شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت انواع خرما در ماه مبارک رمضان به‌طور متوسط حدود 75 درصد افزایش یافته است

کاهش عرضه به‌دلیل توزیع نشدن خرمای تولیدی سال گذشته توسط واسطه‌ها و نرخ‌گذاری بالای خرما توسط مسئولان از جمله علل افزایش قیمت برخی انواع رطب و خرما در ماه مبارک رمضان امسال است. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان این مطلب به خبرنگار ما، گفت: هنوز خرمای نو به بازار وارد نشده و خرمایی که اکنون عرضه می‌شود همان محصول سال گذشته است.

سید حسن حسینی با اشاره به افزایش قیمت رطب و خرما در روزهای اخیر، افزود: سال گذشته قیمت هر کیلو رطب درجه 2 در بازار حدود 1700تا 2 هزار تومان بود اما در ماه مبارک رمضان امسال این قیمت به 3 هزار و 500 تومان برای رطب درجه 2 و 4هزارو 500 تومان برای رطب درجه یک افزایش یافته است.

همچنین قیمت خرمای دشتستان از 1300 تومان در سال گذشته اکنون به 1600 تومان در هر کیلو افزایش یافته است. وی با اشاره به عوامل مؤثر در افزایش قیمت خرما،  گفت: دلال‌ها و واسطه‌ها خرمای تولید سال گذشته را با نرخ‌های بالا به بازار عرضه کرده و اقدام چندی پیش مسئولان در زمینه تعیین نرخ 2هزار و 500 تومانی برای رطب درجه 3 در شهرستان بم از مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش قیمت این محصول است.

حسینی با رد تاثیر گرد و غبار چندی پیش در کاهش تولید و عرضه خرما در مناطقی مانند بم، عنوان کرد: این امر تنها بر کیفیت رطب عرضه شده به بازار مؤثر بوده اما در کاهش تولید تاثیر چندانی نداشته است. گرچه با افزایش عرضه تدریجی رطب و خرمای نو احتمال کاهش قیمت این محصول در روزهای آتی وجود دارد اما نرخ‌گذاری نامناسب خود عاملی در افزایش قیمت خرما و رطب در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

کد خبر 88407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز