چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: بار دیگر دولت باعث شد، سود سهامداران شرکت مخابرات ایران کاهش یابد

به گزارش همشهری، دومین مجمع عمومی سالانه شرکت مخابرات ایران (پس از حضور در بورس )برگزارشد و بار دیگر موضوع پرداخت سود عملکرد شرکت مخابرات به دولت، باعث شد تا سود سهامداران شرکت مخابرات کاهش یابد.

زیرا  براساس پیوست قانون بودجه سال 87 شرکت ارتباطات سیار ایران مکلف است مبلغ 300 میلیارد تومان از ردیف درآمدی خود را به‌عنوان سود تکلیفی به دولت پرداخت کند و این موضوع باعث شد تا سود سهامداران شرکت مخابرات ایران کاهش یابد.

هر چند به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و براساس تصمیم مجمع عمومی قرار شد این 300 میلیارد تومان از دولت باز پس گرفته شده و به حساب سود سالانه شرکت نوشته شود اما سابقه پرداخت سود سهام شرکت مخابرات در سال گذشته نشان می‌دهد سهامداران این شرکت راه طولانی را برای دریافت مابقی سود خود خواهند داشت و مشخص نیست آیا خزانه دولت با بازگشت این مبلغ به حساب‌های شرکت مخابرات موافقت خواهد کرد یا خیر؟

بر این اساس سود خالص شرکت مخابرات ایران در سال 87 معادل 26درصد کاهش یافته است، میزان مالیاتی که شرکت مخابرات ایران در سال مالی87 پرداخت کرده نسبت به سال گذشته 32درصد کاهش نشان می‌دهد، همه این موارد به این دلیل است که شرکت مخابرات ایران موضوع پرداخت 300 میلیارد تومان سود تکلیفی شرکت ارتباطات سیار را در بخش هزینه‌ها لحاظ کرده و آن را به سود سالانه شرکت اضافه نکرده است.

براساس تصمیم مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران روز گذشته تقسیم 140ریال سود بین سهامداران به تصویب رسید که پیش‌بینی می‌شود درصورت بازگشت سود تکلیفی مخابرات به حساب‌های مخابرات مبلغ 50 ریال به ازای هر سهم اضافه شود.

در حال حاضر شرکت ارتباطات سیار که از زیر مجموعه‌های گروه مخابرات محسوب می‌شود با 30 هزار و 577 میلیارد ریال درآمد بالاترین درآمد را در میان شرکت‌های مخابرات دارد و 58 درصد از درآمد کل مخابرات از محل در آمد‌های این شرکت به دست می‌آید.

بنابر این چنانچه شرکت مخابرات ایران موفق شود این مبلغ را از دولت پس بگیرد سود سهام شرکت مخابرات تا 50 تومان افزایش خواهد یافت.  این در حالی است که سال گذشته نیز به‌دلیل اینکه باید بخشی از سود سالانه به دولت پرداخت می‌شد، ماه‌ها بورس تهران و سهامداران را درگیر خود کرد و این موضوع حتی روی شاخص‌های بورس تهران تاثیر گذاشت و باعث شد تا جنجال پرداخت سود به سهامداران به نشست‌های مشترک رئیس‌جمهوری با مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار کشیده شود.

پس از آن بود که با پرداخت یکسان سود بین سهامداران خصوصی و دولت موافقت شد. قرار بود این موضوع در لایحه بودجه سال 1387 اصلاح شود اما نه تنها این موضوع اصلاح نشد بلکه بار دیگر سهامداران مخابرات در دام پرداخت سود سالانه مخابرات گرفتار شدند.

هنوز مشخص نیست، چرا مسئولان دولتی در گزارش‌هایی که به مردم اعلام می‌کنند، معتقدند شرکت مخابرات را خصوصی کرده‌اند اما زمانی که وقت تقسیم سود است بخش زیادی از این سود باید به دولت پرداخت شود.

بازگشت 300 میلیارد تومان

در همین رابطه، روز گذشته صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با همشهری، در پاسخ به این پرسش که چرا سود سالانه شرکت مخابرات ایران با وجود کاهش پرداخت مالیات و همچنین افزایش درآمد‌ها از محل فروش تلفن همراه با کاهش 26 درصدی، همراه بوده است، گفت: این موضوع به‌دلیل پرداخت 300 میلیارد تومان سود تکلیفی به دولت است چون این مبلغ در بخش هزینه‌ها دیده شده است. 

وی افزود: براساس تصمیم مجمع عمومی قرار شد تا این مبلغ از دولت دریافت شود و در حساب سود سالانه شرکت لحاظ شود.  به گفته وی، درصورت دریافت 300 میلیارد تومان سود تکلیفی 25 درصد از این مبلغ یعنی معادل 75 میلیارد تومان باید بابت مالیات به دولت پرداخت شود.

خصوصی‌سازی تأیید کرد

در همین حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز ضمن تایید بازگشت 300 میلیارد تومان سود تکلیفی دولت به حساب‌های مخابرات گفت: با توجه به مستندات موجود این رقم کاهش سود سالانه سهامداران را در پی داشته و از طرفی با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی حمایت از بخش خصوصی را مهم شمرده و در دستور کار خود دارد نسبت به اعمال تغییرات لازم در این مبلغ اقدام و این مبلغ برگشت داده می‌شود و سود هر سهم 50 ریال افزایش می‌یابد.

پرداخت 14 تومان سود سالانه

در همین حال وفا غفاریان رئیس هیأت‌مدیره شرکت مخابرات نیز در مورد میزان سود قابل تقسیم بین سهامداران گفت: در دومین مجمع شرکت مخابرات با توجه به اینکه پرداخت 135 و 145ریال به ازای هر سهم از پیشنهادهایی بود که در مجمع مطرح شد ولی در نهایت 140ریال برای هر سهم در نظر گرفته شد. 

کاهش 26 درصدی سود

بررسی صورت‌های مالی شرکت مخابرات ایران در سال مالی 87 نشان می‌دهد:  سود خالص شرکت پس از کسر مالیات نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش داشته و از 10‌هزار و 130‌میلیارد ریال به 7 هزارو 487 ریال رسیده است.

این در حالی است که شرکت مخابرات ایران در سال گذشته 2 هزارو 500 میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده است که این میزان نسبت به سال گذشته 32 درصد کاهش نشان می‌دهد. 

همچنین درآمد شرکت مخابرات ایران در سال 87 از محل پیام کوتاه با 13 درصد کاهش از 1/2هزار میلیارد ریال به 8/1هزار میلیارد ریال رسیده است.  سود عملیاتی شرکت مخابرات نیز با 10 درصد کاهش در سال 87 به 14 هزارو 864 میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 86030

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز