مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: بزرگ‌ترین تونل شهری ایران در شرایطی گشایش می‌یابد که با توجه به ترافیک سنگین و نیاز شدید بخشی از شهر به اتصال 2بزرگراه چمران و نواب صفوی، پروژه تونل توحید دارای 2رشته تونل مجاور هم ( دو قلو ) و هر رشته دارای 3باند رفت و برگشت به طول 2136 متر است.

این در حالی است که اتصال این دو بزرگراه (از میدان توحید تا میدان جمهوری) تا سال 1377 بلاتکلیف بود، اما با توجه به حساسیت، ترافیک سنگین و نیاز شدید شهر به اتصال این دو بزرگراه، شهرداری تهران در سال 1377 اقدام به انتخاب مشاور برای مطالعه و بررسی اتصال این دو بزرگراه کرد، در همین راستا در اواخر سال 1385 پیمانکار انتخاب و در 29/3/86 رسما عملیات اجرایی پروژه تونل توحید شروع شد.

این در حالی است که با احتساب و برنامه زمان‌بندی شده، پروژه باید در مدت 29 ماه از زمان عقد قرارداد اجرا، تکمیل و بهره‌برداری شود که همین مدت زمان تعیین شده برای انجام این پروژه بزرگ با این موقعیت مکانی و ویژگی‌های استثنایی، یک رکورد کم نظیر در جهان برای کشور است. از ویژگی‌های خاص، مهم و منحصر به فرد این پروژه، باید به تلاقی تونل با خط 2و4 مترو اشاره کرد.

این در شرایطی است که در روند حفاری، تونل توحید گاهی با ناپایداری خاک به‌ویژه در شمال شفت میدان توحید مواجه شده است که این امر کندی عملیات اجرا را در برداشته و همچنین در طول مسیر حفاری به معارضانی از جمله لوله‌های آب شرب، تاسیسات شهری، رشته‌های متعدد قنات، کانال‌های فاضلاب و غیره برخورد کرده که با تمهیدات لازم و دقت، موانع را رفع و روند اجرا درحال پیشروی است.

برای اجرای این پروژه 6 کارگاه اصلی در نقاط مختلف: 1- رمپ شمالی، ابتدای خیابان باقر خان 2- میدان توحید 3- نیایش، بین توحید و آزادی 4- تقاطع خیابان آزادی و توحید 5- میدان جمهوری 6- تقاطع خیابان آذربایجان با نواب، به اضافه حدود 30 جبهه کاری در محل مستقر و فعال هستند.

از نکات بارز و قابل اهمیت دیگر، توانمندی فنی و تجربی 3هزار و 400 نفر پرسنل اجرایی در تونل توحید و استفاده از 708 دستگاه تجهیزات سبک و سنگین مدرن درروند اجرای پروژه است.

در احداث و تجهیزات مورد استفاده در تونل توحید از تکنولوژی و دانش فنی و مهندسی روز بهره گرفته شده که از جمله شامل 70 عدد جت‌فن، 11 اگزوز فن برای تهویه وخروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که درصورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به‌صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند و تأمین روشنایی استاندارد و پیش‌بینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل (عدم‌خیرگی )، تعبیه شبکه‌های فاضلاب و همچنین نصب بیش از 3هزار شمع و بیش از 25هزار قطعه بتنی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از گسل‌هاست.

پروژه توحید یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های مالی اجرایی درزمان حال است که با برآورد هزینه‌ای حدود 250میلیارد تومان در حال اجرا بوده و قرار است طبق برنامه زمان‌بندی شده تا اواخر پاییز سال‌جاری افتتاح شود.

کد خبر 90802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز