گروه بورس: با وجود آنکه سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بود 50 درصد از سهام شرکت مخابرات چهارشنبه در بورس عرضه می‌شود، اما تا زمان انتشار این مطلب، اخبار گوناگون، حاکی از به تعویق افتادن زمان عرضه سهام مخابرات داشت.

به گزارش همشهری، در روز‌های گذشته همزمان با جدی شدن فروش 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران هیات پذیرش اوراق بهادار 6شرط را برای شفاف‌سازی‌ بیشتر سهام مخابرات تعیین کرد تا پس از اعمال این شروط، مجوز عرضه سهام را در بورس صادر کند.

شرکت مخابرات ایران نیز تا بعدازظهر روز گذشته 5 شرط از شروط شش‌گانه را عمل کرد اما در مورد شرط ششم که مربوط به بند 9 گزارش سازمان حسابرسی بود تا دیروز جواب مشخصی داده نشد و به این ترتیب هنوز مشخص نیست آیا هیات پذیرش مجوز عرضه سهام مخابرات را در روز چهارشنبه صادر خواهد کرد یا خیر.

براساس بند 9 گزارش حسابرسی شده، شرکت مخابرات باید بابت 8 درصد حق‌السهم درآمد تلفن ثابت و 1/28درصد درآمد تلفن همراه متعلق به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هزینه‌ای را در سال گذشته پرداخت می‌کرد، اما مدیران این سازمان اعلام کردند رقمی را برای سال 87 از مخابرات دریافت نکرده‌اند.

رئیس سازمان حسابرسی در همین زمینه به فارس گفت: ارائه تاییدیه سازمان حسابرسی درخصوص بند 9 گزارش حسابرسی سال 87 شرکت مخابرات به اعلام رقم پیش‌بینی از سوی این شرکت بستگی دارد.

اکبر سهیلی‌پور گفت: شرکت بورس چهارشنبه گذشته و شرکت مخابرات روز شنبه با ارسال نامه‌ای خواستار اعلام موضع سازمان حسابرسی درباره بند 9 گزارش حسابرسی شده‌اند. وی ادامه داد: این رقم باید توسط شرکت مخابرات اعلام شود چرا که از قرار معلوم این شرکت رقم دیگری را در بودجه خود پیش‌بینی کرده است.

با توجه به ‌دریافت‌نکردن حق‌السهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شرکت مخابرات‌، این شرکت با هماهنگی وزارت ارتباطات باید دقیقا مشخص کند درصورت‌های مالی سال‌جاری چه هزینه‌ای را در بودجه پیش‌بینی و چه رقمی را پرداخت خواهد کرد.

مواضع شرکت مخابرات

از سوی دیگر، مدیر عامل شرکت مخابرات دلایل تکمیل نشدن مدارک لازم برای پاسخ به شروط شش‌گانه را دیر رسیدن نامه ارسالی شرکت بورس عنوان کرد و گفت: هیات پذیرش اوراق بهادار شروط شش‌گانه را برای شرکت مخابرات تعیین کرده است که شرکت مخابرات به 4 مورد آن پاسخ داده و 2 مورد دیگر باقی مانده است؛

نامه مربوطه 14 شهریورماه یعنی 2 روز گذشته از طرف بورس به ما اعلام شد که البته تاریخ نامه برای چهارشنبه هفته گذشته بوده و دیر به دست ما رسیده است.

مواضع سازمان خصوصی‌سازی‌

در طرف دیگر ماجرا معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره اعمال شروط شش‌گانه شرکت مخابرات گفت: 2 شرط اعلام شده از سوی شرکت بورس برای عرضه بلوک 51درصدی سهام مخابرات احراز می‌شود.

عقدایی در پاسخ به این پرسش که آیا بلوک 50 درصدی سهام مخابرات در روز چهارشنبه 18شهریور عرضه می‌شود یا خیر پاسخ داد: این مسئله به ارائه گزارش‌های مورد نظر شرکت بورس از سوی مخابرات و همچنین نظر سازمان حسابرسی درخصوص بند 9 گزارش حسابرسی آن بستگی دارد. 

مهدی عقدایی، درباره شرایط اهلیت خریداران گفت: فقط افرادی مجاز به انجام معامله خواهند بود که از سازمان خصوصی‌سازی‌ تاییدیه مکتوب دریافت کرده باشند. در غیر این صورت هیچ فردی نمی‌تواند در این معامله شرکت کند.

عقدایی از اعلام نام و تعداد متقاضیان خرید این بلوک خودداری کرد و دلیل آن‌را جلوگیری از تبانی احتمالی خریداران برشمرد.

مواضع شرکت بورس

مدیرعامل شرکت بورس هم گفت: ‌درصورت رعایت 3 شرط توسط سازمان خصوصی‌سازی و شرکت مخابرات، شرکت بورس برای واگذاری بلوک 51 درصدی مخابرات برای روز چهارشنبه آمادگی کامل دارد.

حسن قالیباف اصل افزود: شرکت مخابرات باید پاسخ شروط تعیین شده هیأت پذیرش را ارائه دهد که از قرار معلوم ظرف یکی دو روز آینده داده خواهد شد.

کد خبر 89863

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز