چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: توسعه واحدهای نان صنعتی یکی از برنامه‌های دولت بود که با اعطای یارانه و حمایت از ایجاد این واحدها قصد توسعه آنها را داشت.

اما در مرداد‌ماه با قطع توزیع آرد یارانه‌ای این واحدها دچار مشکل شده‌اند. از جمله کارخانه‌هایی که با حمایت مستقیم دولت شکل گرفتند می‌توان از سه نان نام برد که اکنون به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

در شرایط فعلی تولیدکنندگان نان‌های صنعتی باید آردی را که تا پیش از این به  قیمت 400 ریال تهیه می‌کردند، با قیمت 4 هزار و 200 ریال از بازار آزاد خریداری کنند.

محمدنبی زارع، مدیرعامل کارخانه مهگل طراوت سمنان، با اعلام این که افزایش یکباره قیمت آرد به بیش از 10 برابر قیمت پیشین، تاثیر قابل توجهی بر قیمت نان‌های تولیدی خواهد داشت، می‌گوید: نان تولیدی توسط مردم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و کارخانه‌ها نیز در تهیه آرد با مشکل مواجه خواهند شد.

محمدرضا مرتضوی، دبیر انجمن صنفی آردسازان ایران، معتقد است با توجه به آن که قیمت نان‌های صنعتی توسط تولید کنندگان تعیین می‌شود، تاثیر خرید آرد آزاد در قیمت نان‌های تولیدی باید 20 درصد باشد؛ چرا که تنها قیمت آرد افزایش یافته و سایر عوامل دخیل در تولید نان ثابت هستند.

مهگل طراوت اما با پایان یافتن ذخیره آرد یارانه‌ای خود و پس از آن که سهمیه مرداد ماهش را دریافت نکرد، کارخانه را تعطیل کرد. گفته شده است: این اقدام موقت است  و مسئولان شرکت منتظر تعیین تکلیف وضعیت آرد هستند؛ چرا که ادامه شرایط فعلی غیرممکن جلوه می‌کند.

مدیر عامل کارخانه مهگل طراوت  از سیاست غیر‌حمایتی دولت در مواجهه با بخش صنعت گلایه می‌کند و می‌گوید: در شهرها و در فواصل کوتاه، واحدهای کوچک تولید نان حجیم در حال فعالیت هستند که به دلیل کوچک بودن، هزینه‌هایشان با واحدهای بزرگ قابل قیاس نیست و شرایط نابرابری را در رقابت ایجاد کرده‌اند. این واحدها امکان تولید به  قیمت پایین‌تر را نیز دارند.

مجید قهرمانان، رئیس هیات مدیره انجمن نان‌های صنعتی، به عدم هماهنگی اداره بازرگانی با  اتحادیه‌ها و انجمن نان برای حذف یارانه معترض است و آن را تصمیم یکجانبه‌ای می‌داند که بدون توجه به شرایط تولیدکنندگان اتخاذ و اجرایی شده است.

وی می‌گوید: تنها 5 درصد از آرد یارانه‌ای کشور در واحدهای نان صنعتی و فانتزی توزیع می‌شد که رقم قابل توجهی نبود؛ اما با حذف آن، رقابت نابرابر و ناعادلانه‌ای میان واحدهای صنعتی و سنتی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به واحدهای سه نان و جنت که به دلیل مشکلات مالی و تامین هزینه به حالت تعطیل درآمده‌اند، می‌افزاید: این واحدها تا پیش از این نیز پایین‌تر از ظرفیت خود فعالیت می‌کردند؛ اما شرایط جدید فضای توقف فعالیت و به حاشیه راندن واحدهای صنعتی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

قهرمانان  با بیان این که ذائقه ایرانی گرم است، تاکید می‌کند که واحدهای صنعتی برای ماندگاری مشکلات زیادی خواهند داشت و فشار بالایی به بخش تولید و مصرف وارد خواهد شد.

تصمیم دولت بر قطع سهمیه آرد یارانه‌ای، تاثیر مستقیمی بر قیمت غذاهای ساندویچی نیز خواهد داشت و قیمت‌های آنها را نیز به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.
زارع معتقد است در آن شرایط مغازه‌داران خود اقدام به تولید می‌کنند و با خرید ماشین‌های مخصوص نان باگت، نیاز روزانه‌شان را تامین می‌کنند و مغازه‌های کوچک شهری تولید نان حجیم نیز از این حیث دچار مشکل خواهند شد.

پیشنهاد مدیرعامل کارخانه مهگل طراوت سمنان، آزاد‌سازی نرخ آرد برای همه واحدهای صنعتی و سنتی به صورت یکسان است.رئیس هیات مدیره انجمن نان‌های صنعتی نیز به اختلاف فاحشی که میان آرد توزیعی یارانه‌ای برای واحدهای سنتی و آزاد وجود خواهد داشت اشاره می‌کند و می‌گوید: واحدهای سنتی،  آرد خود را به قیمت 75 ریال تهیه خواهند کرد و واحدهای صنعتی به  قیمت 4200 ریال که این تفاوت قیمت موجب فساد خواهد شد.

وی  پیشنهاد می‌کند برای ممانعت از فساد احتمالی، سبوس‌گیری آرد نان‌های سنتی را کاهش  دهند و آرد سفید در بین آنها توزیع نشود تا آرد یارانه‌ای خارج از این واحدها توزیع نشود.

کد خبر 91080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز