همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهامی‎عام را به وزارتخانه‌های تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد

آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکت‌های تعاونی سهام عام را به تصویب رساندند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس این آیین‌نامه که از سوی وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‎نامه‎های مربوط به قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 به تصویب رسیده، پیش از برگزاری هر مجمع عمومی، تشریفات بلوک‎بندی (اقداماتی که برای ایجاد بلوکها و انتخاب نمایندگان مربوط انجام می‎گیرد) باید انجام شده و انتخاب نمایندگان بلوک‎ها تعیین تکلیف شده باشد. نتایج بلوک‎بندی (ایجاد گروههای چندنفره داوطلبانه از سهامداران برای انتخاب نماینده و تفویض حق حضور و اعمال رأی در مجمع عمومی) تا 2 سال معتبر است.

برگزاری مجمع عمومی مؤسس برای آن دسته از شرکتهایی که در زمان تأسیس بیش از پانصد نفر سهامدار داشته باشند نیز با بلوک‎بندی و بر اساس طرح اساسنامه تهیه شده از سوی هیئت مؤسس خواهد بود.

 انتخابات بلوکها به یکی از روشهای برگزاری جلسه و استقرار صندوق رأی امکان‎پذیر است و هیئت‎مدیره با رعایت صرفه و صلاح شرکت و رعایت تسهیل حضور گسترده سهامداران خرد، روش مناسب را اعمال خواهد کرد. در هر دو روش، محلهای انتخابات بلوک‎ها باید متناسب با مراکز تجمع سکونت سهامداران تعیین شود و برای کارکنان نیز مراکز تجمع اشتغال آنها ملاک است. در صورت فراهم شدن زمینه‎های لازم، استفاده از روشهای دیگر نظیر روش رایانه‎ای با رعایت مقررات مربوط مجاز است.در اساسنامه هر شرکت، روش بلوک‎بندی تعیین و درج خواهد شد.

بر این اساس بلوک‎بندی با رعایت ضوابط زیر صورت خواهد گرفت و در هر بلوک، هر سهامدار به‎میزان سهام خود حق رأی دارد:

1ـ تعداد سهامداران هر بلوک نباید کمتر از 50 نفر شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی باشد.

2ـ سهام هر بلوک نباید از 10 درصد کل سهام شرکت بیشتر شود.

3ـ در روش برگزاری جلسه، تعداد سهامداران هر بلوک حداکثر 500 شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی خواهد بود.

4 ـ سهامداران در هر بلوک با رعایت نسبت‎های دارندگان یک سهم تا 200 سهم، دارندگان 201 سهم تا 40 هزار سهم، دارندگان 40 هزار و یک سهم تا 400هزار سهم و دارندگان 400هزار و یک سهم و بالاتر عضویت می‎‎یابند. در صورتی که دارندگان سهام در هریک از گروههای فوق، کمتر از 50 نفر شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی باشند، سهامداران برای تشکیل بلوک در گروه بعدی شرکت خواهند نمود.

بر اساس این مصوبه، حضور سهامدار در مجمع عمومی شرکت در صورتی مجاز است که در تشریفات انتخابات بلوکها به عنوان عضو حاضر شرکت نکرده باشد. هر سهامدار حداکثر می‎تواند در یک بلوک شرکت نماید و رأی سهامداران هر بلوک از طریق نماینده آن بلوک در مجمع عمومی اعمال خواهد شد، ولی سهامداران از سایر حقوق مربوط به سهامداری از جمله داوطلبی عضویت در هیئت‎مدیره برخوردار خواهند بود.

هر بلوک تنها یک نماینده تعیین می‎کند و داوطلب نمایندگی هر بلوک باید عضو همان بلوک باشد. نماینده منتخب هر بلوک به میزان مجموع سهام سهامداران حاضر در آن بلوک از حق رأی در مجمع عمومی شرکت برخوردار است. هزینه‎های انجام تشریفات بلوک‎بندی و انتخابات نمایندگان بلوکها هم به‎عهده شرکت است.

بر این اساس، داوطلبان نمایندگی باید حداکثر 5 روز قبل از رأی‎گیری با حضور در شرکت یا محل‎هایی که از قبل تعیین و طی آگهی دعوت به اطلاع سهامداران رسیده است، برای نمایندگی بلوک مربوط ثبت‎نام نمایند. تعدادی از سهامداران با میزان سهام حداکثر 10 درصد از کل سهام شرکت که به طور دسته‎جمعی بر روی یک نماینده توافق داشته باشند، می‎توانند قبل از شروع برگزاری انتخابات بلوکها با مراجعه به شرکت یا نمایندگی‎های رسمی شرکت و تکمیل فرمهای مخصوص نزد هیئت‎مدیره یا مقام دعوت‎کننده (حسب مورد) یا نمایندگان آنها، نماینده خود را حضوری انتخاب نمایند. هیئت‎مدیره یا مقام دعوت‎کننده پس از تکمیل فرم‎ها، اسامی سهامداران مذکور را از بلوکهای موجود حذف خواهد کرد. فرم‎های مذکور مشتمل بر مشخصات دقیق شناسنامه‎ای، شماره ملی، تعداد سهام، امضا و اثر انگشت سهامداران مربوط خواهد بود.

در روش انتخاب نماینده از طریق برگزاری جلسه، نحوه دعوت سهامداران، تشکیل جلسه و انتخاب نماینده هر بلوک به طریقی که در اساسنامه شرکت برای مجامع عمومی قید شده است، خواهد بود. در روش انتخاب نماینده از طریق استقرار صندوق رأی، نیز مقام دعوت‎کننده باید تمهیدات لازم را پیش‎بینی نموده و محل استقرار صندوقها را تعیین و طی آگهی دعوت به اطلاع سهامداران برساند. شایان ذکر است که بازرس شرکت بر تمامی مراحل رأی‎گیری نظارت خواهد داشت.

همچنین مقام دعوت‎کننده مکلف است حداقل یک روز قبل از رأی‎گیری، برگه‎های رأی تأیید شده به مهر شرکت به تعداد سهامداران هر بلوک، صندوق رأی، فرم‎های شمارش آرا تأیید شده به مهر شرکت، اسامی سهامداران هر بلوک شامل مشخصات شناسنامه‎ای، شماره سهامدار، تعداد سهام و شماره ملی وـ اسامی داوطلبان نمایندگی شامل مشخصات شناسنامه‎ای، شماره سهامدار، تعداد سهام و شماره ملی را آماده و تحویل نماینده خود در هر حوزه انتخابیه نماید.

شرکتهای موضوع این بخش مکلفند نسبت به صدور دفترچه رأی برای سهامداران بلوکها اقدام و در زمان اخذ رأی، محل مورد نظر در دفترچه را با درج تاریخ، به‎مهر مخصوصی تأیید نمایند.

شیوه‌ رأی‌گیری

در روش استقرار صندوق رأی، مدت رأی‎گیری حداقل 3 و حداکثر 6 ساعت است و با تشخیص مقام دعوت‎کننده تا 3 ساعت قابل تمدید است. سهامداران یا وکلای رسمی آنها با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و دفترچه مخصوص رأی به‌حوزه مربوط مراجعه و پس از احراز هویت و تطبیق با فهرست اسامی سهامداران و امضای آن، رأی خود را در برگه‎های مربوط اعمال می‎نمایند.

تبصره ـ چنانچه بیش از پایان مهلت رأی‎گیری، تمامی سهامداران طبق فهرست مربوط، رأی خود را اعمال نموده باشند، نماینده مقام دعوت‎کننده می‎تواند مطابق ماده (15) این آیین‌نامه، اقدام کند. بر اساس ماده 15، در تمامی روشهای انتخابات بلوکها، برگزاری تشریفات انتخابات حداکثر ظرف 15 روز خاتمه یابد.

این آیین‌نامه تصریح دارد که در تمامی روشهای انتخاب بلوکها، برگه‎های رأی باید متضمن تعرفه سهامدار شامل مشخصات دقیق شناسنامه‎ای، شماره ملی، تعداد سهام، امضا و اثرانگشت سهامدار ذی‎ربط باشد. پس از پایان مدت رأی‎گیری، صندوق رأی با نظارت بازرس شرکت توسط نماینده مقام دعوت‎کننده بازگشایی و پس از شمارش تمامی برگه‎های رأی، لاک و مهر خواهد شد. نتیجه رأی‎گیری پس از مشخص شدن باید ظرف یک ساعت با ارسال نمابر و یا از طریق پست الکترونیکی به اداره کل تعاون و مقام دعوت‎کننده اطلاع داده شود و سپس در فرم‎های شمارش آرا ثبت و صورتجلسه‎ای دایر بر جریان رأی‎گیری و نتیجه با ذکر مشخصات شناسنامه‎ای و شماره ملی داوطلبان و تعداد آرای مربوط تنظیم و با امضای بازرس شرکت تسلیم مقام دعوت‎کننده شود. دارندگان آرای بیشتر به ترتیب، نماینده اصلی و نماینده علی‎البدل شرکت خواهند بود.

ارائه شکایات

هر ذینفع می‎تواند طی مدت 5 روز کاری پس از برگزاری انتخاب نماینده هر بلوک با ارائه مستندات، شکایت خود را از نحوه برگزاری انتخابات و نتایج حاصل شده به اداره کل تعاون استان مربوط تسلیم نماید. وزارت تعاون ظرف 10 روز کاری از پایان مهلت شکایات، ضمن رسیدگی نظر خود را اعلام می‎کند و در صورت تشخیص وقوع تخلف مؤثر، ضمن ابطال انتخابات بلوک، دستور تکرار انتخاب نماینده بلوک مورد شکایت را صادر می‎نماید.

همچنین انتخابات در بلوک‎هایی که انتخابات آنها ابطال می‎شود یا به هر دلیل با وجود رسیدن به نصاب لازم امکان برگزاری انتخابات در آنها میسر نمی‎شود، تکرار خواهد شد، مگراینکه مجموع سهم بلوکهای یاد شده از یک سوم کل سهام شرکت کمتر بوده و تا برگزاری مجمع عمومی شرکت، فرصت کافی برای تجدید انتخابات بلوکها وجود نداشته باشد، در این صورت سهامداران بلوکهای مذکور می‎توانند شخصاً در مجمع عمومی شرکت نمایند و انتخابات بلوکها به بعد از برگزاری مجمع عمومی موکول خواهد شد، ولی چنانچه زمان کافی برای انتخابات بلوکها وجود داشته باشد یا مجموع سهام بلوکهای مذکور معادل یک سوم کل سهام شرکت یا بیشتر باشد، انتخابات باید قبل از برگزاری هرگونه مجمع عمومی تجدید شود، به طوری که در زمان دعوت تشکیل مجمع عمومی، نمایندگان آن بلوکها انتخاب یا تعیین تکلیف شده باشند.

این آیین‌نامه در مورخه 24 مرداد 1388 توسط دکتر احمدی‌نژاد ابلاغ شده است.

کد خبر 88287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز