یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: تازه‌ترین خبرها از تشکیل کار‌گروه‌ ویژه کنترل بازار با عضویت 7 وزیر برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها حکایت دارد. در این‌باره 5 نکته حائز اهمیت است:

1- خروج دولت از بازار و واگذاری مسئولیت‌ها به تشکل‌های غیردولتی از جمله تکالیف پیش‌بینی شده و معوق قانون برنامه چهارم توسعه محسوب می‌شود،‌ اما اقدامات متناقض دولتمردان موجب شده تا طی سال‌های اخیر واگذاری امور به بخش دولتی شکلی نمایشی به‌خود بگیرد و سیاستگذاری‌ها در حد شعار باقی بماند.

2- واگذاری تنظیم بازار به بخش خصوصی تنها به انجام برخی اقدامات فصلی مانند ذخیره‌سازی میوه و‌مرکبات و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا منحصر شده است.

3- آزادسازی قیمت‌ها و شکل‌گیری بازار رقابتی از جمله زیر‌ ساخت‌های لازم برای پرداخت هدفمند یارانه‌هاست که با فلسفه نرخ‌گذاری و اعمال نظارت دولت بر بازار سازگاری چندانی ندارد.

در این شرایط بهتر نیست تا دولت به تکالیف معوق قانون برنامه چهارم گردن نهد  و زمینه حضور بیشتر تشکل‌های غیردولتی در عرصه تنظیم بازار را فراهم کند؟

4-تجربه ناموفق سال‌های اخیر تنظیم بازار بسیاری از کالاهای اساسی،  موادپروتئینی و میوه‌و‌مرکبات نشان داده است که حضور بخش خصوصی در عرصه تنظیم‌بازار در سایه سیاستگذاری‌های دولتی چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

5-  با جدی‌تر شدن پرداخت هدفمند یارانه‌ها و اجرای طرح تحول اقتصادی، اکنون به‌نظر می‌رسد بازنگری واقعی دولت در سیاستگذار‌ی‌ برای تنظیم‌بازار نیز ضرورتی انکار‌ناپذیر محسوب می‌شود.

کد خبر 93686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز