گروه بورس: تازه‌ترین بررسی‌ها از تعداد سهامداران بورس تهران نشان می‌دهد 3 میلیون و 221 هزار نفر از مردم ایران در بورس تهران سهامدار هستند

به گزارش همشهری، هر چند در طول چند سال گذشته محاسبه تعداد دقیق سهامداران بورس تهران میسر نبود اما به کار‌گیری ابزار و فناوری‌های جدید در طول یکسال گذشته، ترکیب جدید سهامداران در صنایع مختلف و همچنین تعداد کلی سهامداران را مشخص کرد.

بر این اساس از مجموع جمعیت 70 میلیون نفری ایران به‌طور دقیق 3 میلیون و221 هزار و 467 نفر در بورس تهران سهامدار هستند که با احتساب تعداد خانوار ایرانی می‌توان گفت یک‌پنجم خانواده‌های ایرانی به نوعی در بازار سهام ایران دارای سهم هستند.

هر چند این میزان با در نظر گرفتن میانگین آمار جهانی با استاندار‌دهای بین‌المللی فاصله دارد اما رشد تعداد سهامداران در دهه اخیر چشمگیر بوده و پیش‌بینی می‌شود با حضور شرکت‌های جدید در بازار سرمایه بر تعداد سهامداران بورس تهران اضافه شود.

براساس محاسبات مسئولان بازار سهام، نزدیک به یک میلیون نفر از این تعداد در دسته سهامداران فعال بازار سهام طبقه بندی می‌شوند که به‌طور سالانه و ماهانه اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

کارشناسان معتقدند فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عرضه سهام شرکت‌های جدید و همچنین واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب سهام ترجیحی می‌تواند منجر به جذب تعداد بیشتری از مردم در بازار سرمایه کشور شود. وجود جذابیت‌های فراوان در بازار مالی کشور در طول دهه اخیر باعث شده است حتی برخی کودکان خود را به‌عنوان خردسال‌ترین سهامداران ایران معرفی کنند و  نیز  در جدید‌ترین رویداد، مردی 94ساله به‌تازگی، خود را به‌عنوان مسن‌ترین سهامدار بازار سهام معرفی کرد.

ترکیب سهامداران صنایع بورس

جدیدترین بررسی‌ها از ترکیب سهامداران بازار سهام نشان می‌دهد: گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با 565 هزار سهامدار، بزرگ‌ترین گروه بازار سرمایه محسوب می‌شود. این گروه از سال 82 و به‌دنبال رشد ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بزرگ‌ترین گروه فعال بازار سهام تبدیل شد.

پس از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های گروه خودرو‌سازی‌ با 425 هزار سهامدار در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن گروه انبوه‌سازی‌ و مسکن و همچنین گروه شرکت‌های سیمانی نیز هرکدام به‌ترتیب با274 و137 هزار سهامدار در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

همچنین شرکت‌های گروه فلزی و مواد غذایی نیز هر کدام به‌ترتیب با 222 و176 هزار سهامدار از جمله گروه‌های بزرگ بازار سهام محسوب می‌شوند.

کد خبر 96145

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز