شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

مریم غفاری: در 40سال آینده بیش از 26میلیون سالمند به جمعیت سالمندان کشور اضافه خواهد شد که این روند رو به رشد جمعیت سالمندی در کشور، زنگ خطر بحران آلزایمر را به‌صدا در می‌آورد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از راه‌اندازی 4 قطب درمان آلزایمر تا پایان سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: یکی از این مراکز در تهران و 3مرکز نیز در استان‌های دیگر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر حسن آقاجانی تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر در کشور را بین 300 تا 350 هزار نفر اعلام کرد و گفت: در گذشته داروهای درمانی این بیماران از خارج وارد می‌شد که در حال حاضر توانسته‌ایم با پوشش بیمه‌ای و تولیدات داخلی، میزان زیادی از دغدغه‌های درمانی این افراد را بکاهیم.

آقاجانی افزود: در سال‌جاری برای نخستین بار توانسته‌ایم با استفاده از بند «ب» تبصره 15 بودجه، مبلغ 12 میلیارد تومان را برای بیماری‌های صعب‌العلاج مانند آلزایمر در نظر بگیریم که این اقدام در کاهش مشکلات درمانی بیماران نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر، در سنین کهولت، افراد را مبتلا می‌کند، گفت: هر چقدر جمعیت کشور پیرتر می‌شود، میزان افرادی نیز که به این بیماری مبتلا می‌شوند، بیشتر می‌شود.

به گفته وی احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالای 65سال بیشتر است و به ازای هر 5سال افزایش سن، احتمال ایجاد این بیماری دو برابر می‌شود. دکتر آقاجانی افزود: براساس آمار رسمی اعلام شده، در هر 7ثانیه یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود که این نشان‌دهنده شیوع بالای بیماری است.

وی گفت: تخمین زده می‌شود که در سال2040 تعداد مبتلایان به این بیماری به 81میلیون نفر در جهان برسد. به گفته دکتر آقاجانی 66درصد موارد آلزایمر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

مراحل بیماری آلزایمر

آقاجانی با اشاره به اینکه علت ابتلا به این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیست، تصریح کرد: علل خانوادگی و ژنتیک، علل محیطی، عفونت‌های ویروسی، دیابت و فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: این بیماری مسری نیست و 3 مرحله دارد؛

در مرحله اول که 2 تا 3 سال به طول می‌انجامد بی‌قراری، گم‌کردن نشانی، ‌اختلال در برقراری حافظه و اشکال در برقراری ارتباط با دیگران دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم که 2 تا 10 سال طول می‌کشد تشدید در اختلال حافظه، نیاز به کمک دیگران، اشراف‌نداشتن به زمان و مکان و اختلال در خواب و اشتها مشاهده می‌شود و در مرحله سوم که یک تا 3 سال به طول می‌انجامد فرد کاملاً منزوی می‌شود، در بلع دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند کنترل ادرار و مدفوع داشته باشد.

وی اضافه کرد: هزینه‌ای که آلزایمر بر سیستم بهداشت و درمان دنیا وارد کرده است در سال 2005 بیشتر از 315میلیارد دلار است و 66درصد این بیماری در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

آقاجانی یادآور شد: سال‌ها برای درمان دارویی وابسته به داروهای وارداتی بودیم که با تولید این داروها در کشور و پوشش بیمه‌ای آنها دغدغه این بیماران کاهش یافته است. وی افزود: برای هماهنگی بیشتر در عملکرد درمان بیماری آلزایمر در کشور کمیته‌ کشوری این بیماری ایجاد شده است که درمان آن به‌صورت دستورالعملی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: خدمات مربوط به طب سالمندی به‌عنوان مواد درسی برای تمام پزشکان در تمام سطوح در نظر گرفته شده است و باید آسایشگاه‌هایی برای نگهداری سالمندان مبتلا به آلزایمر در کشور در نظر گرفته شود.

در ادامه این نشست معصومه صالحی، رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: 3 نوع داروی اختصاصی آلزایمر در ایران ساخته شده است که همگی تحت پوشش بیمه هستند اما باید در نظر داشت این داروها هنوز مورد اقبال پزشکان و بیماران نیستند.

وی افزود: هزینه داروهای خارجی 100 تا 150 هزار تومان در سال است که این میزان برای داروی ایرانی 50 تا 80 هزار تومان است. صالحی اضافه کرد: این بیماری از جمله بیماری‌های ناشناخته است که برای درمان قطعی آن هنوز راهی پیدا نشده است اما مشخص شده مطالعه، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و جلوگیری از چاقی می‌تواند تا حد زیادی ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه در 50سال آینده 20 تا 26 میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند خواهد شد، تصریح کرد: باید برای پیشگیری از این بیماری راهی پیدا کنیم و پیشنهاد می‌کنم که سیستم پایش آلزایمر را برای افراد بالای 50سال در نظر بگیریم. وی تصریح کرد: متأسفانه 70درصد شیوع این بیماری، مربوط به کشورهای در حال توسعه و جهان سومی است.

آلزایمرراجدی‌بگیرید

صالحی، تعداد کم افراد تحت پوشش انجمن آلزایمر ایران را ناشی از بی‌توجهی مسئولان و همچنین خانواده‌ها به این بیماری و آسیب‌های ناگوار آلزایمر دانست و افزود: انجمن آلزایمر ایران، دفتر و شعبه‌ای در هیچ‌یک از استان‌های کشور ندارد.

وی در عین حال گفت: البته تلاش کرده‌ایم که مردم خود نسبت به راه‌اندازی انجمن‌هایی در راستای اهداف انجمن آلزایمر ایران اقدام کنند و خود به نوعی درگیر امور و کارها باشند تا از نزدیک با این بیماری و راه‌های پیشگیری‌ از آن آشنا شوند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، خواهان توجه بیش از پیش مسئولان امر نسبت به این بیماری و تدوین برنامه‌های پیشگیرانه از ابتلا به آلزایمر در سنین سالمندی شد و گفت: قطعا، ابتلای کهنسالان به آلزایمر، علاوه بر تبعاتی که برای خود و خانواده آنان دارد، هزینه سنگینی نیز برای جامعه خواهد داشت.

زنان 5 درصد بیشتر از مردان به بیماری‌‏ آلزایمر مبتلا می‌‏شوند

صالحی گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌‏دهد که زنان 5درصد بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر دچارمی‌شوند و در حال حاضر 54درصد مبتلایان زن و 46درصد مرد هستند.وی افزود: علل شیوع این بیماری بین زنان مشخص نیست و در حال انجام تحقیق کاملی برای بررسی عوامل بروز بیماری و آمار تعداد مبتلایان هستیم.

مدیرعامل انجمن آلزایمر، با انتقاد از عدم‌آگاهی مناسب نسبت به بیماری آلزایمر در کشورعنوان‌کرد: متأسفانه هنوز برخی پزشکان عمومی هم شناخت درستی از بیماری مذکور ندارند و تشخیص‌‏های نابجایی در این زمینه صورت می‌‏گیرد.

وی درخصوص درمان‌‏های مؤثر برای بیماران گفت: ورزش، حفظ‌کردن شعر و داستان، حل کردن جدول، مطالعه، یادگیری زبان جدید و...، بهترین راه‌های درمان نگهدارنده این بیماران است.

وی‌تأکیدکرد: تشکیل کلاس‌های پیشگیری برای خانواده‌ها، آموزش از راه دور و برگزاری کلاس‌های مراقبت از بیماران آلزایمری در خانواده، تهیه و ترجمه جزوات و کتب علمی و آموزشی برای خانواده‌ها و سالمندان و رایزنی با اعضای شورای شهر و شهردار برای ایجاد مکان‌های تفریحی و پارک مناسب برای قشر سالمند از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی انجمن بوده است.

کد خبر 90787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز