اعلام آمارهای اقتصادی به‌ویژه مهم‌ترین شاخص که نرخ تورم است به‌دلیل استفاده ابزاری، به موضوع اختلاف میان برخی نهادها‌ تبدیل شده است.

تهیه و تدوین آمارهای اقتصادی در جهان از استاندارد‌های مشخصی پیروی می‌کند که با توجه به نیاز کارشناسان اقتصادی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.

نقش این آمار‌ها در اثبات موفقیت و عدم‌موفقیت سیاست‌های اقتصادی اعمال‌شده در یک دوره زمانی برای دولت‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. این امر موجب می‌شود تا مقامات دولتی به تدوین آمارهایی که سیاست‌های اجرایی آنان را مثبت نشان‌دهد، علاقه‌مند باشند.

این معضل موجب شده تا برخی از مقامات، بانک مرکزی را که همواره در ایران به‌دلیل وظایف قانونی، آمارهای معتبر تولید می‌کرده زیر‌سؤال ببرند. این اقدامات از سوی برخی نهادهای دیگر از جمله سازمان آمار، مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که سازمان آمار، مصرف‌کننده آمارهای بانک‌مرکزی است و نه تولید‌کننده ‌آن.

براساس تازه‌ترین خبر، قرار است که در نشستی سه‌جانبه متولی اعلام رسمی نرخ تورم در کشور مشخص ‌شود.

محمد مدد، رئیس مرکز آمار ایران به مهر گفت: هنوز نشست‌هایی که قرار بود در این خصوص با معاون اول رئیس‌جمهوری و بانک مرکزی برگزار شود، تشکیل نشده است. 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: قرار است معاون اول رئیس‌جمهوری، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران موضوع متولی و مرجع اعلام رسمی نرخ تورم را تعیین کنند.

هم‌اکنون در ایران، نرخ تورم را هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار ایران اعلام می‌کنند. بدین ترتیب مرکز آمار، نرخ تورم شهری و روستایی و ترکیب آنها را اعلام می‌کند، یعنی در تاریخ دوازدهم هر ماه نرخ تورم ماه قبل از آن را اعلام می‌کند.

کد خبر 85213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز