شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: به‌نظر می‌رسد بازار سهام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دچار خلأ تصمیم‌گیری شده است

به گزارش همشهری، مطابق سنت هر ساله بورس تهران در طول ماه‌های خرداد و تیر ماه به‌دلیل نزدیک شدن به فصل مجامع با افزایش حجم و گردش مبادلات روبه‌رو می‌شود اما در سال‌جاری حجم و ارزش معاملات چنگی به دل نمی‌زند و کمتر توانسته است از مرز 15 میلیارد تومان عبور کند. این رقم در مقایسه با ارزش بورس تهران که در حال حاضر 52 میلیارد دلار برآورد می‌شود، رقم بسیار ناچیزی است.

با وجود آنکه بورس تهران فردا وارد نیمه دوم فصل تیر ماه می‌شود اما هنوز ارزش معاملات در حد ناچیزی است؛ به‌طوری که میزان ارزش داد و ستد‌های سهامداران در طول مبادلات دیروز به زحمت به 6/10میلیارد تومان رسید.

قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برخی بر این باور بودند حجم معاملات بورس پس از انتخابات با جهش صعودی مواجه شود اما این اتفاق رخ نداد و به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تحولات دنباله داری که در خرداد ماه امسال رخ داد، بورس تهران دچار نوعی ریسک سیاسی شده و این موضوع بازار را در شرایط دوگانه‌ای قرار داده است؛ شرایطی که  از آن به‌عنوان خلأ تصمیم‌گیری تعبیر می‌شود.

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سهام در مورد تحولات بازار سهام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: آنچه مسلم است ارزش معاملات بورس تهران در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست چون بورس تهران هر ساله در ماه‌های خرداد و تیر عموما با افزایش ارزش معاملات روبه‌رو می‌شد اما ارزش مبادلات بازار سهام در سال‌جاری از خرداد ماه تاکنون بین 8 تا 12 میلیارد تومان در نوسان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در فصل تیر ماه ارزش مبادلات بورس تهران بین 50 تا 100 میلیارد تومان بود می‌افزاید: استنباط ما این بود که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تثبیت دولت شرایط بازار با رونق مواجه شود چرا که با تثبیت دولت فضای کسب و کار بهبود پیدا می‌کند و این موضوع روی گردش مبادلات بورس تهران نیز اثر‌گذار است اما بازار سهام اکنون با شرایط متفاوتی روبه‌روست.

خرازی در پاسخ به این پرسش که آیا بروز ریسک سیاسی باعث کاهش گردش معاملات بورس شده است، می‌گوید: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه من می‌توانم بگویم این است که بازار در شرایط کنونی از نوعی سیاست انتظار و مشاهده پیروی می‌کند؛ به‌طوری که حتی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که به نوعی وابسته به دولت هستند هم در حال استفاده از این قاعده‌اند.

دبیر کل کانون کارگزاران درباره روند حرکت شاخص در طول چند هفته گذشته می‌افزاید: با توجه به آنکه نحوه محاسبه شاخص تغییر کرده خط ارتباطی آن با گذشته قطع شده و به نوعی تاریخ گذشته شاخص دیگر مفهوم خود را از دست داده بنابر این امکان مقایسه شاخص بورس با گذشته از بین رفته است؛

ضمن اینکه در شرایط کلی هم نمی‌توان از آن به‌عنوان یک معیار کلی برای بازار که جامع همه ابعاد بازار باشد استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: آنچه در شرایط کنونی مهم است نسبت گردش معاملات است در حال حاضر رقم گردش معاملات بورس تهران بسیار ناچیز است.

تأثیر‌های جانبی

از سوی دیگر عباس دهقان رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد درباره روند بورس پس از انتخابات و تاثیر ریسک‌های سیاسی بر بازار سهام می‌گوید: عموما موضوع انتخابات فارغ از نتیجه آن بر بورس تهران تاثیر می‌گذارد.

وی می‌افزاید: در مورد تاثیر تحولات اخیر نمی‌توان گفت که این اثرات باعث شده بازار خیلی مثبت یا خیلی منفی شود اما از سوی دیگر حجم مبادلات بورس تهران نیز چندان زیاد نبوده است. به گفته وی، آنچه بیشتر به‌نظر می‌رسد این است که بازار سهام دچار نوعی خلأ در تصمیم‌گیری شده است.

دهقان تاکید می‌کند: از سوی دیگر بورس تهران در شرایط کنونی بیشتر تحت‌تأثیر فصل مجامع است و با اعتقاد من سمت و سوی اصلی بازار پس از برگزاری فصل مجامع و در مردادماه مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار سهام خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی فعالان بازار بیشتر براساس معیار‌های کوتاه مدت تصمیم‌گیری می‌کنند وسعی دارند با دریافت سود از مجامع و نوسان‌های کوتاه مدت شرایط را طی کنند.

دهقان در ادامه می‌گوید: تغییر و تحولات آینده و همچنین مشخص شدن کابینه دولت و تصمیم‌های اقتصادی دولت سمت و سوی آینده بازار در ماه‌های بعد را روشن می‌کند اما در شرایط کنونی هنوز بازار تصمیم نگرفته است که به کدام سو حرکت کند و منتظر است ببیند فعالیت‌های دولت در آینده چگونه خواهد بود.

کد خبر 84871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز