چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: رکورد شکنی‌های بورس تهران در مبادلات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت تا برای نخستین بار در طول یکسال گذشته ارزش بازار سهام از مرز 60 میلیارد دلار عبور کند.

به گزارش همشهری در پایان مبادلات دیروز شاخص بورس با رشد خیره‌کننده 5درصدی خود از مرز 11 هزار و 500 واحد هم عبور کرد تا چشم‌انداز شاخص 12 هزار واحدی روشن‌تر از پیش شود.

مهم‌ترین دلیل صعود شاخص‌ها و همچنین ارزش بازار سهام در روزهای اخیر اعلام پیش‌بینی سود‌های جدید و همچنین ارائه برنامه‌های برخی شرکت‌ها برای آینده و در نهایت بازگشت شرکت‌های بزرگ و تاثیر‌گذار بورس نظیر مخابرات و صدرا به چرخه مبادلات اعلام شده است.

شاخص 11 هزار و 500 واحدی

این گزارش حاکی است: شاخص کل بورس دیروز ابتدا در میانه‌های روز با رشد بی‌سابقه 593 واحدی به عدد 11 هزار و 730 واحد رسید و سپس با کاهشی تدریجی روی رقم 11 هزار و 576 واحد در پایان معاملات تثبیت شد. با رشد 4/5 درصدی دماسنج بازار سهام شاخص بورس بعد از 10 ماه دوباره از مرز 11هزار و 500 واحد عبور کرد.

شاخص بورس از 14 مهر ماه سال گذشته هیچگاه به ارقام بالا‌تر از 11 هزار و 500 واحد دست نیافته بود. با این تحول رکورد بیشترین رشد روزانه شاخص، که پیش از این مربوط به 15تیر87  با 590 واحد رشد بود، شکسته شد.

شاخص روز چهارشنبه 593 واحد افزایش یافت. با توجه به رشد 297 واحدی روز سه‌شنبه شاخص، رکورد دیگری در تاریخ بورس ثبت شد. برای نخستین بار در عرض 2 روز 890 واحد به ارقام شاخص بورس افزوده شده است. چنین رشدی نیز تاکنون در بورس تهران به ثبت نرسیده بود.

شاخص جدید

از دیروز همچنین در فهرست شاخص‌های بورس، شاخص جدید و تازه تصویب شده سهام شناور آزاد نیز مشاهده می‌شد، این شاخص که بعد از تصویب شورای بورس قرار بود از روز شنبه مورد محاسبه قرار گیرد از روز چهارشنبه برای نخستین‌بار توسط شرکت بورس منتشر شد. این شاخص در روز چهارم شهریور روی رقم 13 هزار و 867 واحد ایستاد.

عبور از مرز 60 میلیارد دلار

با رکوردشکنی دیروز ارزش روز بورس تهران از مرز 60 میلیارد دلار عبور کرد. در این میان ارزش کل سهام شرکت مخابرات هم به 10 میلیارد دلار رسید. مخابرات در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت بورس به حساب می‌آید.

این شرکت مردادماه سال گذشته با کشف قیمت 105 تومان به ازای هر سهم وارد بورس شده بود. روز چهارشنبه ارزش روز بازار سهام تهران به 57 میلیارد دلار رسیده بود که در پایان معاملات روز چهار شنبه با رشدی 3 میلیارد دلاری رو به رشد و به 60 میلیارد دلار رسید. بالاترین رکورد ارزش روز بازار سهام تهران 72 میلیارد دلار بوده که در شهریور ماه سال گذشته تحقق یافته است.

سابقه ماجرا

صعود 593 واحدی شاخص بورس در جریان مبادلات روز چهارشنبه موجب شد خاطره تابستان پارسال برای سهامداران زنده شود. 13 ماه پیش و در تاریخ 15 تیرماه 87 بازار سهام چنین تجربه‌ای را در دفتر خاطرات خود ثبت کرده بود.

در معاملات 15 تیرماه سال گذشته، تداوم رشد قیمت‌های جهانی فولاد و بازگشایی نماد شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان و نیز شرکت کشتیرانی موجب شد تا شاخص بورس 590 واحد افزایش داشته باشد و از 11 هزار و 921 واحد به 12 هزار و 512 واحد برسد.

توصیه به سرمایه‌گذاران جزء

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار همچنین به سرمایه‌گذاران جزء توصیه کرد: با مطالعه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنند. حسن قالیباف اصل گفت: دیروز سهام مخابرات تعدیل سود قابل ملاحظه‌ای در حد 10 درصد داشت، در اینگونه موارد که تغییرات زیاد باشد، ابتدای باز شدن نماد محدوده نوسان نیز باز است.

او رقم رشد کل شاخص بورس را 593 واحد اعلام کرد و گفت: از این میزان رشد، اثر مخابرات روی شاخص 518 واحد بوده است، که این امر نیز به‌دلیل وضعیت حاکم بر بازار است، زیرا حدود 17 درصد از ارزش بازار سرمایه را ارزش شرکت مخابرات تشکیل می‌دهد.

او با اشاره به وضعیت مناسب بازار سرمایه طی روز‌های اخیر و رشد سهام یکسری از شرکت‌ها  عنوان کرد: بازار اگر آهسته و پیوسته رشد کند مناسب‌تر است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران جزء توصیه کرد: در سرمایه‌گذاری‌های خود دقت کافی را داشته باشند و حتما با مطالعه عمیق کارشناسی و همه‌جانبه شرکت‌ها اعم از ترازنامه،  بررسی گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها و آینده آنها، در نظر گرفتن سود و زیان، مزیت صنایع در کشور و وضعیت شرکت نسبت به خرید و فروش سهام در بازار اقدام کنند تا از معامله خود دچار ضرر و زیان نشوند.

سهامداران در سرمایه‌گذاری‌های خود دقت کرده و براساس ارزش‌های ذاتی نسبت به خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بازار اقدام کنند.

تأثیر جو روانی

یک کارگزار بورس با بیان اینکه رشد بازار سهام در روزهای اخیر ناشی از 4 عامل بوده اعلام کرد: بازار سهام تحت‌تأثیر جو روانی قرار دارد. هادی بیدختی گفت: رشد قیمت سهام شرکت‌های مختلف ناشی از عوامل درون و برون سازمانی است و رشد برخی سهام منطقی و برخی غیرمنطقی بوده، به این موضوع نباید با نگاه یکسانی نگریسته شود. وی با دسته‌بندی رشد قیمت سهام شرکت‌ها ادامه داد: برخی شرکت‌ها با قیمت‌های جهانی ارتباط مستقیمی دارند.

او افزود:‌سابقه بازگشایی نماد و رشد شدید سپس کاهش قیمت و صف‌ فروش سهام شرکت‌هایی چون توسعه معادن روی و کالسیمین نشان داد چنین شرکت‌هایی تحت‌تأثیر جو روانی بازار قرار گرفته‌اند.

نظر فعالان بازار

عباس دهقان - عضو هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد - در باره رویداد‌های دیروز بورس گفت: صف فروش نماد صدرا در دقایق اولیه بازار چهارشنبه باعث شد که در قیمت‌گذاری مخابرات دست به عصاتر عمل شود.

دهقان با بیان اینکه در دقایق اولیه بازگشایی نماد قیمت سهم هیجانی است اعلام کرد: در روز گذشته در بازگشایی نماد صدرا نیز این هیجان دیده شد در حالی که مدتی است توجیه قیمت بالا در بازار، معامله عمده سهم است و بازار افزایش قیمت سهم را با داشتن معامله عمده توجیه می‌کند طبیعتا معامله عمده قیمت سهم را بالاتر برده و تغییر مالکیت می‌تواند شرایط شرکت را به سمت مثبت تغییر دهد ولی این امر زمان بر بوده و افزایش قیمت شرکت با شرایط فعلی توجیه‌پذیر نیست.

سرعت بیشتر بازار

کارشناسان بازار سهام انتظار داشتند دور خیز شاخص برای عبور از مرز 12 هزار واحدی در هفته‌های آینده محقق شود اما بازگشت شرکت مخابرات و رشد قیمت سهام آن موجب شد تا این پیش‌بینی در زمانی نزدیک‌تر محقق شود.

در عین حال برخی کارشناسان با توجه به رشد بی‌منطق سهام برخی شرکت‌ها چون صدرا و آذر آب معتقدند در بخشی از بازار حباب قیمت تشکیل شده است.

کد خبر 88807

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز