چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: فرهاد پرورش، معاون برنامه‌ریزی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد:

درصورتی که موضوع صندوق بازنشستگی این شرکت تعیین تکلیف شود، شرکت هما از حالت زیان ده خارج خواهد شد.

به گزارش همشهری، گزارش‌های مالی شرکت هواپیمایی هما نشان می‌دهد زیان عملکرد این شرکت در سال 84 برابر با 40‌میلیارد تومان و در سال‌های 85 و 86 به‌ترتیب 28 و 19 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود زیان این شرکت که در سال‌های گذشته رو به کاهش بوده؛ در سال مالی 87 افزایش یافته باشد اما هنوز گزارش رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

به گفته فرهاد پرورش درصورتی که موضوع صندوق بازنشستگی این شرکت که سالانه 53 میلیارد تومان به آن پرداخت می‌شود روشن شود، شرکت هواپیمایی هما از حالت زیان ده خارج شده و به‌طور تقریبی تا 10 میلیارد تومان نیز سود پیش‌بینی خواهد کرد.

قرار است براساس سیاست‌های اصل 44 ابتدا 2 شرکت زیرمجموعه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یعنی شرکت‌های ایران ایرتور و هتل‌های هما تا پایان سال‌جاری به بخش خصوصی واگذار شود و پس از جدا شدن این دو شرکت از بدنه اصلی، برنامه خصوصی‌سازی‌ در شرکت هواپیمایی هما به اجرا درآید. به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی،‌ سهام شرکت ایران ایرتور از طریق بورس و سهام شرکت هتل‌های هما از طریق مزایده به دست بخش خصوصی سپرده می‌شود.

در همین زمینه فرهاد پرورش، معاون برنامه‌ریزی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین جزئیات واگذاری شرکت هما و زیرمجموعه‌هایش گفت: بر مبنای آخرین مصوبه هیات واگذاری صددرصد از سهام شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور و هتل‌های هما به بخش خصوصی واگذار می‌شود اما در مورد شرکت هما همچنان 20درصد از سهام در دست دولت باقی خواهد ماند و 80 درصد عرضه خواهد شد.

وی درباره زیان شرکت در سال‌های گذشته بیان کرد: بخش عمده‌ای از زیان شرکت مربوط به هزینه‌هایی است که به صندوق بازنشستگی شرکت پرداخت می‌شود؛ این صندوق درحال‌حاضر شامل 7 هزار و 500 پرسنل بازنشسته است که سالانه 52 تا 53 میلیارد تومان به آنها پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع است و درصورتی که این صندوق به تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی کشوری سپرده شود موضوع زیان شرکت برطرف خواهد شد؛ چرا که تامین منابع مالی این صندوق از محل درآمد‌های شرکت است.

پرورش ادامه داد: البته موضوعات دیگری نیز از قبیل اجازه آزاد‌سازی‌ نرخ بلیت، کاهش مقررات دولتی و همچنین حذف تقاضاهای تکلیفی دولت مطرح است که می‌تواند پس از خصوصی‌سازی‌ به سود‌آوری سهام شرکت هواپیمایی هما کمک کند.

وی تصریح کرد: ما سالانه پرواز‌های تکلیفی داریم که از سوی دولت برای ما تعیین می‌شود؛ درصورتی که ممکن است این پرواز‌ها برای ما به لحاظ اقتصادی سودآورنباشد اما به‌دلیل تقاضا‌های تکلیفی مجبور به انجام آن هستیم؛ به‌طور مثال در حال حاضر زیان هما از محل پرواز‌های تکلیفی به توکیو حدود 6 میلیارد تومان است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، همچنین کاهش مقررات دولتی پس از خصوصی‌سازی‌ و آزادسازی نرخ بلیت از دیگر مواردی است که می‌تواند به سود‌آور شدن شرکت کمک کند.

پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا خصوصی‌سازی‌ باعث ارتقای سطح کیفیتی هواپیما‌ها خواهد شد، گفت: این موضوع ارتباطی به‌خصوصی‌سازی‌ ندارد و مربوط به تحریم‌هایی می‌شود که ما هم‌اکنون با آن درگیر هستیم.

کد خبر 87709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز