سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند که در حال حاضر فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد

اما وجود علامت‌های منفی در عرصه سیاسی و اقتصادی مانع حضور فعال سرمایه‌گذاران در بازار سهام شده است.

به گزارش همشهری، ابتدای سال‌جاری شاخص‌های بورس تهران امید‌های جدیدی را به سهامداران تزریق کردند، با آغاز تابستان شاخص‌ها ارقام بالاتری را روی تابلوی بورس ثبت کردند؛ این شرایط تا پاییز ادامه یافت اما همزمان با روز‌های پایانی پاییز، ریزش شاخص‌های بورس تهران آغاز شد و شاخص اصلی بورس در کمتر از 20 روز 1500 واحد کاهش یافت.

علامت‌های چند هفته گذشته در بورس تهران حکایت از آن دارد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران شبه دولتی و حقوقی‌ها از بازار فاصله گرفته اند، هنوز دلایل رفتار جدید سرمایه‌گذاران حقوقی به درستی روشن نیست اما تحلیلگران وقوع تحولات سیاسی و اقتصادی را یکی از دلایل رفتار جدید بازیگران اصلی بازار می‌دانند.

همه این شرایط باعث شده تا در طول یک ماه گذشته تقاضای مؤثری برای خرید سهام در بورس وجود نداشته باشد و صف‌های فروش سهام نیز عموما پابرجا باشند گویا سهامداران تمایلی برای خرید سهام ندارند یا با توجه به علامت‌های منفی سیاسی اقتصادی از این کار واهمه دارند.

هادی بیدختی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در تشریح رفتار جدید بازار سهام و پیش‌بینی معاملات بورس در زمستان گفت: بررسی شرایط بازار در 3 ماه پایانی سال به 2 دسته طبقه بندی می‌شود که برخی از آنها عوامل مثبت و برخی دیگر عوامل منفی بازار تلقی می‌شوند.

وی افزود: ازجمله علامت‌های مثبتی که هم‌اکنون برای بازار سهام تهران وجود دارد بحث قیمت‌های جهانی است که با توجه به نزدیک‌شدن به سال نو میلادی انتظار می‌رود با رشد بیشتری مواجه شوند.

وی تاکیدکرد: پس از یک دوره کاهش قیمت نفت یا فلزات در حال حاضر انتظار کاهش قیمت در محصولات جهانی وجود ندارد و چه بسا با آغاز سال نو میلادی قیمت‌ها با روند صعودی نیز مواجه شوند. 

به گفته وی، قیمت‌های جهانی به نوعی تثبیت شده‌اند و دیگر کسی انتظار نزول قیمت نفت به زیر 60 دلار یا قیمت مس را به زیر 6 هزار دلار ندارد. بیدختی در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگری که جزء عوامل مثبت بازار تلقی می‌شود عملکرد خود شرکت‌های بورس است چرا که وضعیت عملکرد واقعی این شرکت‌ها با توجه به نزدیک شدن به پایان سال روشن و آمار و ارقام شرکت‌ها شفاف‌تر می‌شود. 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه از سوی دیگر به‌دلیل کاهش قیمت سهام شرکت‌ها فرصت جدیدی برای خرید سهام به‌وجود آمده و سهام شرکت‌ها وضعیت اصلاح قیمت‌ها را پشت سر گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس خاطرنشان کرد: گذشته از همه این موضوعات باید در نظر گرفت که در حال حاضر فرصت سرمایه‌گذاری دیگری در مقابل بورس وجود ندارد و بازار‌های دیگر مانند سکه، طلا، مسکن، ارز و غیره در رکود به سر می‌برند.

بیدختی در ادامه به تشریح علامت‌های منفی بازار برای نیمه چهارم سال پرداخت و ادامه داد: به غیر از عوامل مثبتی که پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بورس را تقویت می‌کند، عوامل منفی نیز وجود دارد که می‌تواند به رکود بازار سهام دامن بزند. 

وی توضیح داد: ابهام در سیاست‌های خارجی و انتشار خبر‌هایی در مورد اعمال تحریم‌هایی علیه ایران و موضوعاتی که در مورد پرونده هسته‌ای وجود دارد از جمله علامت‌های منفی بازار تلقی می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: همچنین ابهام در طرح تحول اقتصادی و همچنین امکان گرفتن تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی از جمله عوامل منفی بازار محسوب می‌شود که می‌تواند معاملات بازار سهام را تحت تأثیر قرار دهد. 

بیدختی تصریح کرد: واقعیت این است که بورس تهران در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری توجیه دارد اما دسته‌ای از عوامل منفی باعث شده است برخی حاضر به سرمایه‌گذاری نباشند.  به گفته وی، بورس تهران در حال حاضر در شرایط دوگانه‌ای قرار دارد و درصورتی که هریک از علامت‌های منفی یا مثبت بازار بر دیگری غلبه کند شرایط بازار نیز تغییر خواهد کرد.

شرایط برای سرمایه‌گذاری مساعد است

در همین حال زینت مرادی نیا کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین درباره وضعیت کنونی بازار گفت: شرایط آینده بازار را در زمستان نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما به‌طور کلی در حال حاضر به‌دلیل پایین بودن قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین بالا بودن حجم نقدینگی موجود در کشور فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذار وجود دارد.

مرادی نیا در ادامه تاکید کرد: قیمت‌های جهانی رو به صعود است و مشخص است که پس از ژانویه قیمت‌ها به نحو مطلوبی افزایش پیدا کند اما این شرایط زمانی می‌تواند منجر به صعود بازار شود که برای بازار اطمینان سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد.

کد خبر 98323

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز