چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: نوار صعودی شاخص بورس تهران در هفته گذشته متوقف شد و این شاخص در طول مبادلات هفته جاری با 205‌واحد کاهش و یک میلیارد دلار نزول در ارزش بازار به کار خود پایان داد.

به گزارش همشهری، شاخص بازار سهام که از ابتدای تابستان تاکنون به‌طور مداوم افزایش یافته بود در طول 2 هفته گذشته با نزول مواجه شده و این نزول در هفته جاری شدت پیدا کرد.

شاخص بازار سهام در هفته جاری با 205‌واحد کاهش از 12 هزارو 381 واحد به 12‌هزارو 176 واحد رسید.  این شاخص در طول 2 هفته گذشته توانسته بود از مرز 12 هزارو 500 واحد عبور کند؛

این حرکت صعودی فعالان بازار را برای رشد بیشتر شاخص امیدوار کرده بود، اما شاخص بازار سهام تنها توانست 6 واحد بالاتر از این رقم صعود کند و بار دیگر به زیر مرز 12 هزارو 500 واحد سقوط کرد و در نهایت در طول 2 هفته بیش از 330‌واحد کاهش یافت.

این نزول 2 هفته‌ای، باعث کاهش بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران شد و در حالی که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به 56‌درصد رسیده بود، با توجه به نزول ارزش سهام در طول 2 هفته گذشته به 52 درصد کاهش یافت. ارزش جاری بورس تهران نیز که در طول این مدت تا 65 میلیارد دلار رشد کرده بود به محدوده 64 میلیارد رسید.

کارشناسان معتقدند، ابهام در اجرای سیاست‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری در مورد ابعاد کلان برخی صنایع این روز‌ها بازار سهام را تحت الشعاع قرار داده و بازار را در حالت دوگانه‌ای قرار داده است.

تعویق برای تصمیم‌گیری در مورد لایحه هدفمند کرد یارانه‌ها و مبهم بودن نتایج این لایحه بر بازار سهام از جمله مواردی است که تصمیم‌گیری درمورد آینده سهام صنایع بورسی را سخت کرده است.

در طول چند ماه گذشته سهام شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و همچنین گروه فلزات اساسی از جمله صنایع پیشرو بازار بودند و سهام شرکت‌های این سه گروه عمده‌ترین تاثیر را روی شاخص‌های بورس تهران بر جای گذاشتند اما معادلات بازار در طول چند هفته گذشته و با انتشار اخبار جدید تغییر کرد و تمرکز فعالان بازار روی این صنایع کم شد.

در واقع نوسان‌های بازار از زمانی آغاز شد که معاملات صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و همچنین شرکت‌های گروه فلزات تحت‌تأثیر قرار گرفتند، هنوز هیچ گروه خاصی جایگزین این صنایع به‌عنوان صنعت پیشرو بازار نشده است،

هر چند در طول چند روز گذشته سهام شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات بازار سهام را تحت تأثیر قرار داده است اما به‌نظر نمی‌رسد که این گروه بتواند نبض بازار سهام را در ماه‌های آینده در دست بگیرد امابا توجه به انتظار فعالان بازار برای عرضه سهام 2 شرکت بیمه انتظار می‌رود این صنعت بتواند در روز‌های آتی نبض بازار سهام را در اختیار داشته باشد.

کد خبر 95591

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز