گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه سهام بیمه‌های دولتی از شهریور ماه در بورس تهران خبر داد.

به گزارش همشهری، پس از عرضه موفق سهام 3 بانک صادرات، ملت و تجارت از اواخر سال گذشته تاکنون، بورس تهران خود را برای عرضه سهام بیمه‌ها آماده می‌کند. این در شرایطی است که فرایند واگذاری سهام بیمه‌ها راه طولانی را طی کرده و از این جهت منجر به کندی برنامه خصوصی‌سازی‌ در کشور شده است.

قرار است سهام 3 بیمه دانا، البرز و آسیا به‌غیر از سهام بیمه ایران به بخش خصوصی واگذار شود. پیش از این، موضوعات حقوقی و مالی شرکت‌های بیمه عمده‌ترین چالش واگذاری سهام بیمه‌ها بود که با تشکیل 4‌گروه ویژه، این موانع مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ و همچنین شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده شدن سهام بیمه‌ها در بورس تهران خبر دادند.

در همین حال پیش از این، معاون بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی با سهام شرکت‌های بیمه خبر داده بود و گفته بود: 20 درصد سهام بیمه آسیا، 20 درصد ازسهام بیمه البرز و 39 درصد از سهام بیمه دانا بابت رد دیون به صندوق‌‏های بازنشستگی و تأمین اجتماعی واگذار خواهدشد.

در همین رابطه روز گذشته اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از انجام مراحل نهایی آماده‌سازی‌ سهام بیمه‌ها برای واگذاری در بورس خبر داد و گفت: مراحل نهایی آماده‌سازی‌ سهام شرکت‌های بیمه انجام شده و در حال حاضر منتظریم تا اساسنامه این شرکت‌ها ثبت شود. پس از آن سهام شرکت‌های بیمه آماده واگذاری است.

وی با تایید بر اینکه سهام بیمه‌ها از شهریور‌ماه و در نیمه دوم سال واگذار می‌شود، افزود: سازمان ثبت اعلام کرده که برای ثبت اساسنامه جدید شرکت‌های بیمه باید یک ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی این شرکت‌ها گذشته باشد؛ به همین دلیل این موضوع امروز در هیات واگذاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اعلام این مطلب که ماه آینده واگذاری سهام شرکت‌های بیمه مشمول اصل 44 را آغاز خواهیم کرد، تصریح کرد: طبق قانون، زمانبندی برای واگذاری‌ها داریم و ملاک ارزیابی از عملکرد واگذاری‌ها این برنامه زمانبندی است، اما براساس قانون اصل 44 شرکت‌های خارج از صدر اصل 44 تا پایان سال‌جاری و شرکت‌های صدر اصل 44 تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی سال 93 باید واگذار شوند.

وی افزود: طی 4 سال گذشته و از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی طبق مجوزهای بودجه‌های سنواتی حدود 10 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه رقم مذکور به غیر از سهامی است که به‌عنوان رد دیون و سهام عدالت واگذار شده، افزود: 40 درصد بخش اقتصاد براساس قانون اصل 44 مجاز به واگذاری به‌عنوان رد دیون و سهام عدالت است.

وی رشد واگذاری سهام دولتی را قابل‌قبول دانست و با بیان اینکه روند واگذاری‌های اصل 44 شتاب می‌گیرد، اظهارداشت: با گذشت زمان با افزایش تنوع واگذاری‌ها، سختی‌های آن نیز بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری تاکید کرده است که کار واگذاری‌ها باید با جدیت انجام شود ولی نباید دچار شتاب‌زدگی شود.

وی همچنین بر اعتمادسازی بین بازار سرمایه و مدیریت عرضه‌های دولتی تاکید کرد و گفت: دولت در 4 ماه گذشته 1500‌میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی را عرضه کرده که تاثیر زیادی در جلوگیری از تاثیرات احتمالی بحران جهانی بر بورس کشور داشته است.

حسینی افزود: با بررسی بازار و ارزیابی شرایط از اسفندماه سال گذشته، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس افزایش یافت و به همین دلیل بازدهی بازار سرمایه 5/19درصد و ارزش بازار 16درصد رشد پیدا کرد.

کد خبر 86701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز