گروه بورس: موج سهام بیمه‌ها که همزمان با فروش سهام بیمه البرز در هفته گذشته آغاز شد همچنان ادامه دارد.

گزارش همشهری حاکی است، در جریان مبادلات دیروز کمتر از 4 درصد سهام بیمه البرز در بازار به فروش رسید و قرار است امروز هم 5 درصد دیگر در تالارهای مبادلات عرضه شود.

از سوی دیگر مدیران سازمان بورس و مؤسسات بیمه دولتی پیش‌بینی می‌کنند تا 2 هفته دیگر سهام یکی دیگر از شرکت‌های بیمه در بازار پذیرفته شود. به گفته مدیران سازمان بورس تا یک ماه آینده بخش اعظم صنعت بیمه از طریق بورس تهران به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

اما از سوی دیگر درحالی که نحوه عرضه 10 درصد سهام بیمه البرز در روز نخست عرضه اعتراض‌هایی را برانگیخته بود، بورس تهران برای شفاف شدن ماجرا اعلام کرد که از 25 میلیون سهم شرکت بیمه البرز که برای نخستین‌بار با میانگین قیمت 6293 ریال معامله شد، 11هزار نفر بوده‌اند که 10هزار و 650 شخص حقیقی 85 درصد خریدها را انجام داده‌اند و مابقی خریدها یعنی 15درصد آن را 284 شخص حقوقی انجام داده‌اند.

دانا و آسیا، ماه آینده

همزمان با این تحول معاون سازمان بورس پیش‌بینی کرد که شرکت‌های بیمه دانا و آسیا، آبان ماه امسال به فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بپیوندند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بورس، سیدعلی حسینی اعلام کرد: قرار است شرکت‌های بیمه دانا و آسیا، آبان‌ماه امسال به فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بپیوندند، تا صنعت بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار با 3 شرکت به کار خود ادامه دهد.

معاون سازمان بورس افزود: نام بیمه آسیا هم‌اکنون در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار ثبت شده و بیمه دانا نیز در شرف ثبت است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتظار می‌رود این دو بیمه در آبان ماه وارد بورس شوند.

خوشبینی به سهام بیمه

در تازه‌ترین واکنش‌ها به موج سهام بیمه، مدیرعامل بیمه آسیا هم گفت: استقبال از سهام بیمه البرز در بورس نشان‌دهنده خوش‌بینی به صنعت بیمه در بازار سرمایه است. محمد علیپور اظهار کرد: این استقبال نشانه تشنه‌بودن بازار و خوشبینی به آینده صنعت بیمه در بورس است و از طرف دیگر کم بودن تعداد سهام عرضه‌شده را هم نشان می‌دهد.

بیمه دانا مشکلی ندارد

مدیرعامل بیمه دانا نیز با اشاره به شرایط مناسب این شرکت برای عرضه در بورس گفت: این شرکت بیمه ظرف 2 هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد. هادی اویار حسین بیان کرد: تمامی مدارک لازم برای واگذاری به سازمان بورس ارائه شده و پس از واگذاری بیمه البرز در چهارشنبه کارهای مربوط به این موضوع از جمله ارائه امیدنامه به بورس تحویل خواهد شد. بودجه 88، آخرین مدرکی بود که از سازمان حسابرسی اخذ و به بورس تحویل داده شد.

تحولات روز بازار سهام بیمه

به‌رغم اینکه دیروز قرار بود 5 درصد از سهام بیمه البرز در بورس عرضه شود ولی به‌علت پیچیدگی‌های خاصی که مدیر بازار اعلام کرد فقط 8/3درصد از سهام این شرکت در بورس عرضه شد.

علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس درباره عرضه 5 درصدی سهام بیمه البرز گفت: در روز شنبه 8 میلیون سهم معادل 8/3درصد از سهام بیمه البرز به قیمت 3‌درصد بالای قیمت کشف شده در بورس عرضه شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا طبق اعلام قبلی 5 درصد بیمه البرز در بورس عرضه نشد، اظهار کرد: عرضه نشدن 5 درصدی سهام شرکت به‌علت کشش بازار نبوده است و به‌علت پیچیدگی‌های خاص عرضه سهام به 8/3درصد کاهش یافت. صحرایی به‌وجود این پیچیدگی‌های خاص اشاره نکرد.

5 درصد دیگر، امروز

امروز (یکشنبه) هم 5 درصد از سهام بیمه البرز عرضه می‌شود. علی صحرایی در این‌باره عنوان کرد: طی هفته گذشته همزمان با ورود بیمه البرز به‌عنوان صنعتی تازه به بورس اوراق بهادار، یک میلیارد و 258 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 474 میلیارد ریال در بازار سهام معامله شد. با عرضه و معامله 8 میلیون سهم بیمه البرز، درصد سهام واگذار شده این شرکت به 5/52 درصد رسید و نخستین شرکت بیمه‌ای در دومین روز حضور در بورس از شمول دولتی خارج و خصوصی شد.

تاکنون 40 درصد بیمه البرز بابت رد دیون به آستان قدس رضوی و سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده و 5/12درصد دیگر طی 2 روز کاری در بورس عرضه شده است. به این ترتیب بیمه البرز نخستین شرکت دولتی بود که براساس اصل 44 از شمول دولت خارج و به بخش‌های عمومی و خصوصی واگذار شده است.

این در حالی است که براساس قوانین موجود 5 درصد سهام بیمه البرز نیز باید به کارکنان این شرکت واگذار شود. مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس بعد از واگذاری بیمه البرز در تدارک عرضه سهام 2 شرکت بیمه آسیا و دانا هستند که به‌نظر می‌رسد ظرف چند هفته آینده این برنامه نیز محقق شود.

کد خبر 92499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز