چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: افزایش قیمت رسمی و غیررسمی نان سنتی و فانتزی موجب شده است تا علاوه بر افزایش قیمت، این روزها نان با نرخ‌های چندگانه به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

تحولات یک ماه اخیر بازار نان موجب شده است که  با وجود اعلام نرخ‌های جدید نان سنتی توسط اتحادیه نانوایان و حذف یارانه آرد نانوایی‌های فانتزی به‌دلیل ضعف نظارت، هنوز هم نان به نرخ‌های متفاوتی به مصرف‌‌کنندگان عرضه شود.

گرچه دست‌اندرکاران بازار نان نرخ‌های اعلام شده را در راستای واقعی کردن قیمت این کالا و براساس مصوبه ماه‌های نخست کار گروه تنظیم بازار نان قلمداد کرده و معتقدند این امر به معنای افزایش نرخ نان نیست، اما اکنون برخی انواع نان مانند بربری و سنگک با چندین برابر قیمت‌های اعلام شده رسمی به مردم عرضه می‌شود.

چالش‌های اخیر بازار نان موجب شده تا قیمت انواع نان سنتی در نانوایی‌هایی که از آرد دولتی استفاده کرده یا حتی نانوایی‌های آزاد پز افزایش پیدا کند. با این روند در نقاط مختلف شهر نان بربری با آرد یارانه‌ای به نرخ 150تا 250‌تومان، بربری آرد آزاد 300 تا 400 تومان و سنگک آرد یارانه‌ای به قیمت‌های متفاوت 200 تا 300 و با آرد آزاد تا بیش از هزار تومان به مردم عرضه می‌شود.

همچنین قیمت نان لواش با آرد یارانه‌ای به بیش از 35 تومان، تافتون تنوری با آرد یارانه‌ای 40 تا 50‌تومان و تافتون تنوری با آرد آزاد به قیمت 90 تا بیش از 100 تومان افزایش یافته است.

وعده‌هایی که عمل نشد

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه نان‌ فانتزی نیز با بیان اینکه با حذف یارانه آرد، اکنون این نانوایی‌ها در وضعیت نابسامانی به سر می‌برند به خبرنگار ما گفت: این اقدام موجب شده تا اکنون تولید‌کنندگان نان فانتزی با کاهش بیش از 50درصدی فروش، تعدیل 30درصدی نیرو و کاهش تولید مواجه شوند.

میر‌علی سیف با بیان اینکه اکنون تولید‌کنندگان نان فانتزی برای تأمین نقدینگی تهیه آرد نان غیریارانه‌ای با مشکل مواجه شده‌اند، افزود: با وجود مصوبه استانی دولت مبنی بر اینکه از محل حذف یارانه آرد تسهیلات لازم برای تأمین سرمایه در گردش و نوسازی پرداخت شود، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ برخی نهاده‌های تولید نان فانتزی مانند آرد، روغن، شکر، تخم مرغ و خمیرمایه و دستمزد در زمینه نرخ‌های تازه ابلاغ شده نان فانتزی تصریح کرد: اکنون نرخ نان باگت فرانسوی ساده 400تومان، کنجدی 450‌تومان، نان ساندویچی فرانسوی کوچک 200، بزرگ 250‌تومان، نان بربری کنجدی 500، ساده 450‌تومان، باگت معمولی 300 تومان، نان هات‌داگ 300‌تومان و نان همبرگری به200‌تومان افزایش یافته است.

نزدیک شدن نان به نرخ واقعی

با وجود این پس از درج گزارشی در صفحه نخست ‌روزنامه‌همشهری پنجشنبه مورخه21/8/88 با عنوان «نان گران شد» اتحادیه نانوایان استان با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

در این جوابیه آمده است: گرچه قیمت نان به‌مدت چند سال ثابت بوده اما دستمزد کارگران و قیمت همه ملزومات نانوایی‌ها افزایش چشمگیری داشته است، لذا جهت ممانعت از تنزل کمی و کیفی نان و جلب رضایت مشتریان مقرر شد به وزن چانه‌های خمیر افزوده ‌شود و به همین دلیل مبلغی با توجه به افزایش حقوق کارگر، عوارض‌نوسازی و کسب و پیشه شهرداری، مالیات، بیمه، آب، برق، گاز و... به قیمت هر قرص نان اضافه شود.

در بخش دیگر این پاسخ آمده است: این تصمیم پس از بررسی کارشناسی و نرخ جدید با رعایت صرفه و صلاح مصرف‌کنندگان تعیین و به اتحادیه ابلاغ شد که نانوایان ملزم به اجرای آن شدند و اتحادیه نیز توسط بازرسان خود با جدیت بر روند اجرای دقیق آن نظارت دارد. با این اقدام قیمت نان به نرخ واقعی نزدیک شد.

این اتحادیه می‌افزاید: در هفته‌نامه شورای اصناف نیز همین مطلب بیان شده و صحبتی از گرانی نان نبوده با این وصف عنوان کردن گرانی نان آن هم در صفحه اول روزنامه‌همشهری و درج گفت‌وگو به‌صورت ناقص سؤال‌‌برانگیز است چرا که علاوه بر اینکه ناقض اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح است، می‌تواند تشویش اذهان عمومی را به‌دنبال داشته باشد. حق این بود که گفت‌وگوی انجام شده بدون کم‌و کاست چاپ شده و تلخیص و انتخاب عنوان با صداقت و رعایت امانت صورت می‌گرفت تا از تبعات نامطلوب انتشار خبر نادرست جلوگیری شود.

کد خبر 96080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز