چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

پس از آنکه حذف سهمیه آرد نانوایی‌های فانتزی موجب شد تا نرخ این نوع نان از شنبه هفته جاری افزایش یابد، روز دوشنبه نرخ‌های جدید و افزایش یافته نان سنتی نیز اعلام شد.

گرچه برخی دست‌اندرکاران بازار نان، افزایش قیمت انواع نان را پایانی بر حکایت تکراری نرخ‌های چندگانه و کاهش وزن و کیفیت نامطلوب نان سنتی و صنعتی قلمداد می‌کنند اما فعالان این بخش افزایش قیمت نان را جزئی از مطالبات معوق خود به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید و ثابت‌ماندن نرخ نان در چند سال اخیر می‌دانند.

رئیس انجمن صنفی نانوایی‌های تهران نرخ‌های جدید نان سنتی را با توجه به افزایش وزن نان و در جهت ارتقای کیفیت آن اعلام کرد و در توجیه علل نابسامانی قیمت نان در شهر تهران گفت: تولید نان سنتی با نرخ‌های کنونی برای نانوا مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل شاهد قیمت‌های متنوعی برای نان هستیم.یوسف احمدی  افزود: کاهش وزن چانه‌نان یکی از مواردی است که منجر به کاهش کیفیت نان شده است به همین دلیل نرخنامه جدیدی همراه با وزن چانه اعلام شده است که این نرخنامه به نفع نانوا نیست، بلکه در راستای ارتقای کیفیت نان و منافع مصرف‌کننده صادر شده است.

وی‌ تصریح‌کرد: تصمیماتی‌که درخصوص قیمت نان گرفته می‌شود باید به‌نحوی باشد که نانوا هم متضرر نشود چرا که در حال حاضر حقوق و دستمزد کارگر نانوایی پایین‌تر از یک کارگر ساده و معمولی است.احمدی درخصوص قیمت‌های جدید نان سنتی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که آرد دولتی با دو نرخ متفاوت 75ریال و 450 ریال بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود، گفت: براساس نرخنامه جدید قیمت نان لواش با وزن چانه 190 گرمی و آرد 75 ریالی 30 تومان و با وزن چانه 210 گرمی و آرد 450 ریالی 35 تومان، نان بربری با وزن‌ چانه 650 گرم با آرد 75 ریالی 120 تومان و با آرد 450 ریالی 150 تومان، نان سنگک با وزن چانه 750 گرمی با آرد 75 ریالی 150 تومان و آرد 450 ریالی 175 تومان خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی نانو‌ایان تهران، گفت: عده‌ای به اسم نان صنعتی با استفاده از همین روش پخت، نان سنتی را به قیمت کیلویی 750 تومان می‌فروشند در حالی‌که قیمت واقعی آن کیلویی 200 تومان است. این در حالی ا‌ست که این واحدها هزار کیلوگرم سهمیه دریافت می‌کنند ولی نانوایی‌ها 400 کیلوگرم سهمیه می‌گیرند.

افزایش قیمت نان‌های فانتزی‌ ‌

همچنین در حالی که چندی‌پیش میر علی سیف، عضو اتحادیه‌ نان فانتزی از پرداخت‌نشدن سهمیه آرد نیمه دوم مهرماه این نانوایی‌ها و افزایش قیمت نان فانتزی از شنبه هفته جاری خبر داده بود، دبیر انجمن صنفی نان صنعتی با بیان اینکه تاکنون 50 درصد از سهمیه آرد نان‌های حجیم و نیمه حجیم حذف شده است، گفت: این سهمیه قطع نشده و طبق توافق صورت گرفته قرار بر این بود تا 50 درصد از سهمیه آرد در مهر ماه به واحدهای تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم تحویل داده شود، به همین دلیل این سهمیه تا 15 مهر ماه تحویل داده شده است.

محسن لزومیان با بیان اینکه هنوز تکلیف قطع شدن سهمیه آرد واحدهای تولید‌کننده نان حجیم و نیمه حجیم مشخص نشده است، در زمینه علت تنوع قیمت نان فانتزی در سطح شهر، گفت: اتحادیه، نرخ‌های جدید را اعلام کرده است و چون 50 درصد سهمیه آرد کفاف تولید یک ماه را نمی‌دهد، لذا تولید‌کننده مجبور است تا آرد آزاد تهیه کند و چون نمی‌توان نان را ارزان‌تر از قیمت تمام شده به فروش رساند، تولید‌کننده مجبور است قیمت‌ها را واقعی کند.

وی در زمینه اینکه آیا دادن سهمیه 50 درصدی ادامه خواهد داشت، گفت: هنوز معلوم نیست که سهمیه ادامه داشته باشد. اگر سهمیه داده شود قیمت پایین می‌آید و اگر سهمیه قطع شود دوباره قیمت افزایش پیدا می‌کند و احتمالا سهمیه آرد نان فانتزی پس از مهر ماه قطعی می شود.

کاهش 60درصدی تقاضای نان فانتزی

همچنین رئیس اتحادیه صنف نان سفید پز و فانتزی‌پز اهواز با اشاره به اثرات ناشی از حذف یارانه‌ آرد نان فانتزی‌ها، گفت: تقاضای خانواده‌ها برای خرید نان فانتزی نزدیک به 60 درصد و تقاضای غذاخوری‌ها و ساندویچی‌ها به میزان 30درصد کاهش یافته است.

فرهاد مختاری با بیان این مطلب تصریح کرد: قیمت‌ عرضه نان فانتزی بیش از5/2 برابر رشد کرده و این افزایش قیمت بر تقاضای خانواده‌ها تاثیر منفی داشته است. برخی نانوایی‌ها اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند به‌طوری که 25 درصد از نیروی کارگر اتحادیه اخراج شده است.

کد خبر 93355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز