سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از بررسی‌های مجدد سازمان استاندارد استان تهران، تایید آلودگی و غیرقابل مصرف بودن 13 نوع برنج وارداتی به‌دلیل آلودگی به فلزات سنگین مانند سرب و آرسنیک و احتمال مطرح شدن این موضوع در مراجع قضایی، باردیگر مناقشه برنج‌های وارداتی بالا گرفت.

با بالا گرفتن این مناقشه هر یک از مسئولان گمرک، وزارت بازرگانی، مؤسسه استاندارد و سایر دستگاه‌های ذیربط در تلاش هستند تا خود را از قصور ناشی از واردات برنج‌های آلوده مبرا کنند.

مدیرکل استاندارد استان تهران با تایید آلودگی برنج‌های وارداتی عرضه شده در این استان و ادامه بررسی‌ها برای تعیین میزان آلودگی برنج‌های توزیع‌شده در سراسر کشور توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از احتمال مطرح شدن پرونده برنج‌های آلوده در مراجع قضایی خبر داد.

مهدی پور هاشم با بیان اینکه دستیابی به این نتیجه با بررسی‌های اضافه و غیرمعمول این سازمان و انجام آزمایش‌های بیشتر در زمینه سایر آلودگی‌های مرتبط با سموم کشاورزی حاصل شده اعلام کرد که در بررسی‌های متداول برای میزان آفلاتوکسین برنج‌های وارداتی، آلودگی مشاهده نشده بود.

گرچه وی از اعلام نظر در زمینه علت طولانی شدن بررسی‌ها و مدت زمان عرضه برنج‌های آلوده در بازار خودداری کرد اما از احتمال ارجاع پرونده برنج‌های آلوده به مراجع قضایی پس از نشست ویژه روز گذشته با استاندار تهران خبر داد.

با گذشت چندین ماه از واردات بی‌رویه و در حالی که هنوز هم انواع برنج‌های وارداتی غیراستاندارد به وفور در بازار یافت می‌شود، هشدارهای یک‌باره مسئولان در باره خودداری از مصرف برنج‌های وارداتی و سرطان‌زا بودن آن جای تامل بسیار دارد.

آماده باش گمرک

پس از دیدگاه‌های مسئولان استانداری تهران مبنی بر برخوردهای شدید با وارد‌کنندگان این نوع برنج‌ها درصورت اثبات قطعی در غیراستاندارد بودن آنها، مسئولان گمرک ایران نیز اعلام کرده‌اند درصورت دستور مقامات ارشد اجرایی، گمرکات کشور نیز اجازه ترخیص برنج‌های وارداتی غیراستاندارد را تا اطلاع ثانوی نخواهند داد و اکنون گمرکات به حالت آماده باش درآمده‌اند.

از سوی دیگر از وزارت بازرگانی خبر می‌رسد که درصورت اثبات غیراستاندارد بودن برنج‌های وارداتی توسط مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت، این وزارتخانه نسبت به جمع‌آوری برنج‌های آلوده از سطح بازار اقدام خواهد کرد.

برنج‌های آلوده قاچاقی

با وجود افزایش 54درصدی واردات برنج در 5ماهه نخست امسال، مدیرکل صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت از احتمال وارد شدن برنج‌های مسموم به‌صورت قاچاق خبر داده است.

حمید صافدل با بیان اینکه برنج‌های وارداتی در مقطع ثبت سفارش و ترخیص مورد بررسی مؤسسه استاندارد، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت قرار می‌گیرد اعلام کرده، احتمال دارد برنج‌های مسموم از طریق قاچاق به کشور وارد شده باشد.

وی در مورد اینکه مؤسسه استاندارد 13نوع برند برنج وارداتی را مسموم اعلام کرده به فارس گفت: هر کدام از دستگاه‌ها که متوجه آلودگی شده باشند از ورود کالا جلوگیری می‌کنند منتهی اتفاق بدی که ممکن است افتاده باشد این است که احیانا ورود بخشی از این کالاها به‌صورت قاچاق بوده است.

وی در زمینه اینکه چگونه ممکن است این حجم واردات برنج به‌صورت قاچاق بوده باشد، افزود: بله ممکن است، می‌توانید از ستاد مبارزه با قاچاق درخصوص کشفیات سؤال کنید.

بنا بر اعلام سازمان استاندارد، 13 نوع برنج‌ وارداتی با نام‌های آریا، خاطره، ۱۸۱، مینو یک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی غیر استاندارد تشخیص داده‌شده‌اند

کد خبر 91024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز