گروه بورس: تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد سازمان خصوصی‌سازی‌ اجرای برنامه خصوصی‌سازی‌ را عموما براساس آمار‌سازی‌ در بورس دنبال می‌کند

به گزارش همشهری، در شرایطی که رسانه‌های خبری مدت‌هاست در انتظار انتشار آمار دقیقی از وضعیت سهام دولتی واگذار شده در بورس تهران هستند مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ صرفا با برگزاری نشست‌هایی با برخی خبرنگاران، در تلاش است آمار مناسبی از وضعیت خصوصی‌سازی‌ در کشور نشان دهد؛

درحالی‌که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد سازمان خصوص‌سازی‌ صرفا به واگذاری اولیه سهام شرکت‌ها بسنده می‌کند و پس از آن واگذاری مابقی سهام شرکت‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

براساس قوانین بورس تهران شرکت‌هایی که در تابلوی اصلی بازار اول، تابلوی فرعی بازار اول وبازار دوم طبقه‌بندی می‌شوند باید به‌ترتیب حداقل 20، 15و 10 درصد از سهامشان در بازار شناور باشداما سازمان خصوصی‌سازی‌ با عرضه حداقل سهام یک شرکت در بورس صرفا در پی افزایش آمار واگذاری‌های خود است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول چند سال گذشته به‌طور پیوسته در مورد آمار‌هایی صحبت کرده که مبنای ارزیابی دقیقی در مورد آنها وجود ندارد و صرفا اعدادی از سوی تریبون این سازمان اعلام می‌شود که حجم واگذاری را چندین برابر نشان می‌دهد.

این در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند سهام بلوکی شرکت‌های بزرگ دولتی نیز عموما به شرکت‌های شبه‌دولتی واگذار می‌شود و نمی‌توان نام آن را خصوصی‌سازی‌ گذاشت. 

در تازه‌ترین عرضه، که با شکایت کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد از سازمان خصوصی‌سازی‌ همراه بود، بیش از 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین واگذار شد که حرف و حدیث‌هایی درباره سهامداران اصلی این کنسرسیوم  مطرح و گفته شد که بار دیگر سهام یک شرکت دولتی به یک شرکت دولتی دیگر واگذار شد.

این سازمان همچنین در مورد سهام بانک‌های صادرات و تجارت نیز به‌گونه‌ای دیگر عمل کرده و با آنکه مدت‌ها از عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس می‌گذرد از عرضه مابقی سهام این شرکت‌ها در بورس خبری نیست. براساس آ خرین اطلاعات منتشر شده در حال حاضر تنها 5 درصد از سهام بانک تجارت و 10 درصد از سهام بانک صادرات به‌صورت شناور در بورس عرضه شده است.

در مورد شرکت‌هایی مانند مخابرات ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فولاد خراسان و حفاری شمال نیز چنین شرایطی صادق است و در حال حاضر به‌ترتیب فقط 10 10،5  و 10درصد از سهام این شرکت‌ها در بورس به‌صورت شناورعرضه شده است.

برگزاری نشست خبری با خبرنگاران خاص

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ روز گذشته با برگزاری نشست خبری که بدون حضور بسیاری از رسانه‌های منتقد برگزار شد به ارائه آمار‌هایی در مورد خصوصی‌سازی‌ پرداخت.

این در حالی است که روزنامه همشهری که از مدت‌ها پیش به‌دلیل ارائه برخی انتقاد‌ها به عملکرد خصوصی‌سازی‌، ازسوی مدیران و همچنین روابط عمومی این سازمان مورد تحریم قرار گرفته بود، همچون روال گذشته به این نشست دعوت نشد. روزنامه همشهری در تماس با روابط عمومی این سازمان در این مورد توضیح خواست اما از سوی روابط عمومی این سازمان پاسخی داده نشد.

کد خبر 96343

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز