گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد یک اپراتور عربی قصد دارد بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات ایران را در روز چهارشنبه خریداری کند

و در این زمینه به توافق‌هایی نیز با مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ دست یافته است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که شمارش معکوس برای عرضه بلوک 50 درصد سهام مخابرات آغاز شده، گمانه‌زنی‌ها در مورد خریداران احتمالی شرکت مخابرات قوت گرفت.

جدی‌ترین خبر مربوط به یک خریدار عربی است که از اپراتور‌های معروف حوزه خلیج‌فارس است و در تلاش است سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کند.قرار است 23 میلیارد سهم شرکت مخابرات معادل 50درصد به‌علاوه یک سهم به‌صورت بلوکی در بورس عرضه شود.

این میزان سهام به قیمت هر سهم 340 تومان و به ارزش کلی 8 میلیارد دلار (78 هزار میلیارد ریال) تعیین شده است. خبر‌های دیگر نیز حکایت از آن دارد که شرکت‌های داخلی نیز دست به کار شده‌اند و با تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف درصدد خرید بلوک سهام شرکت مخابرات هستند.

یکی از این کنسرسیوم‌ها متشکل از سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است. همچنین گفته می‌شود یک کنسرسیوم دیگر به نام توسعه اعتماد مبین متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذاری در استان‌های تهران و خراسان که برخی از آنها نیز در زمینه تخصصی مخابرات و الکترونیک فعالیت می‌کنند از متقاضیان خرید سهام شرکت مخابرات هستند.

پیش از این شرکت تله‌کام اندونزی نیز برای خرید بلوک سهام شرکت مخابرات ابراز تمایل کرده بود اما به‌نظر می‌رسد با توجه به آنکه سهام این شرکت در بورس نیویورک در حال دادوستد است مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ اهلیت این شرکت را تایید نکرده‌اند.

شرکت تامین سرمایه امین به همراه بانک سرمایه‌گذاری کلیون فرانسه چند ماه پیش بلوک سهام شرکت مخابرات را برای این شرکت اندونزیایی ارزش‌گذاری کرده بودند.

در همین رابطه، محمد آرام بنیار، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که وظیفه عرضه ‌سهام شرکت مخابرات را برعهده دارد، در این باره گفت: یک اپراتور عربی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس برای خرید بلوک سهام شرکت مخابرات ابراز تمایل کرده است.

وی افزود: این اپراتور طرح‌های توسعه‌ای خود را برای شرکت مخابرات ارائه کرده و قصد دارد پس از خرید سهام اقدام به اجرای این طرح‌ها کند. به گفته وی با اجرای این طرح‌ها ظرفیت‌های مخابراتی کشور به نحو مطلوبی افزایش می‌یابد.

آرام در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین کنسرسیوم‌های دیگری متشکل از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز درصدد خرید بلوک سهام شرکت مخابرات هستند.

احتمال تأخیر در عرضه

اما همزمان با شدت گرفتن رقابت سرمایه‌گذاران برای خرید سهام مخابرات؛ برخی اخبار حکایت از به تعویق افتادن زمان عرضه سهام این شرکت که قرار است در روز چهارشنبه هفته جاری انجام شود، دارد.

در همین زمینه سید مهدی عقدایی به ایسنا گفت: معامله بلوکی شرکت مخابرات که قرار بود در 18 شهریور انجام شود احتمالا به‌دلیل ارائه اطلاعات مورد نظر شرکت بورس با تاخیر انجام می‌شود.

وی افزود: هیات پذیرش اوراق بهادار شروط شش‌گانه را برای شرکت مخابرات تعیین کرده است که در حال حاضر این شرکت اطلاعات مورد نظر هیات پذیرش را تکمیل نکرده است.

پاسخ به 5 شرط از 6 شرط بورس

مدیرعامل شرکت مخابرات هم در همین زمینه به فارس گفت: جواب 5 شرط از 6 شرط تعیین شده شرکت بورس ظرف امروز یا فردا داده می‌شود و منتظر سازمان حسابرسی خواهیم بود.

صابر فیضی درباره برآورده نشدن شروط شش‌گانه هیأت پذیرش اوراق بهادار در عرضه بلوک 51 درصدی سهام این شرکت اذعان داشت: بعد از اعلام 4 شرط در هفته گذشته از سوی شرکت مخابرات، ‌مدیران شرکت بورس خواستار توضیحات مفصل شدند و اعلام کردند نظر سازمان حسابرسی درخصوص بند 9 گزارش حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 87 و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این‌باره نیز باید از طریق شرکت مخابرات دریافت و ارائه شود.

وی ادامه داد: براین اساس، جواب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته دریافت شد و ما هم‌اکنون منتظر نظر سازمان حسابرسی هستیم.  مدیرعامل شرکت مخابرات ابراز امیدواری کرد که با ارائه نظر سازمان حسابرسی، واگذاری بلوک 51درصدی سهام این شرکت در روز چهارشنبه هفته‌جاری انجام شود.

کد خبر 89757

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز