سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

هیات واگذاری در آخرین نشست خود زمان عرضه بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات ایران را تصویب کرد

قرار است این عرضه بزرگ روز هجدهم شهریور ماه انجام شود. ارزش بلوک مخابرات بیش از 7میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تا شمارش معکوس برای انجام بزرگ‌ترین مبادله تاریخ بازار سرمایه و حتی بزرگ‌ترین حراج تاریخ اقتصاد ایران آغاز شود.

سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: عرضه بلوکی سهام مخابرات با آگهی در روزنامه از دیروز آغاز ‌شده و متقاضیان خرید به‌مدت یک ماه فرصت دارند تا اطلاعات و مدارک خود را برای بررسی اهلیت مالی و فنی به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند و سازمان نیز یک هفته برای رسیدگی این مدارک مهلت دارد تا در نهایت خریداران واجد شرایط از تاریخ 18 شهریور ماه که زمان عرضه بلوکی سهام مخابرات است، رقابت خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به درخواست‌های غیررسمی خرید سهام این شرکت که از پیش نیز مطرح بود، افزود: بنابراین همه متقاضیان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از زمان آگهی تا یک ماه فرصت اعلام تقاضا دارند.

به گفته او، علت بسته شدن نماد معاملاتی شرکت مخابرات از هفتم مرداد ماه به‌خاطر تعدیل پیش‌بینی سود آن بود. عقدایی تاکید کرد: همچنین 15درصد سهام شناور حفاری شمال مصوب شورای‌عالی بورس عرضه شد و در مورد عرضه بلوکی آن پس از مجمع شرکت تصمیم‌گیری می‌شود و شاید جلسه مجمع آن تا یک هفته آینده برگزار شود.

لزوم صدور تاییدیه

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از درج آگهی فراخوان برای متقاضیان خرید بلوک 50 درصدی مخابرات و لزوم دریافت تأییدیه سازمان خصوصی‌سازی‌ خبر داد. مهدی عقدایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه واگذاری بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات در نیمه دوم شهریور ماه تاکید کرد: آگهی فراخوان برای ارائه مدارک و ثبت‌نام متقاضیان خرید این بلوک در چند روزنامه درج شده و از طریق رادیو و تلویزیون نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: بر این اساس اهلیت متقاضیان خرید بنگاه بزرگ و حساسی چون مخابرات از 2 جنبه مالی و فنی بررسی می‌شود و سپس تأییدیه لازم برای رقابت در خرید سهام آن از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ صادر می‌شود.

عقدایی در برابر این سؤال که آیا آیین‌نامه بررسی اهلیت خریداران بنگاه‌های بزرگ تهیه و به هیأت واگذاری ارائه شده یا خیر پاسخ داد: آیین‌نامه مربوطه توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ تهیه شده اما هنوز به تصویب هیأت واگذاری نرسیده است. وی گفت: این آیین‌نامه فقط مربوط به شرکت‌های بزرگ و حساس بوده و شامل همه بنگاه‌های مشمول واگذاری نخواهد بود.

اهلیت مالی و فنی متقاضیان خرید

معاون سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: تا زمانی که کمیته بررسی اهلیت خریداران در سازمان خصوصی‌سازی، اهلیت متقاضیان خرید بلوکی مخابرات را تایید نکند، درخواست متقاضیان قابل پذیرش نخواهد بود.

سید مهدی عقدایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه افزود: همانطوری که در شرایط فروش بلوک 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات آمده است، سازمان خصوصی‌سازی‌ در رد یا قبول پیشنهادهای واصله به این سازمان مختار است، بنابراین چنانچه اهلیت خریداری از سوی این سازمان تایید نشود جایی برای اعتراض وجود ندارد.

او در مورد دلایل تعریف اهلیت برای این معامله خاص گفت: باتوجه به برخی اتفاقاتی که در جریان مزایده‌های قبلی سازمان خصوصی‌سازی ازجمله «پتروپارس» افتاد، هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت کمیته ویژه‌ای را برای بررسی اهلیت خریداران سهام برخی شرکت‌ها ازجمله شرکت مخابرات تشکیل دهد.

ترکیب کمیته

او در مورد ترکیب این کمیته عنوان کرد: 3 نفر از اعضای هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی، نماینده وزارت ارتباطات و یک مشاور مخابرات اعضای این کمیته 5 نفره هستند که مقرر شده بعد از دریافت پیشنهادهای خریداران تا 14 شهریور ماه، طی یک هفته به صلاحیت متقاضیان رسیدگی کنند.

وی ضمن اشاره به بررسی اهلیت «مالی» و «فنی» برای خریداران بلوک مخابرات گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌ها، زمان عرضه بلوک در بورس 18شهریورماه خواهد بود و امیدواریم با انجام این معامله گام مهمی درخصوصی‌سازی این شرکت برداشته شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری به آیین‌نامه‌های مصوب خصوصی‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: تمام آیین‌نامه‌های لازم نوشته شده و مراحل پایانی خود را برای ابلاغ نهایی می‌گذرانند.

ریسک‌های مخابرات

 شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با تشکیل کمیته بازار، ریسک‌های عملیاتی و غیرعملیاتی مخابرات ایران را در آستانه عرضه بلوکی سهام این شرکت تشریح کرد.

معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس درباره این جلسه گفت: مطابق ماده 9 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار هرگونه انتقال (به‌استثنای انتقالات قهری)، به میزان بیش از 50درصد سهام متعلق به سهامداران عمده، قبل از پایان سال دوم پذیرش منوط به اظهارنظر کتبی بورس و موافقت هیأت پذیرش خواهد بود.

به همین دلیل با تشکیل جلسه کمیته بازار، موارد بااهمیت درباره سهام این شرکت و ریسک‌های مترتب بر آن به هیأت پذیرش اعلام شد.محمدرستمی افزود: موارد مربوط به پروانه ارائه خدمات، تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها در وهله اول از جمله موارد مهمی به شمار می‌روند که لازم است خریداران توجه و اهتمام کافی به آنها داشته باشند.

وی تعیین تکلیف سهام شناور آزاد این شرکت را مورد توجه قرار داد و گفت: تعیین تکلیف درخصوص تعهد کتبی سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با عرضه اولیه حداقل 16 درصد از سهام شرکت انجام نشده جزء  موارد قابل توجه درباره سهام مخابرات است.

کد خبر 87063

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز