چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: با حذف یارانه آرد نان فانتزی از ابتدای آبان‌ماه قیمت انواع نان فانتزی نیز افزایشی حداقل 35درصدی را شاهد بوده

و  با این شرایط به‌دلیل مشخص نبودن ساز و کار اجرایی لازم برای تامین آرد و نظارت کمی و کیفی برتولید و عرضه نان، اکنون بازار این محصول با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران، یارانه آرد نان فانتزی حذف و بنابراین از ابتدای آبان ماه قیمت نان فانتزی 35 درصد گران شده است.

وحید کیارشی می‌افزاید: با توجه به اینکه از ابتدای آبان ماه آرد مصرفی واحدهای تولیدکننده نان فانتزی از هر کیلوگرم 45 تومان به هر کیلوگرم 410تومان افزایش یافته بر این اساس افزایش 35 درصدی قیمت نان فانتزی را شاهد خواهیم بود و قیمت‌گذاری صورت گرفته از اوایل هفته جاری به واحدهای تولید نان فانتزی ابلاغ شده است.

همچنین جواد کرمی، دبیر اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم از تعیین نرخ جدید نان فانتزی با حذف یارانه نان در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده و می‌گوید: براساس نرخ‌‌های جدید تعیین شده در اتحادیه پس از حذف یارانه آرد، قیمت نان باگت 400 تومان، نان ساندویچی 200 تومان و نان بربری فانتزی با توجه به وزن و ابعاد آن با 2 قیمت 400 و 500 تومان خواهد بود. این در حالی است که پیش از این قیمت نان باگت و نان بربری فانتزی 200 تا 250 تومان بوده است.

نان سنتی تثبیت یا افزایش قیمت؟!

از سوی دیگر در حالی که پیش از این برخی اتحادیه‌های صنفی نان با اعلام نرخ‌های جدید از افزایش قیمت نان سنتی به‌دلیل ثبات قیمت‌ها در چند سال اخیر و افزایش هزینه‌های تولید خبر داده بودند، چندی پیش مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تغییری در یارانه آرد نانوایی‌های سنتی صورت نگرفته است، می‌افزاید: قیمت آرد نان سنتی از هر کیلوگرم 75 ریال تغییر نکرده و یارانه آن حذف نشده است.

حمید علیخانی، می‌گوید: وزارت بازرگانی فقط مسئول توزیع آرد نان سنتی است و قیمت آرد نان سنتی از هر کیلوگرم 75 ریال تغییر نکرده و یارانه آن حذف نشده است. تغییر قیمت نان سنتی تحت‌تأثیر سایر عوامل چون انرژی و اجاره بها بوده و بر عهده استانداری‌هاست.

تعیین رقابتی قیمت نان فانتزی

همچنین رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در زمینه تعیین قیمت جدید این محصولات گفته است، با حذف یارانه نان‌های حجیم و نیمه حجیم، نرخ این نان‌ها در بازار به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

محمد جواد کریمی می‌افزاید:‌ اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم پس از حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی برای این نان‌ها نرخ تعیین نکرده و نرخ نان فانتزی باید به شکل رقابتی تعیین شود، چرا تعیین نرخ برای نان‌های فانتزی از سوی اتحادیه‌ها موجب بی‌کیفیت شدن نان‌های حجیم و نیمه حجیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم نان‌های حجیم و نیمه حجیم در سبد خانوار 7 درصد است، می‌گوید: اکنون 93 درصد از نیاز مردم به نان، توسط نان‌های تخت برآورده می‌شود و حذف یارانه آرد افزایش قیمت نان‌های فانتزی و کاهش میزان تولید را به همراه خواهد داشت. با این روند واحدهای تولید نان فانتزی برای ماندگاری در بازار و جلوگیری از حذف شدنشان نیاز به تولید نان با قیمت رقابتی دارند.

کریمی می‌افزاید: اگر یارانه نان‌های سنتی همزمان با نان‌های حجیم و نیمه حجیم حذف می‌شد، به‌طور قطع سهم نان فانتزی در سبد خانوار افزایش می‌یافت.

کد خبر 93880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز