گروه بورس: بورس تهران نخستین هفته شهریورماه را با رکوردشکنی‌های شگفت‌انگیزی آغاز کرد

رشد هیجانی بازار سرمایه‌، نگرانی‌هایی را از حبابی شدن قیمت‌ها در بازار سهام ایجاد کرد؛ به‌طوری‌که به‌رغم رشد 600 واحدی شاخص کل، در روز چهار شنبه روند حرکت منحنی قیمت‌ها در ساعات پایانی معاملات هفته اندکی متزلزل شد. در هفته گذشته یک میلیارد و 695 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 3‌هزار و 289 میلیارد ریال توسط 37هزار و 404 خریدار مبادله شد.

براساس این گزارش، ارزش کل معاملات هفته گذشته 106درصد رشد کرد. حجم سهام مبادله شده هم با 134درصد رشد مواجه شد. بیشترین افزایش در هفته گذشته متعلق به متغیر تعداد خریداران بود که با 167درصد سیر صعودی روبه‌رو شد.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون در 107 روز فعالیت بازار سرمایه 37 میلیارد و 73 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 45 هزار و 39 میلیارد ریال دادوستد شد.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل در رقم 11هزار و 576 واحد به‌کار خود پایان داد. میزان تغییر شاخص کل در این هفته یک‌هزار و 104 واحد بود که با توجه به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون شاخص کل یک‌هزار و 610 واحد رشد کرده‌ است، حدود یک‌سوم از رشد شاخص متعلق به هفته گذشته و البته 2روز پایانی هفته است.

شاخص بازار اول نیز در هفته گذشته با یک‌هزار و 14 واحد رشد مواجه شد. این شاخص نیز از ابتدای سال تاکنون 3‌هزار و 199واحد افزایش یافته و به‌ رقم 9 هزار و 583 رسیده است. براساس این گزارش شاخص بازار دوم در هفته اول شهریورماه با رشد 781 واحدی به رقم 16 هزار و 69 واحد رسید.

شاخص صنعت نیز در بازار هفته گذشته یک‌هزار و 25 واحد افزایش یافت. این شاخص از ابتدای سال‌جاری تاکنون با رشد 3 ‌‌هزار و 87 واحدی روبه‌رو شده است. آخرین رقم این شاخص 9 هزار و 260 است.

به‌دنبال اتفاقات هفته گذشته، ارزش روز بازار سهام تهران برای نخستین بار در یکسال اخیر به 60 میلیارد و 490 میلیون دلار رسید. براساس این گزارش در بازار هفته جاری احتمالا سهام شرکت‌های صدرا، آذرآب و ماشین‌سازی اراک مرکز توجه معامله‌گران هستند.

در این میان صدرا احتمالا پس از تعدیل قیمت در اوایل هفته بر مبنای انتظار معامله‌گران از رشد قابل ملاحظه‌ درآمدهای این سهم، در آینده مورد توجه قرار گیرد.

مخابرات هم در پایان معاملات چهارشنبه با صف فروش مواجه شد. اگر صف فروش برای معاملات روز شنبه حفظ شود، احتمال کاهش شاخص در پایان معاملات امروز(شنبه) وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود نحوه معاملات سهام صدرا و مخابرات در نخستین روز کاری هفته، سمت‌وسوی بازار را تا پایان هفته تعیین کند.

عامل صعود یا سقوط؟

با توجه به اینکه مجلس ظرف یک‌ماه آینده وارد بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس خواهد شد، به‌نظر می‌رسد اخبار مربوط به این موضوع و به‌ویژه مسئله اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی از اردیبهشت‌ماه سال آینده بر وضعیت بسیاری از صنایع انرژی‌بر فعال در بورس، مانند فلزات و سیمان، تاثیر بسزایی برجای گذارد.

کد خبر 88883

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز