گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار ازانجام مذاکره با بانک مرکزی برای خرید اعتباری سهام خبر داد

به گزارش همشهری، بورس تهران در اقدامی تازه درصدد است روشی را در بازار سهام به اجرا دربیاورد که درصورت اجرای آن سهامداران می‌توانند از طریق شرکت‌های کارگزاری و به‌صورت اعتباری اقدام به خرید سهام کنند.

این روش که یکی از روش‌های مرسوم خرید و فروش سهام در بورس‌های پیشرفته دنیاست،  تاکنون در بورس تهران به اجرا در نیامده است.  در همین زمینه روز گذشته مدیرعامل بورس تهران از انجام مذاکراتی با بانک مرکزی برای اعطای اعتبار خرید سهام از سوی بانک‌ها خبر داد.

حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار روز گذشته درجریان یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: دستورالعمل خرید اعتباری سهام در هیأت‌مدیره شرکت به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است. 

وی افزود: در همین زمینه مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده است که برای اجرای طرح نیاز به موافقت بانک مرکزی دارد. به گفته وی خرید اعتباری سهام می‌تواند کمک زیادی به افزایش نقدشوندگی بازار سهام کند.

مدیرعامل شرکت بورس همچنین از تدوین دستورالعمل جدید بازارگردانی سهام خبر داد و گفت: دستورالعمل قبلی بازارگردانی سهام مورد بازنگری قرار گرفته و پس از بررسی‌های بیشتر برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شده است.

تشکیل میز صنعت سیمان

قالیباف همچنین در ادامه از تشکیل میز صنعت سیمان در بورس خبر داد و بیان کرد: از روز دوشنبه برای نخستین‌بار میز صنعت سیمان در بورس تشکیل شد تا با حضور کارشناسان این صنعت و فعالان بازار سهام مسائل مربوط به این صنعت در بازار سهام مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این میز منجر به شفاف‌سازی‌ صنعت سیمان می‌شود، تاکید کرد: قبل از تشکیل میز سیمان با حضور بیمه البرز دربورس تهران میز صنعت بیمه شکل گرفت که تجربه بسیار موفقی در بازار سهام بود.

تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که چرا گزارشی در مورد تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها برای شفاف شدن بازار منتشر نمی‌شود؟ گفت: شورای بورس به سازمان بورس تکلیف کرد که گزارشی در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تاثیرات آن بر بازار سرمایه تهیه کند که سازمان بورس نیز تهیه این گزارش را به شرکت بورس محول کرد.
به گفته وی این گزارش از سوی شرکت بورس، در حال تهیه است و به‌زودی نتایج آن منتشر خواهد شد.

پیش‌بینی سود

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار درمورد پیش‌بینی سود سهام شرکت بورس و اوراق بهادار گفت: مجموع سودی که برای شرکت ابتدای سال پیش‌بینی کرده بودیم45 میلیارد تومان بود که برای هر سهم 300 ریال پیش‌بینی شده بود که از این مقدار در 6 ماهه اول سال 266 ریال محقق شده است.

قراردادهای آتی سهام

قالیباف با بیان اینکه راه‌اندازی بازار ابزار مشتقه در دستور کار شرکت بورس قرار دارد، یادآور شد: معاملات قراردادهای آتی تا پایان سال در بورس راه‌اندازی خواهد شد؛ به‌همین منظور  مطالعات اولیه انجام شده و مقررات آن نیز تدوین شده است و در حال تهیه نرم افزار معاملاتی این نوع قرارداد‌ها هستیم.

عملکرد بازار

قالیباف اظهار داشت: ارزش بازار سرمایه ابتدای سال‌جاری 44 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که با رشدی 46 درصدی به 65 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

به گفته قالیباف‌ کل معاملات بازار سرمایه در 7 ماه گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال گذشته 13 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد شده است.  وی ادامه داد: افزایش میزان معاملات سال‌جاری به‌دلیل انجام معامله 7 هزار و 800 میلیارد تومانی مخابرات بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس واوراق بهادار درخصوص معاملات خرد نیز گفت: این معاملات در 8 ماهه ابتدای سال‌جاری 4هزار و 200 میلیارد تومان بوده که این میزان معادل کل مبادلات سال گذشته بوده است.  وی تصریح کرد: بازده بازار سرمایه با توجه به شاخص بازار سرمایه از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته 58درصد بوده است.

کد خبر 94949

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز