چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه استان‌ها - بهناز جلالی‌پور: قیمت نان به‌عنوان قوت غالب گروه‌های ضعیف با یارانه‌ای که دولت به آرد آن تخصیص می‌دهد، توسط دولت نیز تعیین می‌شود

اما این نرخ مورد قبول بخش تولید نیست؛ چرا که براساس این ثبات قیمت، آنان متضرر می‌شوند.

محمدرضا مرتضوی، دبیر انجمن آردسازان ایران، به ثبات 3 ساله نرخ نان اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایطی که نانوایی‌ها  از آرد یارانه‌ای استفاده می‌کنند و قیمت آن نیز طی این سال‌ها ثابت بوده؛ اما هزینه‌های جانبی و تحمیلی شرایط را برای تولیدکننده مشکل کرده است.

وی به افزایش حقوق کارگران، آب، برق و سایر هزینه‌های تحمیلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: از سال 80 به بعد، تاثیر قیمت آرد در تولید نان تنها 3 درصد و 97 درصد آن را نیز عوامل دیگری به‌خود اختصاص می‌دهد. مرتضوی تصریح می‌کند: میزان تولید و قیمت مواد اولیه سال‌هاست ثابت مانده؛ اما هزینه‌های ثابت همگام با تورم افزایش پیدا می‌کنند.

براین اساس است که واحدهای تولید نان سنتی طی سال‌های اخیر خواستار تغییر قیمت نان بودند؛ اما با افزایش قیمت اعتراضات زیادی به آن می‌شد؛ چرا که گروه‌های ضعیف تحت فشار قرار می‌گرفتند.

اکنون بر این اساس قیمت نان در برخی استان‌ها از جمله یزد افزایش یافته است.علی‌اکبر اولیا، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی، از افزایش 30 درصدی قیمت نان در حوزه انتخابیه‌‌اش خبر می‌دهد و درخصوص علت این افزایش قیمت می‌گوید: کمیسیون آرد و نان پس از دریافت درخواست‌های بسیار برای افزایش قیمت‌ها، مجوز افزایش 30 درصدی نرخ نان را تایید کرد.

وی البته تاکید می‌کند که این افزایش قیمت به‌زودی در دیگر مناطق نیز اجرا می‌شود.دبیر انجمن آردسازان ایران، از ‌بی‌توجهی  به‌وضعیت قیمت نان گلایه می‌کند و می‌گوید: بی‌توجهی‌به قیمت نان موجب بی‌نظمی در این بخش شده به‌طوری که قیمت‌های متفاوتی برای آن تعیین می‌کنند و به‌دلیل آنکه نظارت‌ها چندان دقیق نیست، مبارزه با افزایش قیمت‌های غیرقانونی مؤثر نبوده است.

پایه و اساس هر نوع فعالیت اقتصادی کسب سود است، اما در شرایطی که دولت وارد عرصه تعیین قیمت می‌شود و تنها یک سوی چرخه داد و ستد را در نظر می‌گیرد، طرف دوم که در این بین بی‌حامی می‌ماند برای کسب سود مجبور است از راه‌های دیگری وارد شود که از آن جمله تغییر و کاهش وزن نان است و یا گاه فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد یا نزدیک به آزاد.

دبیر انجمن آردسازان ایران در این زمینه تاکید می‌کند که نرخ نان باید براساس سود نانوا تعیین شود.

کد خبر 92799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز