گروه بورس: با تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، روش اجرای طرح بین‌المللی‌کردن بورس تهران و یا ایجاد تابلوی معاملات ارزی مشخص می‌شود

به گزارش همشهری، در شرایطی که مطالعات اولیه برای بین‌المللی کردن بورس تهران از 2 سال پیش آغاز شده،  در حال حاضر تصمیم‌گیری در باره روش‌های اجرایی آن معطل تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی است.

طرح مطالعاتی بورس بین‌المللی ایران که پیش از این قرار بود در کیش اجرا شود در طول چند سال گذشته تغییرات زیادی پیدا کرد، ابتدا قرار بود با ایجاد تابلوی معاملات ارزی قدم‌های اولیه برای این کار برداشته شود اما الگوی کشور‌های دیگر و مطالعات بیشتر، زمینه تغییر این طرح را فراهم کرد؛

به طوری که درحال حاضر کمیته‌ای که مسئول پیگیری این طرح است، بیشتر به بین‌المللی کردن بورس تهران می‌اندیشد تا راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی و یا ایجاد یک بورس بین‌المللی جداگانه در جزیره کیش.

در همین رابطه ابوالفضل شهرآبادی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس اوراق بهادار که در طول چند سال گذشته مسئولیت کمیته راه‌اندازی بورس بین‌المللی و همچنین بورس کشور‌های اسلامی را در دست داشته،  درباره آخرین مراحل راه‌اندازی بورس بین‌المللی تهران گفت:در حال حاضر ما منتظر تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، جزئیات این آیین‌نامه نقشه راه را برای احداث بورس بین‌المللی تهران به ما نشان می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که بورس تهران قصد راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی را دارد یا اینکه بورس بین‌المللی جدیدی راه‌اندازی خواهد شد، بیان کرد: همه این تصمیم‌ها بستگی به تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی دارد، در واقع چگونگی تصویب این آیین‌نامه، نحوه ادامه کار را روشن می‌کند و شاید اساسا دیگر نیازی به راه‌اندازی تابلوی معاملات ارزی نباشد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی راه‌اندازی بورس بین‌المللی است، افزود: مطالعاتی در این زمینه که آیا بورس جداگانه‌ای تاسیس شود یا اینکه بورس تهران جنبه بین‌المللی پیدا کند درجریان است. به گفته وی تجربه کشور‌های دیگر مانند مالزی، امارات و ترکیه نشان داده است که راه‌اندازی بورس بین‌المللی جداگانه چندان توجیه ندارد.

شهرآبادی خاطرنشان کرد: بورس‌های بین‌المللی این کشور‌ها عموما تحت‌تأثیر بورس‌های داخلی قرار گرفتند ودر یکدیگر ادغام شدند. وی تاکید کرد:هر نوع تصمیم‌گیری در این رابطه به آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیلاتی که این آیین‌نامه در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد، بستگی دارد.

در حال حاضر در کشور‌هایی مانند امارات، مالزی یا بورس استانبول تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهند همردیف سرمایه‌گذاران داخلی یا حتی در برخی موارد مانند معافیت‌های مالیاتی بیشتر از سرمایه‌گذاران داخلی است.

راه‌اندازی تابلوی ارزی

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهاداردرباره راه‌اندازی تابلوی ارزی گفت: مراحل مطالعاتی طرح در حال انجام است؛ ضمن اینکه راه‌اندازی این تابلو باید توجیه اقتصادی داشته باشد. حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با مهر اضافه کرد: اگر تابلوی ارزی ایجاد شود اما سرمایه‌گذاران خارجی وارد نشوند توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛

ضمن اینکه مقررات مربوط به بانک‌ها و بورس‌ها در مناطق آزاد که بندی به آن در مجلس افزوده شد، باید مراحل نهایی خود را طی کند.

کد خبر 95673

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز