با گذشت 2 ماه از اعلام نرخ‌های مصوب و رسمی قیمت‌های انواع نان‌های سنتی کشور در حالی که به‌نظر می‌رسد وضعیت قیمت‌های این نان‌ها به یک ثبات نسبی رسیده

اما هنوز وجود نان‌های سنگک و بربری با قیمت‌های غیر‌متعارف حاکی از تخلفاتی است که توجه چندانی به آنها نمی‌شود.

این سخن مشاور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که ایران با مصرف 162 کیلوگرم در سال به ازای هر نفر، بالاترین سرانه‌ مصرف نان را در جهان دارد، خود نشان از اهمیت و تأثیر قیمت‌ نان‌ به‌صورت مستقیم بر زندگی مردم کشورمان دارد که با هر تغییری در آن طبیعتا اثر خاص آن نیز بر تأمین معیشت خانوار ایرانی مشهود خواهد بود.

از دو ماه قبل بود که بی‌ثباتی جدیدی در بازار نان‌های سنتی کشور به‌وجود آمد. به هرحال با به‌وجود آمدن آن شرایط خاص باید نرخ‌های جدید مصوب شده اعلام می‌شد تا مشخص شود که از چه قیمتی به بالاتر خرید نان‌های سنتی مربوط به مسئله گران‌فروشی است. در اواسط آبان ماه بود که نرخ‌های جدید نان سنتی یارانه‌ای و سپس نرخ‌های نان‌ سنتی بدون یارانه‌ در تهران اعلام شد.

طبق اعلام اتحادیه نانوایان تهران در 20 آبان ماه، قیمت نان بربری با آرد یارانه‌ای‌ 75 ریالی و 450 ریالی به‌ترتیب 120 و 150 تومان، نان سنگک با این دو نوع آرد 150 و 175 تومان، نان لواش با این دو نوع آرد 30 و 35 تومان، نان تافتون تنوری با این دو نوع آرد 40 و 90 تومان و نان تافتون ماشینی با این دو نوع آرد 30 و40 تومان بود.

قیمت نان‌ سنتی بدون آرد یارانه‌ای نیز طبق اعلام رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران این‌گونه بود که نان‌های سنگک و بربری با قیمت300 تومان و تافتون با قیمت 200 تومان به دست مردم برسد. این در حالی است که از سوی استانداری تهران به گفته معاون برنامه‌ریزی آن، قیمت هر نان سنگک با آرد آزاد 400 یا 500 تومان باید باشد. با در نظر گرفتن این نرخ‌های اعلام شده، بعد از گذشت 2ماه از اعلام آنها، با گشتی در شهر و بررسی میدانی موضوع، به‌نظر می‌رسد با وجود تأثر نسبی قیمت‌های اعلام شده در تعداد قابل توجهی از واحدها همچنان رعایت نمی‌شوند.

نان سنتی با چه قیمت؟

قیمت نان سنگک با آرد بدون یارانه‌ در سطح شهر تهران از قیمت اعلام شده هست تا هزار تومان! این نوع نان در دو نانوایی قلهک با قیمت‌های 500 و 700 تومان، در دو نانوایی شهرک غرب 500، 700 و هزار تومان، سعادت آباد 700 تومان و پاسداران هزار تومان هم به فروش می‌رسد. سنگک از نوع یارانه‌‌ای نیز چون روزهای قبل از اعلام نرخ‌های جدید، با همان قیمت 200 تومان در نقاط مختلف تهران به فروش می‌رسد. شاید 25 تومان گران‌تر فروختن، آنچنان زیاد نباشد اما به هر حال تخلف، تخلف است! نان بربری نیز از نوع آرد بدون یارانه‌ای آن، همچنان در سعادت‌آباد 250 تومان، شهرک غرب 300 تومان، شهرک امید 500 تومان و اطراف میدان کتابی 600 تومان هم به دست مردم می‌رسد، این در حالی است که قیمت مصوب 300 تومان است.

اما در نوع با آرد یارانه‌‌ای نان بربری قیمت‌ها در سطح شهر تهران همان150 تومان است. در نان تافتون و لواش نیز وضعیت به‌گونه‌ای است که تخلف کمتری در فروش این نوع نان‌ها مشاهده می‌شود و در سطح شهر تهران بیشتر با همان قیمت‌های 90 و 30 تومان به دست مردم می‌رسد. البته نکته قابل توجه در مورد نان تافتون 90 تومانی این است که با وجود نبود پول خرد 10 تومانی عملا در تعدادهای کم، نانواها تافتون را 100 تومان حساب می‌کنند! به گزارش ایسنا، به هرحال با وجود گذشت 2 ماه از زمان نرخ‌های جدید انواع نان‌های سنتی به‌نظر ‌می‌رسد باز هم تخلفاتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

این همان چیزی است که مدتی قبل رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران هم به آن اذعان کرده و متذکر شده بود: «با وجود اعلام نرخ‌های استانداری در مورد چانه نان‌های تافتون، سنگک و بربری، متأسفانه برخی از واحدها این نرخ‌ها را رعایت نمی‌کنند و بدون توجه به اعلام قیمت مصوب استانداری، نان به مردم می‌دهند».

کد خبر 98386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز