گروه بورس: انتشار خبر افزایش دامنه نوسان قیمت سهام با استقبال فعالان بازار سهام و افزایش شاخص‌های بورس در مبادلات همراه بود

به گزارش همشهری، در شرایطی که موضوع محدود کردن دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها در طول چند سال گذشته همواره مورد انتقاد فعالان و کارشناسان بازار سهام بود روز سه‌شنبه مسئولان بازار سهام در اقدامی تازه پس از چند سال؛

تصمیم گرفتند دامنه نوسان قیمت سهام را در بورس تهران از 3‌درصد به 5/3‌درصد افزایش دهند، این موضوع با استقبال فعالان بازار در مبادلات روز گذشته همراه بود و حتی باعث شد شاخص‌های بورس تهران در مدار صعودی قرار گیرد.

دامنه نوسان قیمت سهام قاعده معاملاتی جدیدی بود که در زمان دبیرکلی حسین عبده‌تبریزی در بورس تهران به کار گرفته شد و براساس آن اجازه افزایش قیمت سهام را به میزان مشخصی محدود می‌کرد. این درصد در آن زمان با توجه به شرایط بازار 5‌درصد در نظر گرفته شده بود و قیمت سهام شرکت‌ها فقط تا سقف 5‌درصد حق افزایش یا کاهش را داشت.

این تصمیم به‌منظور کنترل بازار و محدود کردن رفتار هیجانی بازار سهام اعمال شده بود تا از رشد حبابی قیمت برخی از سهام جلوگیری کند اما بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند ایجاد چنین محدودیت‌هایی و همچنین اعمال قاعده حجم مبنا باعث ایجاد گره معاملاتی می‌شود. فعالان بازار امیدوارند با افزایش سهام شناور آزاد بازار؛

چنین محدودیت‌هایی در آینده از بازار حذف شود. در همین رابطه روز گذشته علی سنگینیان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس اوراق بهادار به توضیح در این مورد پرداخت و گفت: شرکت بورس در تلاش است قواعد معاملاتی بازار سهام را اصلاح کند. 

به گفته وی، پیشنهاد شرکت بورس در مورد دامنه نوسان اندکی بیش از 5/3‌درصد بود.  وی در پاسخ به این پرسش که چرا دامنه نوسان به جای 5‌درصد 5/3 درصد افزایش یافت، گفت: با توجه به شرایط خاص بازار و همچنین به‌دلیل پایین بودن درصد سهام شناور آزاد بازار و وجود نداشتن ابزارهای مختلف معاملاتی، نمی‌توانیم یکباره دامنه نوسان را تا دو برابر افزایش دهیم.

بازار روان‌تر می‌شود

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا امکان نقد شوندگی، اصلاح سریع قیمت‌ها و روان شدن بازار را بیشتر خواهد کرد. هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در این باره به فارس گفت: افزایش دامنه نوسان به 5/3‌درصد و کاهش حجم مبنا به روان شدن، نقد شوندگی و اصلاح سریع‌تر قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی در مورد واکنش شرکت‌های بورسی به این قاعده جدید معاملاتی افزود: مسلماً شرکت‌ها دوست دارند سهم آنها زود‌تر نقد شود بنابراین مشکلی با این افزایش و کاهش دامنه نوسان و حجم مبنا‌ندارند.

بیدختی تصریح کرد: هر چه دامنه نوسان افزایش و حجم مبنا کاهش یابد بازار به سمت کارایی می‌رود، ولی در کنار این تغییرات باید میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها افزایش یابد و اطلاع رسانی شفافی نیز انجام شود.

ورود پول‌های سرگردان به بورس

یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه می‌توان حجم مبنا را حذف و دامنه نوسان را به 5‌درصد رساند، گفت: افزایش دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا پول‌های سرگردان در کشور را به سمت بازار سهام روانه می‌کند.

شهرام صفوی اظهار داشت: یکی از حسن‌های این کار روانه کردن پول‌های سرگردان به بازار سرمایه است. بنابراین هر چه بیشتر پول سرگردان از بازار‌های رقیب به بازار سرمایه وارد شود، ارزش افزوده بیشتری تولید می‌شود.

کد خبر 94489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز