مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: اگر از احوالات تونل توحید پرسیده باشید باید بگوییم که آخرین مراحل ساخت وسازش را طی می‌کند و در زمان مقرر نیز مورد بهره برداری قرار می‌گیرد

به گفته مدیران این پروژه بزرگ، هم اکنون 0 9درصد از مراحل اجرایی کار ساخت تونل به پایان رسیده و تنها بخش های پایانی کار باقی مانده است. روز شمار تونل  هم که می گوید در تاریخ 21 آبان ماه تونل افتتاح می شود اما بهتر است برای این که از آخرین وضعیت تونل باخبر شوید گزارش این صفحه را مطالعه کنید.

 نیمه‌خردادماه سال86 بود که خبر ساخت بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه که ماموریتش اتصال شمال پایتخت به جنوبش بود، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. تمام نگاه‌ها به تونلی دوخته شد که قرار بود با هزینه‌ای بالغ بر 921میلیاردتومان در همان زمان افتتاح شود. هر روز ‌این خبر داغ‌تر از روزگذشته به گوش مردم رسید تا ‌این که سرانجام 29خرداد سال86 کار ساخت بلند ترین تونل  شهری کشور  که 4980متر طول داشت، با اعتباری میلیاردی آغاز شد.

‌این تونل یک وجه تمایز بسیار بزرگ با سایر پروژه‌های هم‌وزن خود داشت و آن هم سرعت بالایی که در ساخت و ساز داشت، بود چون قرار بر‌ این بود که در زمان مقرر یعنی آبان‌ماه سال88 به بهره‌برداری برسد. مهندسان ‌این پروژه برای ‌این‌که نشان بدهند بزرگ‌ترین تونل شهری منطقه  با چه سرعتی در حال ساخت است، به تونل رسالت اشاره می‌کنند و می‌گویند با‌ این‌که حجم کار تونل موردنظر تقریبا 3برابر تونل رسالت بوده، اما با سرعتی بیشتر از 3برابر در حال پیشروی است که ‌این تونل، توحید نام گرفت.

تونل توحید با توجه به تمام مشکلاتی که در راه ساختش پیش آمد، ولی امروز تقریبا مراحل نهایی خود ر ا طی می‌کند و به گفته مدیران حوزه فنی و عمرانی شهرداری پایتخت در زمان مقرر یعنی همان روزی که در تابلو روزشمارش درج شده، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در حال حاضر زمان زیادی به افتتاح ‌این پروژه ملی باقی نمانده و ظاهرا 90درصد از مراحل ساخت آن به اتمام رسیده، اما شاید شما هم بخواهید بدانید همین امروز که همشهری‌مسافر را در دست گرفته‌اید و ‌این گزارش را مطالعه می‌کنید، آخرین وضعیت اجرایی ‌این تونل که تا حدود 2ماه دیگر افتتاح می‌شود،در چه شرایطی است؟

جالب است بدانید وقتی قرار بود آخرین اطلاعات ‌این تونل را از مهندسان مشاور و اجرایی‌اش بگیریم، با مشکلات زیادی مواجه شدیم؛ چرا که‌ این روزها تمام مدیران و مسئولان ‌این پروژه به صورت شبانه‌روزی در  ده‌ها متر زیر زمین هستند تا هر چه سریع‌تر تونل توحید به مرحله بهره‌برداری برسد.

اما به هر ترتیب گزارش ‌این صفحه درباره  آخرین وضعیت اجرایی بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه است که رکوردهایی جهانی در ساخت و ساز تونل را درخصوص زمان ساخت و اجرا به‌زودی جابه‌جا می‌کند.

کار اجرایی در 3شیفت 24ساعته

تابلوی روز شمار پروژه‌ها در تونل توحید معنی خاصی دارد. یک تابلو در بیرون تونل عدد موردنظر برای افتتاح تونل را روز 21آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد، اما تابلوی دیگری نیز در داخل تونل قرار دارد که ‌این تابلو البته تاریخی بسیار زودتر از 21آبان را نشان می‌دهد.

مدیران پروژه برای ‌این که در تاریخ اعلام شده به مردم اشتباهی رخ ندهد، برای اجرای مراحل نهایی تونل توحید کار را به 3شیفت در 24ساعت تقسیم کرده‌اند.
 به ‌این ترتیب کار در تونل 24ساعته شده و کارگران برای اجرای ‌این پروژه ملی در تمام طول شبانه‌روز در تلاش هستند.

حفاری و بتون‌ریزی باقی‌ مانده

به گفته مهندسان و مجریان طرح تونل توحید هم‌اکنون حدود 100هزار مترمکعب حفاری و 60هزار مترمکعب نیز بتون‌ریزی باقی مانده که البته در حال انجام است. مهندسان ‌این پروژه می‌گویند باقی‌ماندن‌ این حجم از کار برای پروژه‌ای در حد و اندازه‌های تونل توحید کاملا طبیعی است و با توجه به ‌این که کار به صورت 24ساعته در تونل انجام می‌شود در زمان مقرر  به پایان می‌رسد. جایی برای نگرانی درخصوص زمان افتتاح وجود ندارد و می‌گویند تونل توحید تمام رکوردهای بین‌المللی را در زمینه ساخت تونل جابه‌جا می‌کند.

200هزار مترمکعب خاکبرداری

شاید عدد 200هزار مترمکعب برای تکمیل خاکبرداری عدد بزرگی باشد، اما ‌این حجم در مقایسه با 4980متر  مسیرهای کل پروژه  پروژه تونل توحید به هیچ عنوان اندازه بزرگی نیست. مهندسان مجری پروژه تونل توحید اعلام کرده‌اند تقریبا 200هزار مترمکعب از عملیات خاکبرداری تونل باقی مانده که مربوط به رمپ و لوپ‌های ‌این تونل می‌شود. 200هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری تونل توحید در رمپ‌های شمالی و جنوبی پروژه انجام می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت خاکبرداری مسیر اصلی رفت و برگشت تونل به پایان رسیده و در زمان مقرر تردد خودروها در ‌این تونل انجام خواهد شد.

400متر بتون لاینینگ

مجریان پروژه بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه هم‌چنان با اطمینان از پایان کار تونل توحید در زمان مقرر صحبت می‌کنند. مهندسان ‌این پروژه می‌گویند تنها 400متر از لاینینگ، بتون تاج تونل و هم‌چنین دیوار ه‌ها باقی مانده که مربوط به قسمت داخل تونل می‌شود و به‌زودی نیز کار اجرایی آن به پایان می‌رسد.

 هم‌چنین از مراحل حفاری تونل توحید نیز تنها 60متر باقی مانده که آن هم مربوط به تاج تونل می‌شود. اگر تا به حال ماکت تونل توحید را دیده باشید متوجه می‌شوید که تقریبا بیشتر از نصف کار ساخت برج تاسیساتی تونل نیز به پایان رسیده که البته‌ ادامه این قسمت نیز با سرعت در حال ساخت است.

90درصد پیشرفت

حتما ‌این سوال برایتان پیش آمده که مراحل اجرایی کار تونل توحید، چند درصد پیش رفته است؟ براساس اعلام مدیران فنی و عمرانی شهرداری پایتخت و نیز  مهندسان ساخت تونل توحید، هم‌اکنون بیش از  90درصد از مراحل اجرایی ساخت تونل به‌جز ساختمان تاسیساتی آن به پایان رسیده است.

 درواقع ساخت و سازهای اساسی این تونل به پایان رسیده و هم‌اکنون مراحل نهایی پیش می‌رود. به عبارتی باید بگوییم هم‌اکنون کارهای زیباسازی و البته نمای داخلی تونل باقی مانده که برای پیشبرد طرح، ‌این کار نیز به صورت همزمان با سایر ساخت و سازهای تونل انجام می‌شود.

به تابلوی روزشمار اعتماد کنید

اگر عددی را که تابلوی روزشمار تونل توحید نشان می‌دهد بشمارید و یک محاسبه دقیق از روی تقویم داشته باشید، به  آبان ماه می‌رسید... آبان دقیقا همان  ماه  افتتاح بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه یعنی همان تونل توحید است.

مجریان پروژه تونل توحید می‌گویند باید به تابلوی روزشماری که در بیرون تونل نصب شده اعتماد کرد چرا که براساس تمام پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های  انجام شده ‌این تونل دقیقا در همان تاریخ مشخص به بهره‌برداری ترافیکی می‌رسد. همان‌طور که قبلا هم گفته شد تابلوی روزشماری که در داخل تونل نصب شده، زودتر از تابلوی بیرونی به پایان می‌رسد و ‌این خود باعث پیشبرد سریع کار می‌شود.

همشهری مسافر

کد خبر 90470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز