مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: تا سال 77 اتصال 2بزرگراه شهیدنواب‌صفوی و شهیدچمران که باید در حدفاصل میدان جمهوری تا میدان توحید صورت می‌گرفت، بلاتکلیف و حتی از نظر برخی کارشناسان شهری نشدنی بود

 اما ترافیک سنگین این مسیر و نیاز شدید تهران به اتصال این 2بزرگراه باعث شد تا شهرداری پایتخت با همکاری یک شرکت مشاور دست به اقدامات مطالعاتی و بررسی چگونگی اتصال این 2بزرگراه بزند.

 در همین راستا شهرداری تهران در اواخر سال85 پیمانکار بزرگ‌ترین پروژه تاریخ پایتخت را انتخاب و عملیات اجرایی احداث تونل توحید را رسما در اواخر خرداد86 آغاز کرد.

کاهش آلودگی محیط‌زیست، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه‌ نگهداری و تامین قطعات یدکی، ارتقای امنیت فکری و هم‌چنین کاهش اضطراب سفرهای درون‌شهری شهروندان ازجمله مزایای احداث تونل توحید است که جدای تاثیرات ترافیکی آن مدنظر مدیران شهری قرار دارد. این تونل از سمت شمال حدفاصل خیابان باقرخان آغاز شده و تا خیابان آذربایجان در بزرگراه شهیدنواب‌صفوی‌ امتداد دارد. البته احداث این معبر توانست ضمن تحقق یک پروژه رویایی، شمال و جنوب تهران را به یکدیگر متصل کند.

ثانیه‌شماری رانندگان و شهروندان

تونل توحید به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ شهرداری تهران روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. پروژه‌ای که در عین پیچیدگی و خاص بودنش در 3شیفت کاری با سرعت خوبی در حال اجراست. اصلی‌ترین هدف پروژه تونل توحید، اتصال بزرگراه شهیدچمران به بزرگراه شهیدنواب‌صفوی به‌وسیله 3باند مجزای رفت و برگشت است. ضمن آن‌که در طول این مسیر، تقاطع 2خط مترو 4 و 7تهران در خیابان آزادی نیز قرار دارد که همین مساله باعث شد، عملیات اجرایی با پیچیدگی بیشتری روبه‌رو شود.

 به‌طوری‌که در این مقطع، 3طبقه تونل ایجاد شد که با طراحی و اجرای تخصصی آن باعث شد این بخش از عملیات اجرایی، جزو پروژه‌های خلاقانه کشور محسوب شود. البته بزرگ‌ترین پروژه شهرداری تهران در طول مدت اجرا، مشکلات بسیاری را پشت‌سر گذاشت که می‌توان معارضین شهری این پروژه را یکی از اصلی‌ترین آن‌ها دانست.

 این مشکل حدود یک‌سال از زمان پروژه را به خود اختصاص داد که البته به‌رغم وجود این مساله بازهم شاهد سرعت مطلوبی در اجرای پروژه بودیم. تمامی ‌این موارد گوشه‌ای از پروژه عظیم تونل توحید بود که قرار است با افتتاح و بازگشایی‌اش گره کور ترافیک محدوده شلوغی از تهران را باز کند.

این شاهراه حیاتی که یکی از نقاط جنوبی را به محدوده شمالی شهر متصل می‌کند، معضلات ترافیکی زیادی را در این محدوده برطرف خواهد کرد که مدت‌ها به عنوان یک کابوس برای رانندگانی که هر روز در این مسیر تردد می‌کردند، آنان را عذاب می‌داد. رانندگانی که به‌زودی می‌توانند با طی کردن همان مسیر از درون این تونل، انتظار پشت چراغ‌های متعدد راهنمایی را به فراموشی سپرده و آرزو می‌کنند که ای کاش امکان احداث چنین معبری در دیگر نقاط پرترافیک شهر نیز وجود داشت.

کاهش مصرف سوخت و انرژی

تونل توحید تنها به جهت وسعت و سرعت عملیات اجرایی به بزرگ‌ترین پروژه شهرداری تهران تبدیل نشده است، بلکه تاثیرات چشمگیر ترافیکی آن بیش از عملیات احداث تونل موردتوجه قرار دارد. ضمن آن‌که طی برنامه‌ریزی دقیق کارشناسان این پروژه، نیاز به رفع معارضین ملکی و تاسیسات شهری به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت و یک کارنامه درخشان را در پروژه‌هایی از این دست به‌جا گذاشت.

یکی از دلایل سرعت بخشیدن به اجرای پروژه و تسریع در بهره‌برداری، ارتقای عملکرد کریدور شهیدچمران- شهیدنواب‌صفوی در شبکه معابر تهران است که این عامل باعث کاهش زمان سفرهای درون‌شهری خواهد شد. کما این‌که رانندگان با تردد در این تونل نه تنها با افزایش متوسط سرعت وترافیک روان وسایل نقلیه روبه‌رو می‌شوند، بلکه به دسترسی‌های مطلوب محلی نیز مرتبط خواهند بود. 

 سوای مسایل ترافیکی و کاهش زمان انتظار رانندگان پشت‌چراغ‌های راهنمایی باید به نکته دیگری اشاره کرد که هم برای مدیران شهری و هم برای رانندگان اهمیت فراوانی دارد. کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه و جلوگیری از هدر رفتن سوخت، یکی از مزایای انکارناپذیر تونل توحید است که با توجه به تسهیل رفت و آمد وسایل‌نقلیه درحدفاصل این 2بزرگراه مهم پایتخت میسر می‌شود.

 ضمن این‌که افزایش ایمنی عبورومرور و در نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی نیز در کنار مزایای دیگر تونل، مجموعه‌ای از آثار مطلوب این پروژه عظیم شهری را به‌وجود می‌آورد که مدیران شهرداری و شهروندان را به شمارش معکوس تا افتتاح تونل واداشته است.

پیوند ترافیکی شمال و جنوب شهر

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه شهری تهران، حاصل تلاش شبانه‌روزی بیش از 4000نیروی انسانی است که در 3شیفت کاری مشغول پیش بردن عملیات اجرایی هستند. بدیهی است با احداث و راه‌اندازی این تونل، معضل ترافیک در حدفاصل تقاطع بزرگراه شهیدچمران و خیابان باقرخان تا تقاطع بزرگراه شهیدنواب‌صفوی برطرف خواهد شد و ترافیک بزرگراه‌های شهیدمدرس و یادگار امام(ره) نیز که در موازات تونل توحید قرار دارند،کاهش می‌یابد.

این مسیر زیرزمینی یا بهتر بگوییم  «مهم‌ترین شریان زیرزمینی پایتخت» اولین بزرگراه شمال به جنوب پایتخت هم محسوب می‌شود که با از بین بردن تقاطع‌های متعدد در طول مسیر قدیمی، امکان دسترسی سریع و راحت‌تر را برای شهروندان فراهم می‌کند. تونل توحید از آن جهت دارای اهمیت فراوانی است که در محدوده یکی از گره‌های ترافیکی تهران قرار دارد. تا چندی پیش گذر از حدفاصل 2بزرگراه شهیدچمران و شهیدنواب‌صفوی و حتی پیمودن طول مسیر بین مناطق9 و 10 شهرداری شبیه یک کابوس برای رانندگان بود،

اما حالا با احداث افتتاح تونلی با 2136متر طول و عرض خارجی 30متر، در عمق 31متری از سطح زمین طی هفته‌های آتی با معبری روبه‌رو هستیم که مسیری دوقلو با 3خط عبوری در هر باند را در اختیار شهروندان می‌گذارد. درواقع تونل توحید با 3باند رفت و 3باند برگشت به نوعی تکمیل‌کننده رینگ‌های ترافیکی شمالی-جنوبی تهران است که پس از افتتاح و راه‌اندازی، تاثیرات بسیار بزرگ و محسوسی خواهد
داشت.

از تونل توحید تا خط4 بی.آر.تی

در ادامه  تاثیرات ترافیکی تونل توحید باید به ایجاد و راه‌اندازی خط4بی.آر.تی نیز اشاره کرد که گره کور ترافیکی تقاطع انقلاب-ابتدای شهیدنواب‌صفوی را باز می‌کند و تاثیر زیادی بر عملکرد دیگر خطوط اتوبوسرانی این منطقه خواهد داشت. مهندس بیژنی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن تایید این مطلب معتقد است:

در تقاطع شهیدنواب‌صفوی تا انقلاب‌اسلامی همیشه شاهد گره ترافیکی هستیم که در این بین مسافران اتوبوس و حتی تاکسی لطمات زیادی می‌خورند، اما با افتتاح تونل توحید، این گره کور به طور کامل باز خواهد شد. امیدوارم پس از راه‌اندازی شاهد تردد  روان وسایل نقلیه و جابه‌جایی سریع‌تر مسافران این خطوط باشیم.

خوشبختانه در حال حاضر با این واقعیت روبه‌رو هستیم که شهروندان برای دسترسی به نقاط مختلف پایتخت به استفاده از اتوبوس‌های بی.آر.تی  و سرویس‌دهی این خطوط عادت کرده‌اند و به نوعی این سامانه تبدیل به انتخاب اول بسیاری از مسافران تهرانی شده است. مهندس بیژنی بر این باور است که افتتاح تونل توحید از آن جهت قابل ملاحظه و موردتوجه مدیران شرکت‌واحد است که زمینه را برای تاسیس خط چهارم بی.آر.تی  فراهم می‌کند.

البته هم‌اکنون مطالعات کاملی توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در زمینه راه‌اندازی خط چهارم بی.آر.تی  صورت گرفته و می‌توان گفت به غیر از این‌که تونل توحید ترافیک سنگین قسمتی از شهر را به شکل مطلوبی کاهش خواهد داد، به گسترش هرچه سریع‌تر سامانه اتوبوس‌های تندرو نیز کمک شایانی خواهد کرد.

همشهری مسافر

کد خبر 92694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز