یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران دیروز طی نیم ساعت در بورس تهران فروخته شد.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ روز گذشته 50 درصد از سهام شرکت مخابرات را در بورس تهران عرضه کرد و سهام این شرکت پس از یک رقابت دوطرفه به قیمت هر سهم 340 تومان و 9ریال و به ارزش کلی 8 میلیارد دلار توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریداری شد.

هر چند این معامله بزرگ‌ترین مبادله تاریخ بورس لقب گرفت اما فروش سهام مخابرات با پرسش‌هایی  روبه‌رو بود که هیچ‌یک از آنها  پاسخ  داده نشد.

 این ابهام‌ها از 3 هفته پیش و همزمان با تعویق‌های مکرر عرضه سهام این شرکت آغاز شده بود و روز گذشته با کنار گذاشته شدن کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد ابعاد تازه‌تری به‌خود گرفت.

دیروز لحظاتی پیش از آغاز معامله شرکت مخابرات، سازمان خصوصی‌سازی‌ مدعی شد صلاحیت امنیتی کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد تایید نشده و این کنسرسیوم نمی‌تواند در معامله سهام مخابرات حضور داشته باشد. این در حالی است که این شرکت نیز اعلام کرده است،  به همین دلیل متحمل 15 میلیارد تومان ضرر مالی شده است.

قبل از آغاز رقابت برای خرید سهام شرکت مخابرات قرار بود فقط کنسرسیوم‌های توسعه اعتماد مبین و پیشگامان کویر یزد در رقابت حضور داشته باشند اما در آخرین دقایق شنبه شب ورق برگشت و کنسرسیوم جدیدی به رهبری شرکت مهر اقتصاد ایرانیان که تا آن زمان صلاحیت یا اهلیت فنی و مالی آن تایید نشده بود وارد رقابت برای خرید سهام مخابرات شد و کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد از رقابت کنار گذاشته شد. تا‌کنون خبر موثقی در مورد اینکه در شب شنبه چه اتفاقی رخ داد ه منتشر نشده است.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ تا پیش از شنبه شب درباره صلاحیت امنیتی خریداران مخابرات صحبتی نکرده بودند اما از روز گذشته اعلام شد به غیراز صلاحیت فنی – مالی، صلاحیت امنیتی شرکت‌ها نیز باید توسط مراجع ذیصلاح تایید شود.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره اعلام کرده بود، شرکت پیشگامان کویر یزد خود از خرید سهام شرکت مخابرات انصراف داده است اما مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد در گفت‌وگو با فارس این خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد: از خرید سهام مخابرات منع شده‌اند. محمدرضا رضایی نژاد گفت: چند ساعت باقی مانده به آغاز عرضه بلوک 50 درصدی شرکت مخابرات، این شرکت از حضور در این رقابت از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ منع شد.

وی افزود: روز شنبه 4 مهرماه در ساعت 15 و 39 دقیقه نامه‌ای از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ مبنی بر عدم‌تایید اهلیت این شرکت تعاونی برای حضور در مزایده خصوصی‌سازی‌ مخابرات دریافت کردیم.

این در حالی است که پیش از این اهلیت و صلاحیت شرکت تعاونی پیشگامان به تایید مراجع ذیربط رسیده و مقامات سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت مخابرات ایران بر صلاحیت و اهلیت این شرکت برای حضور در مزایده خرید مخابرات ایران تاکید کرده بودند.

رضایی نژاد در پایان با اشاره به هزینه‌های انجام شده پیشگامان برای خرید سهام مخابرات گفت: این شرکت تا‌کنون حدود 15 میلیارد تومان برای شرکت در مزایده هزینه کرده که باید تکلیف آن مشخص شود. وی گفت: در این مورد شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد سازمان خصوصی‌سازی‌ را به‌عنوان سازمان متخلف قلمداد می‌کند.

پیشگامان نمی‌تواند شکایت کند

به‌دنبال گفته‌های مدیرعامل شرکت پیشگامان یزد معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: پیشگامان کویر یزد اهلیت خریداری سهام مخابرات را نداشت.

سید مهدی عقدایی در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت می‌تواند از سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌دلیل ضرر مالی که متحمل شده است شکایت کند، گفت: در هر صورت هر معامله‌ای شرایطی دارد و این شرکت باید از پیش شرایط معامله را مورد بررسی قرار می‌داد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این مطلب که شرکت پیشگامان کویر یزد مطرح کرده که در این معامله با خسارت 15 میلیارد تومانی مواجه شده است، بیان کرد: این مطلب ادعای این شرکت است و باید ادعای خود را اثبات کند؛ ضمن اینکه شکایت این شرکت به جایی نخواهد رسید.

معامله یک ماه دیگر قطعی می‌شود

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: خریدار سهام مخابرات تا 30 روز فرصت دارد 20 درصد قیمت سهم خریداری شده به مبلغ 1560 میلیارد تومان را واریز کند تا معامله قطعی شود.

حسن قالیباف اصل پس از معامله سهام مخابرات در جمع خبرنگاران با اشاره به عرضه 50به علاوه یک سهم مخابرات در بورس، گفت: از 2کنسرسیومی که در رقابت خرید سهام مخابرات شرکت کردند، کنسرسیوم مبین توسط کارگزاری بهمن سهام را خریداری کرد و معامله با موفقیت انجام شد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار افزود: خریدار فرصت دارد تا 30 روز آینده 20 درصد قیمت سهم خریداری شده به مبلغ 1560 میلیارد تومان را واریز نماید تا معامله قطعی شود. قالیباف اصل با بیان اینکه دلایل انصراف شرکت پیشگامان کویر یزد برای بورس مشخص نیست و دلایل انصراف خود را به رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده اند، بیان کرد: ظاهرا این شرکت خود مایل به شرکت در این معامله نبود و انصراف داد.

کد خبر 91397

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز