گروه بورس: ابهام‌های گسترده در مورد فروش سهام شرکت مخابرات از یک سو باعث واکنش نمایندگان مجلس شد

و از سوی دیگر موضع‌گیری شورای رقابت را به‌دنبال داشت

به گزارش همشهری، واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیومی متشکل از 3 شرکت که گفته می‌شود تحت‌نظارت 2 ارگان شبه دولتی اداره می‌شوند،

باعث واکنش رسانه‌ها، فعالان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس شده است؛ به‌طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند سهام شرکت مخابرات برخلاف سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی واگذار نشده است و خریدار سهام این شرکت در گروه شرکت‌های شبه دولتی قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار یادداشتی این اقدام دولتی را خصولتی‌سازی‌ نامید.

خصولتی واژه‌ای است که پیش از این از سوی غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی‌ ابداع شده و اشاره دارد به شرکت‌هایی که ماهیت آنان نه دولتی است و نه خصوصی. این در حالی است که کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از 3شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شهریار مهستان و سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد هنوز واکنش خاصی در این باره نشان نداده است.

گفته می‌شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد و شهریار مهستان متعلق به بنیاد تعاون سپاه است و سهامدار شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران نیز ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.

این موضوعات باعث شد تا روز گذشته نمایندگان مجلس خواستار پیگیری واگذاری سهام شرکت مخابرات شوند. در همین رابطه روز گذشته مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان با ذکر سؤالی در این باره از رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به قانون اصل44 اظهار داشت: روزیکشنبه معامله‌ای حدود 8هزار میلیارد تومان صورت گرفته، سهام مخابرات جابه‌جا شده و تقریبا شبه‌دولتی‌ها آنجا را گرفته‌اند، درحالی‌که روح حاکم بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اصل 44 این نیست. خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه باید رعایت شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بعضا گفته می‌شود که این سهام را عزیزان سپاه خریده‌اند، درحالی‌که سپاه در کارهای اقتصادی نباید باشد.  رئیس مجلس شورای اسلامی هم در تذکر کواکبیان، اظهار داشت: این معامله توسط سپاه صورت نگرفته بلکه تعاونی سپاه بوده که بخش بازنشستگی و اینگونه امور سپاه را دنبال می‌کند؛ اما در مورد اینکه با قانون اصل44 تطبیق می‌کند یا نه، کمیسیون ویژه این امر، این موضوع را پیگیری می‌کند.

موضع‌گیری شورای رقابت

در همین رابطه روز گذشته جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری شرکت مخابرات را در راستای اهداف اصل 44 می‌دانید، گفت: هدف از واگذاری‌ها در اصل 44 به صراحت قانون خصوصی‌سازی ذکر شده است و اگر در این راستا واگذاری به بخش‌های نیمه‌دولتی و یا غیرخصوصی انجام شود خلاف فرایند خصوصی‌سازی است و در واقع خصوصی‌سازی نیست.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد شورای رقابت درصورت وجود اشکال در این واگذاری اقدام به ابطال آن کند، گفت: بله، این کار در حدود اختیارات شورا دیده شده است.

موضع بورس تهران

محمد رضا رستمی معاونت ناظران و امور اعضای بورس اوراق بهادار تهران هم در گفت‌وگو با همشهری در مورد احتمال ابطال معامله بلوک 50 درصد سهام شرکت مخابرات گفت: وظیفه بورس شفاف‌سازی‌، پذیرش و عرضه سهام شرکت‌هاست و اینکه در مورد هویت خریداران اطلاعی به دست آورده در حیطه اختیارات بورس نیست.

وی افزود: اینکه موضع‌گیری مجلس یا شورای رقابت چیست به بورس ارتباطی ندارد  و باید در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی‌ و هیات عالی واگذار جوابگو باشند. به گفته رستمی براساس قانون هویت و همچنین اهلیت خریداران شرکت مخابرات از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ و هیات عالی واگذار تایید شده است.

همچنین صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات به همشهری گفت: ما موضع خاصی در مورد این معامله نداریم و این کار توسط سازمان خصوصی‌سازی و بورس اداره می‌شود. وی تاکید کرد: با هدفی که برای خصوصی‌سازی قائل هستیم باید مدیریت شرکت مخابرات از برخی موانع و مشکلاتی که موجب کندی تصمیم‌گیری می‌شود، رها شود.

کد خبر 91612

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز