گروه بورس: شرکت‌های بیمه آسیا و دانا باز هم نمره قبولی برای پذیرش در بورس تهران به دست نیاوردند

به گزارش همشهری، در شرایطی که بازار سهام در انتظار عرضه سهام شرکت‌های بیمه آسیا و دانا در بورس است بار دیگر این دو شرکت نتوانستند امتیاز‌های لازم برای پذیرش در بورس تهران را به دست بیاورند.  روز گذشته هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران برای بررسی پرونده 2 شرکت بیمه آسیا و دانا تشکیل جلسه داد اما بار دیگر به‌دلیل کافی نبودن اطلاعات از پذیرش آنها در بورس خودداری کرد.

سختگیری بورس تهران برای پذیرش شرکت‌ها، با استقبال فعالان و کارشناسان بازار سهام مواجه شده است، چرا که پیش از این سهام شرکت‌های زیادی بدون اطلاعات کافی در بورس عرضه شده که زمینه ضرر و زیان سهامداران را به‌وجود آورده است.  اما بورس تهران در رویکرد جدید تصمیم گرفته است، سهام شرکت‌های تازه وارد را به‌صورت شفاف تری در بورس عرضه کند.

آخرین نمونه شفاف نبودن اطلاعات مربوط به شرکت مخابرات است که تاثیرات زیادی روی شاخص بورس بر جای گذاشت.  مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ طبق روال گذشته قصد داشتند سهام این دو شرکت را ماه گذشته در بورس عرضه کنند اما بررسی دقیق بورس تهران از اطلاعات مالی و غیرمالی این دو شرکت باعث تاخیر در عرضه سهام آنها شد. 

در همین رابطه روز گذشته محمد رضا رستمی معاون مدیرعامل بورس اوراق بهادار از برگزاری نشست هیات پذیرش خبر داد و گفت: روز گذشته هیات پذیرش برای بررسی درخواست پذیرش سهام شرکت‌های بیمه آسیا و دانا تشکیل جلسه داد اما پذیرش این دو شرکت منوط به تکمیل مدارک دیگری شد. 

وی افزود: شرکت بیمه آسیا باید اطلاعات شفافی در مورد بند 3 گزارش حسابرس در مورد ذخایر فنی خود ارائه دهد، ضمن اینکه بیمه دانا نیز باید نسبت به دریافت استعلام از ذخایر مالیاتی‌‌اش اقدام کند تا مدارک لازم برای پذیرش سهام این دو شرکت در بورس تکمیل شود.  به گفته وی پس از ارائه این مدارک مراحل نهایی برای پذیرش آنها طی خواهد شد.

طولانی شدن فرایند واگذاری به نفع مردم است

در همین رابطه اصغر ابوالحسنی، معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد طولانی شدن فرایند پذیرش سهام شرکت‌های بیمه در بورس گفت: شرکت‌های بیمه جزء نهادهای سودآور هستند و قبل از واگذاری باید مسائل مالی، اساسنامه‌ای و حقوقی آن شفاف شود، لذا طولانی شدن فرایند واگذاری به‌منظور بررسی دقیق به نفع مردم است.

عرضه همزمان

 در شرایطی که شرکت‌های بیمه در حال طی کردن مراحل پذیرش خود در بورس هستند، اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: هفته آینده10 درصد از سهام بیمه دانا و بیمه آسیا، از طریق بورس اوراق بهادار واگذار می‌شوند.

وی از عرضه‌ همزمان بیمه آسیا و دانا در یک روز خبر داد و افزود: سازمان خصوصی‌سازی‌ مشکلی بابت عرضه‌ 2شرکت بیمه در یک روز ندارد و نظر مثبتی نسبت به عرضه بیمه آسیا و دانا در یک روز دارد، لذا با توجه به موافقت‌ بورس با این موضوع امکان انجام این کار وجود دارد.  معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ یادآور شد: با عرضه‌ این دو شرکت بیمه‌ای، واگذاری بانک‌ها و بیمه‌ها به اتمام رسیده و اقدامات لازم برای واگذاری پست بانک آغاز می‌شود.

کد خبر 94740

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز