دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: با انجام نخستین معامله روی سهام شرکت مرجان کار؛ بازار فرابورس ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش همشهری، از ششم مهر  بازار سرمایه ایران، صاحب محل جدیدی برای دادوستد سهام شرکت‌های غیربورسی شد. قرار است بازار فرا بورس، مکانی باشد برای دادوستد سهام شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند یا شرکت‌هایی که به هر دلیلی امکان ورود به بورس تهران را ندارند.

براساس آخرین ارزیابی در حال حاضر 3 هزار شرکت سهامی عام در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد فقط سهام 350 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود، به این ترتیب با آغاز به‌کار نخستین بازار فرا بورس ایران، مردم و سهامداران امکان دادو ستد سهام شرکت‌های خارج از بورس را پیدا خواهند کرد.

در همین رابطه روز گذشته سید‌شمس‌الدین حسینی در مراسم افتتاحیه بازار فرابورس گفت: اگر بخواهیم بازار سرمایه را گسترش دهیم این کار از طریق فرابورس انجام می‌شود زیرا 350 شرکت موجود در بورس عدد مورد قبولی نیست و اگر قرار باشد تعداد شرکت‌ها وارد بازار تشکل یافته شوند باید به واقعیت‌های آن توجه کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از مصوبه‌ جدید هیات‌دولت خبر داد و افزود: براساس این مصوبه که در روز یکشنبه به تصویب رسید، باید دریافت سود علی‌الحساب از شرکت‌های دولتی به میزان مالکیت دولت از سهام آن شرکت محدود شود.

پیش از این شرکت‌های دولتی موظف بودند 40 درصد سود خود را به‌صورت علی‌الحساب به حساب خزانه واریز کنند اما با این مصوبه از این پس سود دولت به میزان درصد سهامی که در شرکت‌ها دارد دریافت و به حساب خزانه واریز خواهد شد.

شرایط پذیرش در فرابورس آسان‌تر است

در ادامه این مراسم علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از حدود 3‌هزار شرکتی که در کشور وجود دارد تنها 350‌کشور در بورس حضور دارند، بنابراین باید برای مابقی شرکت‌ها نیز نقدشوندگی ایجاد شود. لذا ما به‌دنبال این هستیم که معاملات شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند، به فرابورس منتقل شوند.

وی ادامه داد: شرایط پذیرش در بازار فرابورس آسان‌تر است و در این بازار معامله انواع اوراق سهام و گواهی سپرده انجام می‌شود. وی با بیان اینکه طی روز‌های آینده گواهی سپرده بانک کشاورزی در بورس عرضه خواهد شد، گفت: بانک‌ها می‌توانند از مزیت عرضه گواهی سپرده در بازار سرمایه برای تامین مالی خود استفاده کنند.

فروش گواهی سپرده از طریق پذیره‌نویسی

همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت فرابورس هم گفت: همزمان با آغاز معاملات فرابورس، طی روزهای آینده گواهی سپرده‎ از طریق پذیره‎نویسی در سیستم معاملات به‌فروش خواهد رسید.

مصطفی امید قائمی اظهار کرد: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری هستند و قانونگذار هم بورس را به‌عنوان بازاری کارا و شفاف به‌عنوان محفلی برای خصوصی‌سازی‌ تعریف کرده اما فرایند واگذاری آنها به‌دلیل اینکه نمی‌تواند شرایط پذیرش در بورس را احراز کنند، مسکوت مانده است.

کد خبر 91487

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز