گروه بورس: شاخص بورس تهران تحت‌تأثیر تصویب کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با نزول مواجه شد.

به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته با 188 رای موافق،  45 رای مخالف و 6 رای ممتنع با کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها موافقت کردند.

درصورت اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود سودآوری شرکت‌های تولیدی و صنعتی به‌دلیل حذف برخی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌ها خصوصا هزینه‌های مربوط به انرژی کاهش یابد.

این موضوع  باعث شد بورس تهران دچار تزلزل شود و شاخص‌های بورس تهران در سراشیبی نزول قرار بگیرد. نخستین صنعتی که به تصویب کلیات این طرح واکنش منفی نشان داد، گروه فولاد سازان بود که با صف‌های فروش سهامداران مواجه شد.

کارشناسان معتقدند لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها تاثیرات بسیار بزرگ و عمیقی بر کل اقتصاد و همچنین بورس تهران برجای خواهد گذاشت که در حال حاضر نمی‌توان ابعاد آن را به درستی سنجید.

شهرام شهمیری، کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به همشهری گفت: لایحه هدفمند‌کردن یارانه‌ها تاثیرات بسیار بزرگ و عمیقی بر کل اقتصاد دارد که بورس تهران نیز از این موضوع بی‌نصیب نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها روی تمامی صنایع مهم ایران، تاثیر خواهد گذاشت، افزود:این طرح ممکن است در برخی از صنایع تاثیر مثبت بگذارد و در برخی از صنایع تاثیر منفی اما آنچه مهم است نحوه مدیریت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی توسط مدیران شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌هاست.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا تاکید کرد: عمده‌ترین بخش این لایحه مربوط به یارانه سوخت است؛ چرا که بزرگ‌ترین یارانه‌ای که هم‌اکنون توسط دولت پرداخت می‌شود یارانه سوخت است و با حذف این یارانه هزینه تولید شرکت‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع تبعات خود را به‌دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت در حال حاضر به سوخت‌های مانند بنزین، گازوئیل و حتی برق و گاز یارانه پرداخت می‌کند و بسیاری از صنایع کشور برای تولید، وابسته به این کالا هستند بنابراین روشن است که با حذف یارانه و افزایش قیمت انرژی، هزینه تولید نیز افزایش خواهد یافت و این کار ممکن است منجر به کاهش فروش شود.

شهمیری با بیان اینکه هنوز برای سنجش دقیق تاثیرات این لایحه زود است تصریح کرد:جزئیات این لایحه هنوز مشخص نیست، همچنین روشن نیست درآمدی که از حذف یارانه‌ها نصیب دولت می‌شود چگونه صرف خواهد شد، بنابراین نمی‌توان در شرایط کنونی ابعاد ماجرا را به درستی سنجید و باید دید جزئیات این لایحه چگونه به تصویب خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تمامی کارشناسان معتقدند،  این طرح باید در اقتصاد کشور اجرا شود در واقع این یک جراحی اقتصادی است که دیر یا زود باید به اجرا درآید اما این طرح تاثیراتی نیز دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سوخت، یکی از مواد مصرفی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی کشور است؛ به‌طور مثال در صنعت فولاد، انرژی نقش تعیین کننده‌ای در هزینه‌های تولید دارد و یا در صنعت آلومینیوم، برق جزء لوازم اصلی تولید است که گران‌شدن آن، قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

تأثیر لایحه در بلندمدت

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در این زمینه به فارس گفت: اثر مثبت و منفی تصویب این لایحه به دوره زمانی اجرای این لایحه بستگی دارد ولی تصویب این لایحه در بلندمدت قطعاً اثر مثبتی روی بازار خواهد داشت و کمک خوبی به بازار سرمایه خواهد کرد.

همایون دارابی، با اشاره به اینکه اثر کوتاه مدت این لایحه در شرکت‌های مختلف متفاوت است، تصریح کرد: شرکت‌هایی که از نظر کارایی و بهینه بودن تکنولوژی در وضعیت مناسبی قرار دارند اثر مثبتی از اجرای این لایحه خواهند گرفت، در هدفمند کردن یارانه‌ها شرکت‌هایی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند تحت فشار قرار گرفته و با اصلاح ساختار، کارایی خود را بالا خواهند برد. 

کارگزار شرکت کارگزاری بانک کشاورزی گفت: ابتدا این امکان وجود دارد که در یک مقطع با مشکل روبه‌رو شوند ولی پس از اصلاح، کارایی و بهره‌وری آنها بالا می‌رود.

بررسی لایحه در بورس

علی سنگینیان، معاون شرکت بورس اوراق بهادار دراین‌باره گفت: معاونت مطالعات اقتصادی شرکت بورس از چند هفته پیش بررسی‌های لازم درخصوص اثرات طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی را آغاز کرده که بعد از جمع‌بندی و نهایی شدن، ظرف یک هفته آینده اعلام خواهد شد. 

وی ادامه داد: در این بررسی‌ها، مواردی چون وضعیت خوراک دریافتی شرکت‌ها، قیمت فروش محصولات و سودآوری شرکت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.  به گفته این مقام مسئول در شرکت بورس، اثرات این طرح خصوصا  در شرکت‌های بزرگی که بخش اعظم ارزش بازار را تشکیل می‌دهند مورد بررسی واقع شده‌ است.

کد خبر 92602

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز