گروه بورس: به‌دنبال افزایش تعداد سوانح هوایی در هفته‌های گذشته موضوع واگذای سهام شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در بورس شدت گرفت

به گزارش همشهری، روز گذشته ‌سعید حسامی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: سهام شرکت هواپیمایی ایران ایر تور تا پایان آذر ماه در بورس واگذار می‌شود. به‌دنبال آن سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز اعلام کرد: براساس قانون سهام، این شرکت هواپیمایی باید تا پایان سال‌جاری به دست بخش خصوصی سپرده شود.

اما آنچه در حال حاضر بر سر آن بحث می‌شود افزایش سطح ایمنی پرواز‌هاست؛ موضوعی که به اعتقاد برخی با واگذاری سهام شرکت‌های هواپیمایی به بخش خصوصی افزایش خواهد یافت. به‌نظر می‌رسد این تئوری در ذهن مسئولان هوایی کشور نیز نفوذ کرده و آنان را برآن داشته تا پس از مدت‌ها تاخیر گام‌های سریع‌تری برای واگذاری سهام به بخش خصوصی بردارند.

اعتقاد کلی بر این است که با واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه هواپیمایی جمهوری اسلامی و پس از شرکت مادر به بخش خصوصی، این شرکت از شمول قوانین دولتی خارج می‌شود و می‌تواند پس از آن با افزایش نرخ بلیت از حالت زیان ده خارج شده و نسبت به تامین منابع مالی برای افزایش ایمنی سفر‌های هوایی اقدام کند.

در حالی که در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند موضوع اصلی کاهش ایمنی سطح پرواز‌ها به تحریم‌هایی باز می‌گردد که از سوی کشورهای صاحب صنعت هوایی بر ایران تحمیل می‌شود.

این در شرایطی است که در حال حاضر شرکت هواپیمایی هما در زمره شرکت‌های زیان ده طبقه‌بندی می‌شود؛ به‌طوری که براساس آخرین اخبار منتشر شده، زیان این شرکت در سال 84 حدود 40‌میلیارد تومان، در سال 85 حدود 28 میلیارد تومان و در سال 86، 19‌میلیارد تومان برآورد شده است.

کارشناسان دلیل اصلی زیان ده بودن هواپیمایی هما را دریافت یارانه دولتی برای یکسان نگاه‌داشتن نرخ بلیت هواپیما می‌دانند که باعث شده، این شرکت مجاز به افزایش قیمت بلیت هواپیما نباشد.

اما پرسشی که در حال حاضر وجود دارد این است که آیا با افزایش قیمت بلیت هواپیما، کیفیت و ایمنی سطح پرواز‌ها افزایش خواهد یافت؟

در این باره علی‌اکبر اولیاء نماینده مجلس شورای اسلامی هفته گذشته گفته بود: کشور ایران در تأمین قطعات یدکی هواپیماهای غربی با موانعی مواجه است، اما مشکل اساسی حمل‌ونقل هوایی در حال حاضر، برخی موارد دیگر نظیر قیمت‌های غیرواقعی بلیت هواپیماست. 

وی با تأکید بر لزوم افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: درصورتی که قیمت بلیت هواپیما آزاد نشود و میزان هزینه‌های تمام شده بیش از درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی باشد، انتظار رعایت استاندارد از سوی شرکت‌های هواپیمایی، منطقی نیست.  این نماینده مجلس تاکید کرده بود: به همین منظور سهام این شرکت‌ها باید براساس سیاست‌های اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شود.

در همین رابطه روز گذشته اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره واگذاری سهام شرکت هواپیمایی هما و زیرمجموعه هایش به بخش خصوصی گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما)دارای 2 شرکت زیرمجموعه به نام‌های هتل‌های هما و هواپیمایی ایران ایر تور است که سهام هر دو شرکت باید براساس قوانین اصل 44 تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: پس از واگذاری سهام این دو شرکت، سهام شرکت هواپیمایی هما نیز واگذار خواهد شد اما برخلاف 2 شرکت زیر مجموعه ‌اش این شرکت تا پایان سال 93 مهلت واگذاری دارد.

وی با اینکه هدف اصلی از این کار این است که بدنه شرکت هواپیمایی هما سبک‌تر شود تا زمینه سودآوری سهام این شرکت فراهم شود، تاکید کرد: هواپیمایی هما باید برنامه‌های اصلاح ساختار مالی خود را به اجرا درآورد.

غلامی در پاسخ به این پرسش که سهام شرکت ایران ایر تور چه زمانی در بورس واگذار خواهد شد، گفت: این موضوع به تلاش مدیران این شرکت بستگی دارد، و باید هرچه سریع‌تر مدارک لازم برای پذیرش به بورس را ارائه کنند؛ ضمن اینکه اساسنامه جدید این شرکت نیز باید به بورس ارائه شود. 

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین درباره واگذاری سهام هتل‌های هما گفت: سهام شرکت هتل‌های هما آگهی شده و تا 2 ماه دیگر از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

واگذاری ‌ایران ایر‌تور و هتل‌های زنجیره‌ای هما تا پایان آذر‌ماه

 روز گذشته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود هتل‌های هما و ایرلاین ایران ایر‌تور تا پایان آذرماه سال‌جاری به بخش خصوصی واگذار شود. 

‌سعید حسامی خاطرنشان کرد: در مرحله اول واگذاری‌ سهام شرکت هما به بورس، قرار شد هتل‌های هما و شرکت ایرتور واگذار شود که در حال حاضر پرونده ایران ایرتور و هتل‌ها در مرحله ارزیابی و بررسی برای واگذاری است. 

‌مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پس از واگذاری هتل‌ها و شرکت ایرتور به بخش خصوصی، نوبت به واگذاری شرکت هماست، تأکید کرد: در حال حاضر تمامی عملیات قانونی برای واگذاری و ورود هما به بورس انجام شده است. تقریبا این سیر اداری به پایان رسیده و هما تمامی مسئولیت‌های مربوط به‌خود را در این‌باره انجام داده است.

حسامی تأکید کرد: در حال حاضر در وزارت راه و ترابری کمیته‌ای متشکل از سازمان خصوصی‌سازی، نمایند‌‌گان وزارت راه و ترابری و افراد صاحب‌نظر تشکیل شده تا نحوه خصوصی‌سازی هما مورد ارزیابی و بررسی قرار ‌گیرد. 

مدیرعامل هما تصریح کرد: زیان‌ده بودن ایران‌‌ایر یکی از مشکلات این شرکت هواپیمایی است و برطرف کردن آن از عهده شرکت هما خارج است، بنابراین لازم است مسئولان در سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و ترابری برای کاهش هزینه‌های این شرکت هواپیمایی اقدام کنند.

حسامی با بیان اینکه برای جلوگیری از زیان یک ایرلاین ابزارهایی لازم است که آن ابزارها در اختیار شرکت هما نیست، اظهار کرد: یکی از روش‌های جلوگیری از ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی، افزایش قیمت بلیت است که لازم است سازمان هواپیمایی کشوری در این باره تصمیماتی را اتخاذ کند.

کد خبر 87145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز