چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: روز گذشته 10 درصد از سهام شرکت بیمه البرز برای نخستین بار در بورس به فروش رفت

به گزارش همشهری، دیروز تعداد 26 میلیون سهم شرکت بیمه البرز به میانگین قیمت هر سهم 629 تومان و 3 ریال و به ارزش کلی 3/16 میلیارد تومان در بورس فروخته شد و ارزش جاری این شرکت بالغ بر 163 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد.

به این ترتیب با عرضه سهام شرکت بیمه البرز، صنعت بیمه نیز به مجموع صنایع بورس اضافه شد و در روز‌های آینده با عرضه سهام شرکت‌های بیمه دانا و آسیا تعداد شرکت‌های بیمه حاضر در بورس به 3 شرکت خواهد رسید.

استقبال سهامداران از سهام شرکت بیمه البرز در دادوستد‌های روز گذشته به حدی بود که در طول 38 ثانیه تمامی سهام موجود در بازار به قیمت بالایی به فروش رفت.

سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت هر سهم شرکت بیمه البرز را 474 تومان و 6 ریال تعیین کرد، اما سهام بیمه البرز به‌دلیل استقبال بازار به میانگین قیمت 629 تومان و 3 ریال فروخته شدکه این موضوع باعث شگفتی کارگزاران و فعالان بازارگردید.

با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند بازار سهام بار دیگر دچار هیجان کاذب شده‌ و قیمت 629 تومان و 3 ریال برای هر سهم بیمه البرز قیمت بالایی محسوب می‌شود.

در همین زمینه محمد ابراهیم امین، مدیرعامل شرکت بیمه البرز گفت: به اعتقاد من قیمت سهم بالا بود زیرا اطلاعات شرکت به‌صورت شفاف و روشن در امیدنامه و جلسه معارفه ارائه شده و درست است که شرکت بیمه البرز موفق‌ترین شرکت بیمه کشور بوده و سودآور است ولی هر سهم قیمت خاص خود را دارد و برآورد ما از قیمت سهام این شرکت 450 تومان بود.  وی با گران توصیف‌کردن قیمت تعیین شده برای سهام بیمه البرز افزود: امیدواریم در عرضه‌های بعدی کارگزاران تعادل را حفظ کنند.

قیمت کارشناسی؛ 474 تومان

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم درباره تعیین قیمت سهام بیمه البرز گفت: هر سهم بیمه البرز در حالی 629 تومان عرضه شد که قیمت کارشناسی آن 474 تومان بود.

اسماعیل غلامی در این باره اظهار داشت: براساس برآوردهای کارشناسی شده نرخ سهم آن 474 تومان و 6 ریال تعیین شده بود اما به‌دلیل استقبال بیش از حد بازار و وضعیت تقاضا،  قیمت هر سهم نخستین شرکت بیمه‌ای 629 تومان قیمت‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود بازار از این سهم استقبال می‌کند، ادامه داد: از روز شنبه باقی سهام قابل واگذاری بیمه البرز حداکثر تا 10 درصد دیگر به‌صورت تدریجی عرضه خواهد شد.

صنعت جدید در بورس

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس در باره فروش سهام بیمه البرز گفت: با ورود بیمه البرز به بازار سهام ،تعداد صنایع حاضر در بورس به 39 صنعت و تعداد شرکت‌های آن به
 335 شرکت رسید.

این در حالی است که ‌از روز شنبه معاملات این شرکت در شاخص بورس لحاظ خواهد شد. این مقام مسئول در شرکت بورس با بیان اینکه میانگین قیمت هر سهم بیمه البرز 629 تومان برآورد شد، ادامه داد: با معامله 26 میلیون سهم بیمه البرز به ارزش 3/16 میلیارد تومان، حدود 163 میلیارد تومان به ارزش روز بازار سهام کشور (معادل 9/61 هزار میلیارد تومان) اضافه شد. 

به گفته قالیباف‌اصل، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ قول داده‌اند از شنبه آینده سهام بیمه البرز را مانند حفاری شمال در بورس عرضه کنند تا از طریق عرضه تدریجی به تقاضای سهامداران متقاضی پاسخ داده شود.

کد خبر 92325

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز