سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

مهدی امینی: هر طرح و پروژه مشخصاتی دارد و مختصاتی، تونل‌توحید هم مشخصات و مختصاتی دارد که آن را به "ترین پروژه تاریخ شهر تهران" تبدیل کرده است

این ویژگی‌ها از این قرار است:

1-‌ بزرگ‌ترین و ‌طولانی‌ترین:

 پروژه تونل ‌توحید دارای 2رشته تونل مجاور هم (دو‌قلو) و هر رشته دارای 3باند رفت‌و‌برگشت به‌طول 2136‌متر است. مسیر دسترسی و پیاده‌روی اضطراری در طرفین تونل با گاباری عبوری هر تونل به ابعاد 5 در11متر با رمپ‌و‌لوپ‌ها و دسترسی‌های مورد‌نیاز نیز ایجاد شده است.

2- ‌پرکارترین:

 برای اجرای این پروژه 6‌کارگاه اصلی در نقاط مختلف به اضافه حدود 30‌جبهه کاری در محل مستقر و فعال هستند. 3هزار‌و‌400‌نفر پرسنل اجرایی و 708‌دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن در تونل در ‌3شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند.

3-‌ سر موعدترین:

با احتساب و برنامه زمان‌بندی‌شده، پروژه باید در مدت 29ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تکمیل و بهره‌برداری شود که همین مدت زمان تعیین‌شده برای انجام این پروژه بزرگ با این موقعیت مکانی و ویژگی‌های استثنایی، یک‌رکورد کم‌نظیر است.

4- ‌امن‌ترین:

در تونل‌توحید از تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی روز بهره گرفته شده که از جمله 70‌عدد جت‌فن، 11‌اگزوز فن برای تهویه و خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که به‌صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارند، تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل‌(عدم‌خیرگی‌)، تعبیه شبکه‌های فاضلاب و هم‌چنین نصب بیش از 3هزار شمع و بیش از 25هزار قطعه بتونی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از گسل‌هاست.

5- بیشترین سرمایه‌گذاری:

تونل توحید به لحاظ سرمایه‌گذاری ریالی بیشترین فشار مالی را بر مدیریت شهری وارد ‌آورد.فشاری که البته به قول مدیرشهر در قیاس با رفاه‌وآرامش مردم اصلا لازم به طرح نیست.

 ‌6- پربازدیدترین:

 ‌1600‌بازدیدکننده و 75‌بار بازدید در 475‌روز از روز 27‌خرداد 1387 تا 14‌مهر 1388  که این بازدیدها یا توسط مسئولان شهرداری و نهادهای نظارتی مثل اعضای شورای شهر صورت گرفته و یا در قالب بازدیدهای عمومی برای اصحاب رسانه‌ها و جراید انجام شده است.

‌7- بهترین جایزه:

 با مراجعه به سایت تونل و ثبت‌نام در آن ،10‌شهروند خوش‌شانس تهرانی تونل‌توحید را افتتاح می‌کنند و به سفر حج عمره خواهند‌رفت.

8- ‌پرتقاطع‌ترین:

 از‌ ویژگی‌های خاص، مهم و منحصر‌به‌فرد این پروژه، باید به تلاقی تونل با خط‌2 و 4 مترو‌ اشاره ‌کرد. عبور از تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید‌چمران، خیابان ستارخان، میدان‌توحید، خیابان آزادی، میدان جمهوری و خیابان آذربایجان و‌هم‌چنین بزرگراه شهید‌نواب‌‌صفوی از دیگر مختصات این تونل است.

‌9- پر‌مزیت‌ترین:

 کاهش نیاز به رفع معارض ملکی و تاسیسات شهری، ارتقای عملکرد کریدور شهید‌چمران‌-شهید‌نواب، افزایش سرعت اجرای پروژه و ‌در نتیجه تسریع در بهره‌برداری از آن، کاهش زمان سفرهای درون‌شهری، تسهیل در دسترسی‌های محلی، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه، افزایش ایمنی عبور‌و‌مرور و در‌نتیجه کاهش حوادث، تصادفات و جرایم ترافیکی، کاهش آلودگی محیط‌زیست اعم از صوتی و هوایی، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و هزینه‌های نگهداری و تامین قطعات یدکی، بالا رفتن امنیت فکری و کاهش اضطراب شهروندان و‌...

همشهری مسافر

کد خبر 93197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز