایش نیمه رسمی قیمت نان موجب شده تا انتظارات تورمی ناشی از آزاد‌سازی قیمت‌ این کالا به برخی دیگر از اقلام مصرفی نیز تسری یابد.  با افزایش بیش از 100درصدی نرخ نان فانتزی، اکنون قیمت انواع نان سنتی حتی در نانوایی‌ها که از یارانه آرد دولتی استفاده می‌کنند نیز افزایش یافته است.

با وجود این، استانداری تهران از هرگونه اظهار نظر رسمی و تعیین نرخ نان سنتی خودداری می‌کند. اکنون نانوایی‌های سطح شهر تهران علاوه بر کاهش کیفی و حجم نان سنتی، افزایش حداقل 20 درصدی قیمت در انواع نان سنتی با استناد به اعلام‌نظر برخی اتحادیه‌های ذیربط را اعمال می‌کنند. 

با این شرایط، قیمت نان لواش به 30 تا 35 تومان، بربری به 150 تا 200 تومان و سنگک به 200 تا 500 تومان افزایش یافته و نانوایی‌های فانتزی و صنعتی نیز با اعمال نرخ‌های جدید، نان بربری ماشینی را با قیمت بیش از400 تومان به مردم عرضه می‌کنند.

سیر صعودی قیمت مرغ

قیمت مرغ نیز که در ماه‌های اخیر روند نزولی و ثبات نسبی را تجربه کرده و تا هفته گذشته 2هزار و 300 تومان در هر کیلو بود، اکنون روند افزایشی خود را آغاز کرده است به‌نحوی که روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر تهران به 2هزارو 700 تومان و در برخی شهرستان‌ها به بیش از 3 هزار تومان افزایش یافت.

همچنین روند صعودی قیمت تخم‌مرغ که از هفته‌های گذشته آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. این شرایط موجب شده تا روز گذشته قیمت فروش هر شانه تخم مرغ در برخی فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 4هزار تومان افزایش یابد.

گرچه فروشندگان، این محصول را با نرخ‌های متفاوت 4هزار تا 4هزار و 500 تومان در هر شانه به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند؛ این درحالی است که قیمت فروش هر شانه تخم مرغ در هفته گذشته حدود 3 هزار تومان بوده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز

اخیرا قیمت گوشت قرمز خیز تازه‌ای را برای افزایش آغاز کرده؛ به‌نحوی که قیمت گوشت گوساله در هفته جاری افزایش حداقل 500 تومانی را شاهد بوده است. همچنین در فروشگاه‌های سطح شهر هر کیلو گوشت شقه گوسفندی 12هزار و 500 تومان، ران گوسفندی 14هزار و 800 تومان، چرخ کرده با چربی 8 هزار و 500 تومان و چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفندی مرغوب 10‌هزار و 500 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوساله مخلوط( با استخوان و چربی) 10 هزار و 500 تومان و گوشت گوساله بدون استخوان به بیش از 12 هزار و 500تومان افزایش یافته است.

میوه و مرکبات

این روزها بازار میوه نیز متاثر از کاهش عرضه و انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت سایر کالاها به‌سوی افزایش قیمت‌ها گام برمی‌دارد. اکنون در میوه‌‌‌فروشی‌های سطح شهر قیمت سیب سبز فرانسوی وارداتی به حدود 2هزار و 500 تومان، سیب زرد  ایرانی هزار و 500 تومان، نارنگی و پرتقال ایرانی 2 هزار تومان و پرتقال وارداتی به حدود 2 هزار و 300 تومان افزایش یافته است.

وعده‌های وزارت بازرگانی برای مهار گرانی‌ها

افزایش اخیر قیمت‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی و محمد صادق مفتح، معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه با اشاره به برنامه‌ ذخیره‌سازی کالاهای راهبردی توسط بخش خصوصی با استفاده از تسهیلات دولتی از اتخاذ تدابیر ویژه برای ذخیره‌سازی و مهار افزایش احتمالی قیمت‌ها به‌دلیل آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت هدفمند یارانه‌ها خبر داده و اعلام کرده بودند که اگر قیمت‌ها در زمان اجرای این قانون بیش از حد معقول و متعارف افزایش یابد، این ذخایر به بازار تزریق خواهد شد.

کد خبر 94505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز