مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

حسین رامادان: خیلی سخت است عمری در پی رزق‌و‌ روزی خانواده خود این‌طرف و‌ آن‌طرف بدوی

بعد که پیر شدی و دوران بازنشستگی‌ات فرا‌رسید، خبری از حمایت و  بیمه نباشد. آن‌وقت باز‌هم باید بدوی و بدوی؛ مشکلی که سال‌هاست تاکسیرانان پایتخت با آن دست به گریبانند. شاید این مشکل تا دیر نشده روزی بر‌طرف شود.

در ‌گزارش‌‌های مربوط به حمل‌ونقل بخش تاکسیرانی به مشکل بیمه رانندگان تاکسی پرداختیم، مبنی‌بر‌ این‌که به‌هر‌حال پس از سالیان طولانی با همت مسئولان بخش‌ ابل‌توجهی از مشکل بیمه رانندگان تاکسی برطرف شد و فقط آن‌هایی که بنا به دلایلی از شانس بیمه شدن بی‌بهره‌اند

شاید در آینده‌ای نزدیک با اضافه شدن بند و تبصره‌ای شرایط‌شان با قوانین تامین اجتماعی هماهنگ شود. این واقعیت را باید پذیرفت که تاکسی در تهران بر‌خلاف کشورهای دیگر در تملک رانندگان بوده و همین خود‌تملک بودن تاکسی‌ها باعث شده رانندگان به دلیل عدم امنیت شغلی تا آن زمان که قدرتی در بدن دارند، به جابه جایی مسافران در خیابان‌های شهر بپردازند،

به‌خصوص که بخش اعظمی از تاکسی‌های کشور در تهران است. موضوع  مهم‌تر این  که از مجموع بیش از 95‌هزار تاکسی موجود در تهران بخش قابل‌توجهی از رانندگان آن را افراد الای 40‌سال تشکیل می‌دهند.

نکته قابل‌توجه این است که اگر‌چه گام‌های بلندی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت برداشته شده، اما آیا به این نکته توجه داشته‌ایم که این خودروهای فرسوده احبانی هم دارند و چه بسا سالخورده‌تر از خودروشان باشند و برای ادامه بهتر کار و امید و انگیزه نیاز به حمایت دارند. راستی برای رانندگان این تاکسی‌ها چه کرده‌ایم‌؟ آیا آن‌ها هنوز هم باید دغدغه بیمه شدن داشته‌باشند؟

بیمه، گره‌ای نیمه باز

از جمله مشکلات تاکسیرانان تامین نبودن از نظر اقتصادی و عدم‌امنیت شغلی است، حتی آن‌هایی که به‌نوعی خود را بیمه تامین اجتماعی کرده‌اند، به‌دلیل خویش‌فرما بودن با مشکلاتی در زمان ‌بیکاری احتمالی مواجه اند. هر‌چند در اواسط سال‌84 با حمایت مسئولان و تعامل و هماهنگی خوب سازمان تاکسیرانی و بیمه تامین اجتماعی بخش قابل‌توجهی از رانندگان تاکسی بیمه شده‌اند، اما هستند افراد سالخورده‌ای که به‌رغم سال‌ها خدمات‌رسانی در پایتخت از این امتیاز به‌دلیل کهولت سن محروم‌اند، چرا‌که برخی رانندگانی که بالای 50‌سال سن داشته و از سابقه بیمه حداقل 10‌سال مستمر بی‌بهره‌اند، نمی‌توانند بیمه شوند و این اتفاق در صورتی می‌افتد که دولت یا سازمانی هزینه آن‌ها را تقبل کند.

بیمه‌ای که بیمه بیکاری ندارد

هرچند افراد بالای 50‌سال هنوز با این مشکل دست به‌گریبانند، اما آن‌هایی هم که بیمه شده‌اند به‌نوعی دیگر با مشکل ‌مواجه‌اند. هر‌چند این افراد پس از 10‌سال می‌توانند بازنشسته شوند، ولی چون این بازنشستگی نسبت‌به بازنشستگی 20‌ساله تسهیلات کمتری دارد، هنوز اقدام به پرداخت هزینه بیمه می‌کنند. از همه مهم‌تر آن‌که در آیین‌نامه بیمه رانندگان آمده ‌است که اگر آن‌ها بیکار شوند و یا به هر دلیلی از جمله تصادف نتوانند کار کنند، نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند، چرا‌که خویش‌فرما بوده و ثباتی در تداوم پرداخت آن‌ها وجود ندارد. این نشان می‌دهد هر‌چند بخشی از مشکلات بیمه رانندگان تاکسی پس از سال‌ها‌ برطرف شده، اما هنوز از امکانات و شرایط بهتر فاصله دارند.

مسئولان یاری کنند

مهندس تیموری در پاسخ به این سوال که چه‌طور یک تاکسی تنها به شرطی در خیابان‌ها تردد می‌کند که بیمه باشد، اما راننده آن نه، مگر ارزش خودرو از راننده بیشتر است، گفت‌: کاملاً حق با شماست. در هر صورت همان‌طور که یک ماشین بیمه‌اش اجباری است باید راننده آن‌هم تحت پوشش بیمه باشد. البته این مشکل از سال‌های دور وجود داشت که طی سال‌های اخیر بخش قابل‌توجهی از آن برطرف شده، اما الان فقط تعداد محدودی از تاکسیرانان ماندند که با توجه به قوانین موجود در سازمان تامین اجتماعی این امر میسر نمی‌شود، مگر این‌که مسئولان یاری کنند. ما حتی در این بین افراد بالای 70‌سال هم داریم که متاسفانه به‌رغم بیش از 40 تا 50سال رانندگی هنوز بیمه نیستند. تمام تلاش ما این است تا بتوانیم مشکل این تعداد را به‌طور ویژه حل کنیم.

رانندگی و هزار درد پنهان و آشکار

احتمالاً شما هم تا به‌حال رانندگی کرده یا با کار سخت رانندگان آشنایی دارید. اگر راننده هم هستید که بهتر . حال تصور کنید ساعت‌ها از ایام روز، ماه یا سال بخواهید در سرما و گرما برای لقمه نانی چهار‌گوشه شهر را زیر پا بگذارید که در نوع خود باعث افزا‌یش مشکلات جسمی فراوانی می‌شود؛ از کمر‌درد، زانو‌درد و آرتروز گرفته تا کم‌شنوایی و کم‌بینایی و استرس‌های برخی برخوردها با مسافران و دیگر رانندگان. شاید تا به‌حال از خود پرسیده باشید چرا برخی رانندگلان تاکسی پرخاشگر و عصبانی‌ هستند؟ بله، این امر ارتباط مستقیمی با سختی کارشان دارد. می‌گویید نه؟ کافی است یک صبح تا شب در خیابان‌های تهران رانندگی کنید.

7هزار راننده تاکسی بالای 50‌سال

«پیگیر مشکل بیمه باقی‌مانده رانندگان تاکسی هستیم، ولی هنوز تلاش‌هایمان به‌دلیل برخی شرایط خاص به نتیجه نرسیده است. امیدواریم این مساله با عنایت ویژه مسئولان حل‌و‌فصل شود».حسین تیموری، مدیر‌عامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی با بیان این مطلب به همشهری‌مسافر می‌گوید: در‌حال‌حاضر حدود ‌7هزار راننده تاکسی داریم که بالای 50‌سال‌ سن داشته و به‌دلیل نداشتن شرایط بیمه تامین اجتماعی هنوز سازمان تامین اجتماعی با بیمه آن‌ها موافقت نکرده و متأسفانه این افراد از ابتدایی‌ترین خدمات بیمه‌ای محروم‌‌ هستند. در این زمینه حتی با حضور نماینده تامین اجتماعی و تعدادی از رانندگان بالای 50‌سال جلسه‌ای برگزار کرده‌ایم که نماینده سازمان تامین اجتماعی بیمه کردن این افراد را منوط به‌حمایت مسئولان و تامین بودجه آن اعلام‌کرد.

کد خبر 88212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز