گروه بورس: نماد شرکت مخابرات ایران به شکل غیرمنتظره‌ای، برای افزایش پیش‌بینی درآمد در بورس بسته شد.

منابع خبری می‌گویند: درآمد شرکت مخابرات به‌دلیل افزایش هزینه جابه جایی مکالمات تلفن همراه(اینترکانکشن) بین این شرکت، ایرانسل و تالیا افزایش یافته است.

به گزارش همشهری، همزمان با قوت گرفتن بحث واگذاری 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران، دستور توقف نماد شرکت مخابرات ایران برای افزایش پیش‌بینی درآمد هرسهم این شرکت صادر شد.

هر چند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد دلایل افزایش درآمد شرکت مخابرات در دست نیست و قرار است ظرف روز‌های آینده، سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه این موضوع را رسما به بازار اعلام کند اما اخبار غیررسمی بار دیگر جلوتر از مسئولان بورس تهران حرکت کرد و موضوع افزایش درآمد شرکت مخابرات ایران روز گذشته در میان اهالی بازار سرمایه، دهان به دهان نقل شد.

گفته می‌شود این موضوع باعث می‌شود سود کل شرکت مخابرات ایران 185 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 5 تومان افزایش یابد.

در همین حال روز گذشته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز اعلام کردند به‌زودی این میزان سهام در بورس برای فروش عرضه خواهد شد. هر ساله اپراتورهای مخابراتی مبلغی را در توافق با یکدیگر تحت عنوان سیستم اینتر کانکشن که نوعی مبادله ترافیک با سایر اپراتورهاست می‌پردازند.

بر این اساس هزینه تماس با تلفن‌های همراه اپراتور اول با اپراتور دوم، نرخ متفاوت و بالاتری دارد و به‌نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل افزایش درآمد شرکت مخابرات ایران افزایش هزینه تماس با سیم کارت‌های اپراتور دوم تلفن همراه یعنی ایرانسل است. این موضوع پیش از این در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفته بود و شرکت مخابرات ایران خواستار اصلاح تعرفه‌ها شده بود.

بورس خبر ندارد

در همین رابطه روز گذشته حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تایید بسته شدن نماد شرکت مخابرات ایران گفت: نماد شرکت مخابرات ایران به‌دلیل افزایش یافتن پیش‌بینی سود این شرکت در بورس، متوقف شد.

وی در مورد دلایل افزایش درآمد شرکت مخابرات ایران ابراز  بی‌اطلاعی کرد اما در عین حال افزود: شرکت مخابرات ایران در این مورد به سازمان بورس و اوراق بهادار  گزارشی داده و این موضوع ظرف روز‌های آینده درقالب اطلاعیه به بازار منعکس خواهد شد.

محمد رضا رستمی، معاونت ناظران و امور اعضای شرکت بورس نیز سخنان قالیباف را تکرار کرد و در مورد بسته شدن نماد شرکت مخابرات در بورس گفت:چیزی که به ما نیز از طرف سازمان بورس اعلام شده این است که شرکت مخابرات قصد دارد سود خود را افزایش دهد و ما چیز بیشتری در این زمینه نمی‌دانیم.

قیمت هر سهم مخابرات؛ 340 تومان

همزمان با بسته شدن نماد مخابرات برای افزایش سود سهام این شرکت، مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز پس از یکسال و نیم بالاخره از عرضه بلوک 50 درصدی سهام این شرکت در بورس خبر دادند.

مهدی عقدایی در گفت‌وگو با فارس، در این باره گفت: براساس تصمیمات و مصوبات هیأت واگذاری، مقرر شده یک ماه بعد یعنی در دهه اول شهریور ماه فراخوانی برای خریداران بلوک مدیریتی مخابرات اعلام شود تا با بررسی اهلیت و صلاحیت خریداران قدم بعدی برداشته شود.  وی ادامه داد: با توجه به حساسیت شرکت مخابرات، مقرر شده اهلیت و صلاحیت خریداران بلوک مدیریتی مخابرات بررسی و تایید شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: یک هفته بعد از درج فراخوان و بررسی صلاحیت متقاضیان، 50 درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات در بورس عرضه خواهد شد. 

عقدایی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت هر سهم قابل واگذاری 5/22میلیارد سهم مخابرات مشخص شده یا خیر، خاطر نشان کرد: بله. قیمت هر سهم مخابرات در واگذاری بلوک مدیریتی فعلا 340 تومان مصوب شده است.

به گفته عقدایی، شرایط واگذاری بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم مخابرات به‌صورت 20 درصد نقد و 80 درصد اقساط 8 ساله تعیین شده است.  وی درخصوص اینکه سهم سرمایه‌گذاران خارجی از این بلوک 51 درصدی مخابرات چه میزان تعیین شده، تصریح کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت مخابرات، حداکثر سهمی که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از این شرکت خریداری کنند 28 درصد است.

از سوی دیگر این گروه برای خرید حداکثر 28 درصدی سهام مخابرات باید با یک کنسرسیوم ایرانی مشارکت کنند. عقدایی گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و متقاضیان خرید سهام مخابرات می‌توانند 23 درصد باقیمانده را از سازمان خصوصی‌سازی خریداری کنند. 

کد خبر 86794

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز