مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: «این بزرگ‌ترین پروژه شهری در ‌30سال اخیر است». «برای این‌که رأس زمان از پیش تعیین‌شده پروژه را افتتاح کنیم، شبانه‌روز در ‌3شیفت کار را ادامه می‌دهیم»

«نصب جت‌فن‌ها تقریبا آخرین مرحله کار است و هم‌اکنون ما به آخرین مراحل کار نزدیک شده‌ایم». 

وقتی از مدیرعامل سازمان مهندسی‌و‌عمران شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت پروژه تونل‌توحید می‌پرسیم، این جملات را بر زبان می‌آورد و البته اطلاعات و آمار جالبی درباره وضعیت کنونی بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه ارایه می‌دهد.

 به‌طورمثال از پیشرفت فیزیکی 85‌درصدی تونل خبر می‌دهد. در‌حالی‌که تابلوی روزشمار پروژه تونل توحید به اعداد پایانی نزدیک می‌شود، دکتر نصر‌آزادانی هم درباره آخرین وضعیت این پروژه، ریزترین اطلاعات ممکن را در گفت‌وگویی با همشهری‌مسافر عنوان کرد که می‌خوانید.

 حوالی بزرگراه شهید‌نواب‌صفوی درست در اعماق زمین، کارگران و مهندسان در تلاش هستند تا در رأس زمان از پیش‌ تعیین‌شده بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت در 30‌سال گذشته را افتتاح کنند. مدیران این پروژه بزرگ از پیشرفت مناسب کار خبر می‌دهند و می‌گویند، در اعماق زمین این تونل به‌سرعت، اما با دقت در حال ساخته شدن و تکمیل است.

 پروژه‌ای که بار ترافیکی قسمتی از قلب پایتخت را سبک می‌کند و خلاصه این‌که نمادی دیگر می‌شود برای تهران. این روزها حتی پیدا کردن مدیران این پروژه و مسئولان فنی‌وعمرانی شهرداری هم کار ساده‌ای نیست، چرا‌که آن‌ها برای پیشرفت سریع و نظارت بر روی کار دایماً در تونل هستند و به قول معروف از نزدیک بر کار نظارت می‌کنند.

 وقتی از دکتر نصرآزادانی هم می‌پرسیم از تونل چه خبر؟ می‌گوید: «این روزها دایماً در تونل هستیم و تمام توان خودرا برای افتتاح به‌موقع این پروژه گذاشته‌ایم». مدیرعامل سازمان مهندسی‌و‌عمران شهر تهران می‌گوید: «کارگران، مهندسان و هر کسی که به نوعی در ساخت تونل توحید مشارکت دارند، همه‌چیزشان شده ساخت این تونل و کار دارد خوب پیش می‌رود.

 اما مهم‌ترین بحث همان افتتاح به‌موقع تونل است و به‌همین‌خاطر برخلاف سایر پروژه‌ها کار در تونل‌توحید طی ‌24ساعت در 3شیفت انجام می‌شود تا حتی یک لحظه هم از برنامه عقب نباشیم». دکتر نصر‌آزادانی وقتی با ما گفت‌وگو می‌کرد، درست در لحظه‌ای بود که از تونل خارج شده و قطعا بهترین کسی بود که می‌توانست از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی تونل توحید خبر بدهد، این درحالی است که اطلاعات جالبی هم درباره اوضاع تونل بر زبان آورد.

  • آقای دکتر، گفته شده اگر تونل در پانزدهم آبان‌ماه افتتاح شود، یعنی درست ‌29ماه بعد از آغاز به کار این پروژه، ‌دستاوردی بزرگ برای پروژه‌های عمرانی شهر خواهد‌بود. به نظر شما چه‌قدر می‌توان به این قضیه خوش‌بین بود؟

صددرصد. ما هم تاکید می‌کنیم که اجرای پروژه‌ای به بزرگی تونل‌توحید در 30‌سال گذشته در پایتخت اتفاق نیفتاده و این‌که چنین پروژه‌ای با چنین حجم کاری با سرعت پیش می‌رود را باید به فال نیک گرفت. برای این‌که کار ساخت‌و‌ساز تونل با سرعتی که مدنظر مدیران شهری قرار داشته، پیش برود، مدت‌هاست کارگران و مهندسان تونل در ‌3شیفت، ‌24ساعته مشغول به‌کار هستند و ما هم امیدواریم در زمان مقرر این پروژه بزرگ شهری پایان یافته و در روز عیدسعیدغدیر هم با حضور مردم افتتاح شود.

  • از نظر مالی و اعتباری برای این پروژه مشکلی به‌وجود نیامده؟

خوشبختانه در این زمینه تا کنون مشکل خاصی وجود نداشته .درکل هیچ‌وقت اجازه داده نشده که مسایل مالی در روند ساخت‌و‌ساز مشکلی پیش بیاورد.

  • یعنی هیچ‌وقت با مشکلاتی مانند کمبود مصالح مواجه نشدید؟

وقتی ساخت‌و‌‌ساز پروژه‌ای آغاز می‌شود –باتوجه به حجم و اندازه آن پروژه- مشکلاتی مانند کمبود مصالح پیش می‌آید، اما کار در پروژه تونل‌توحید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که حتی اگر با کمبود مصالح هم مواجه می‌شدیم، هیچ‌وقت اجازه نمی‌دادیم کارگاه تعطیل شود. در‌حال‌حاضر هم به هیچ‌عنوان با چنین مشکلی مواجه نیستیم.

  • مدتی پیش 70‌جت‌فن برای نصب در تونل خریداری شد، آیا به‌طور‌کامل این جت‌فن‌ها نصب شدند؟

هم‌اکنون که من با شما صحبت می‌کنم از 70‌جت‌فنی که خریداری‌شده، 20‌عدد در تونل نصب شده ‌است و بقیه هم در مدت‌زمان کوتاه باقی‌مانده نصب خواهند‌شد. همان‌طور که می‌دانید نصب جت‌فن‌ها جزو آخرین مراحل کار بوده و این خود نشان‌دهنده پیشرفت خوب کار در تونل است.

  • در‌حال‌حاضر کار کدام یک از قسمت‌های تونل کاملاً به پایان رسیده‌است؟

بتون‌ریزی لاینینگ گلدانی میانی، حفاری گالری‌های کناری، حفاری گالری میانی، حفاری بخش تاج‌های تونل، اجرای کامل شمع‌های کناری، اجرای کامل شمع‌های میانی و بتون‌ریزی لاینینگ بخش فوقانی دیواره‌های شرقی و غربی تونل جزو بخش‌هایی هستند که صددرصد به پایان رسیده‌اند.

  • تمام مواردی که گفته‌شد مربوط به کارهای داخلی تونل است، اما کارهای اجرایی قسمت‌های بیرونی تونل در چه شرایطی قرار دارد؟

در‌حال‌حاضر به موازات انجام کارهای باقی‌مانده در تونل، رمپ‌های جنوبی و شمالی در‌حال آماده‌سازی است.

  • احداث ساختمان کنترل تونل توحید در چه شرایطی به لحاظ ساخت‌و‌ساز قرار دارد؟

در مجاورت ورودی تونل‌توحید، قرار است ساختمانی برای کنترل بزرگراه نیایش ساخته شود. یک‌طبقه از این ساختمان برای کنترل سیستم‌های موجود در تونل و وضعیت تردد خودروها در‌نظر گرفته‌شده و در طبقات بعدی هم بخش آتش‌نشانی و سازمان کنترل ترافیک ساخته می‌شود. این ساختمان به یک‌واحد چند‌منظوره تبدیل می‌شود که البته افتتاح آن بعد از افتتاح تونل خواهد بود و احتیاج به کمی زمان دارد.

  • سایر بخش‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

تمام آمار تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم به این ترتیب است: بتون‌ریزی تاج تونل 4134‌متر انجام شده و 138‌متر باقی‌مانده، بتون‌ریزی کف مجاور شمع‌های کناری 2543‌متر انجام شده و 1729‌متر باقی مانده، بتون‌ریزی کف در وسط هر تونل 1494‌متر انجام شده و 2778‌متر باقی‌مانده، حفاری بخش تحتانی میانی 3223‌متر انجام شده و 1049‌متر باقی مانده،

 حفاری بخش تحتانی مجاور شمع‌های میانی 2994‌متر انجام شده و 1278‌متر باقی مانده، حفاری بخش تحتانی مجاور شمع‌های کناری 3258‌متر انجام شده و 1014‌متر باقی مانده، نصب قطعات پیش‌ساخته بتونی 21395‌متر انجام شده و 1246‌متر باقی مانده، بتون‌ریزی لاینینگ بخش تحتانی دیواره‌های شرقی و غربی 1898‌متر انجام شده و 3286‌متر باقی مانده است.

  • این پیشرفت به نظر شما ایده‌آل است؟

قطعاً ایده‌آل است و سایر کارهای باقی‌مانده نیز در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌شود.
شنیده می‌شود برای افتتاح تونل برنامه‌های ویژه‌ای در‌نظر گرفته‌اید.قطعا برنامه‌ای مفصل و درخور برای بزرگ‌ترین پروژه شهری پایتخت در‌نظر گرفته می‌شود که شورای اطلاع‌رسانی تونل به‌موقع این برنامه‌ها را اعلام خواهد‌کرد.   

همشهری مسافر

کد خبر 92691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز