یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتشار خبر ابطال معامله 8 میلیارد دلاری شرکت مخابرات را تکذیب کرد

به گزارش همشهری، روز گذشته خبری از سوی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مجلس شورای اسلامی واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین غیرقانونی دانسته و این معامله را باطل اعلام کرده است اما بلافاصله پس از انتشار این خبر مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار واکنش نشان دادند و هرگونه ابطال معامله سهام شرکت مخابرات را تکذیب کردند.

ماجرا از این قرار است که پس از فروش 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران در ماه گذشته برخی نمایندگان مجلس، شورای رقابت و بسیاری از کارشناسان، فروش سهام شرکت مخابرات را با اشکالاتی همراه دانستند و اعلام کردند این معامله در شرایط رقابتی انجام نشده است.

در این معامله که به بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس مشهور شد کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین موفق شد 50 درصد از سهام شرکت مخابرات را به ارزش 8 میلیارد دلار خریداری کند اما کنار گذاشته شدن کنسرسیوم دیگری به نام پیشگامان کویر یزد لحظاتی پیش از آغاز معامله و همچنین شائبه وابسته بودن شرکت‌های عضو کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به سپاه منجر به واکنش‌های متعددی شد که در جریان آن حتی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی این معامله شدند.

بر همین اساس روز گذشته خبری انتشار یافت که حکایت از آن داشت که سازمان بازرسی کل کشور فروش سهام شرکت مخابرات را غیرقانونی دانسته و آن را باطل اعلام کرده است.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به انتشار این اخبار گفت: تاکنون هیچ نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ابطال معامله شرکت مخابرات به دست ما نرسیده، ضمن اینکه تنها مراجعی که می‌توانند نسبت به ابطال معامله شرکت مخابرات اقدام کنند، شرکت بورس و شورای رقابت هستند.

وی توضیح داد: طبق قانون و آیین‌نامه معاملات بازار اوراق بهادار درصورتی که هریک از طرفین اعم از خریدار و فروشنده به تعهدات خود ظرف مهلت تعیین شده که 30 روز کاری است عمل نکنند، شرکت بورس اوراق بهادار می‌تواند معامله را باطل کند اما تا این لحظه هیچ ابطالی انجام نشده و معامله شرکت مخابرات ایران همچنان به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت دیگر نهادی است که می‌تواند در مورد ابطال معامله شرکت مخابرات تصمیم بگیرد، افزود: همچنین شورای رقابت اگر اشکالی در رویه رقابت شکل گرفته باشد می‌تواند نسبت به باطل کردن معاملات اقدام کند؛ درصورتی که تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

مرجع تأیید مبادلات سهام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: به غیر از شرکت بورس و شورای رقابت، دیگر هیچ مرجعی نمی‌تواند معامله شرکت مخابرات را باطل اعلام کند. صالح آبادی تاکید کرد: بنابراین تا‌کنون هیچ ابطالی در مورد معامله شرکت مخابرات صورت نگرفته است و همه اخباری که در این زمینه منتشر شده تکذیب می‌شود.

به گفته وی، تا این لحظه هیچ مشکلی در رابطه با معامله بلوک مخابرات به‌وجود نیامده و خریدار ظرف 30 روز کاری (16 آبان) فرصت دارد نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام کند.

کد خبر 94205

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز