سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بورس: در روزهای آینده با عرضه سهام برخی شرکت‌ها در بورس تهران موج تازه‌ای از واگذاری سهام آغاز می‌شود که تاکنون در بورس تهران سابقه نداشته است.

به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است در ماه جاری عرضه‌های مهمی در بورس تهران انجام شود که حجم آنها بیش از 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این عرضه‌ها شامل عرضه بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات، 10درصد از سهام شرکت حفاری شمال و همچنین عرضه اولیه سهام یکی از شرکت‌های سه‌گانه بیمه است.

این درحالی است که شرکت ایران خودرو نیز قرار است در طول این مدت به یکی از شروط شورای پول و اعتبار که فروش سهام بانک پارسیان بود عمل کند و بلوک 30 درصدی سهام خود را در بانک پارسیان برای فروش عرضه کند.

شورای پول و اعتبار شرط کرده بود، برای پرداخت هزار میلیارد تومان کمک مالی به ایران خودرو این شرکت باید تمامی سهام خود در بانک پارسیان را بفروشد، ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز قصد دارد 3 بلوک عمده سهام از شرکت‌های زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کند.

اما پرسشی که اکنون باقی است این است که آیا بورس تهران کشش چنین عرضه‌هایی را دارد؟ در همین زمینه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار پاسخ می‌دهد: مشکلی برای این عرضه‌ها وجود ندارد و بورس تهران آماده عرضه سهام این شرکت‌هاست.

وی می‌افزاید: سازمان خصوصی‌سازی‌ برای فروش بلوک سهام شرکت مخابرات بازاریابی انجام داده و به‌نظر نمی‌رسد برای دادوستد سهام این شرکت نقدینگی از بورس صرف شود.
به گفته وی این بازاریابی خارج از بازار است و مبلغی خارج از بازار صرف خرید سهام مخابرات خواهد شد.

قالیباف‌اصل تاکید می‌کند: در مورد حفاری شمال نیز همین روال طی شده است، بنابر این نگرانی از بابت فروش سهام وجود ندارد ضمن اینکه بخش اصلی معاملات سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌صورت نسیه است و خریداران تنها بخشی از مبلغ خرید را ابتدا پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه تصریح می‌کند: در مورد عرضه اولیه سهام شرکت‌های بیمه نیز نمی‌توان تاریخ دقیقی اعلام کرد چرا که این شرکت‌ها باید گزارش بودجه سال 88 خود را به بورس ارائه کنند و از طرف دیگر نیاز به تایید نهاد ناظر خود یعنی بیمه مرکزی برای عرضه در بورس دارند.

کد خبر 89320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز