همشهری آنلاین: معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی از به وقوع پیوستن بزرگترین معامله تاریخ بورس کشور با فروش بلوک مدیریتی شرکت مخابرات در روز ۱۸ شهریور خبر داد.

سید مهدی عقدایی، در این‌باره گفت: در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج.ا.ایران و مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت مخابرات ایران را با انتشار فراخوان عمومی به متقاضیان خرید که اهلیت مالی و فنی آنها مورد تأیید قرار گیرد واگذار خواهد کرد.

به گزارش اطلاع رسانی سازمان خصوصی‌سازی، وی سهم شرکت مخابرات را ۴۵.۸ میلیارد سهم 1000 ریالی برشمرد و افزود: براساس مصوبه هیأت واگذاری مقرر شد50 درصد به‌علاوه یک سهم این شرکت (معادل 22 میلیارد و 936 میلیون و 827 هزار و 827 سهم) که سهام کنترلی نامیده می‌شود به صورت بلوکی در روز 18 شهریور در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شود.

وی افزود: با توجه به انحصاری بودن سهام شرکت مخابرات قیمت هر سهم شرکت 340 تومان و ارزش کل سهام قابل واگذاری 7 هزار و 900 میلیارد تومان برآورده شده است که براساس مصوبه هیأت واگذاری به صورت دو مرحله به فروش خواهد رسید.

به گفته او؛ مرحله اول فراخوان برای شناخت و سنجیدن توان مالی و فنی خریداران منتشر شده و خریدارانی که بتوانند تأییدیه سازمان خصوصی‌سازی را بدست آورند، اجازه خواهند یافت در مرحله دوم که رقابت خرید سهام در بورس است شرکت یابند.

 

تشکیل کمیته تعیین صلاحیت فنی و مالی خریداران

عقدایی تشکیل کمیته تعیین صلاحیت فنی و مالی شرکت مخابرات ایران در سازمان خصوصی‌سازی را از جمله اقدامات انجام شده در راستای واگذاری سهام این شرکت برشمرد و افزود: این کمیته متشکل از سه نفر از اعضای هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی، نماینده وزیر ارتباطات و یک مشاور است که تعیین صلاحیت فنی و مالی خریداران را مورد بررسی قرار می دهند و متقاضیان خرید پس از تأیید این کمیته می‌توانند در بورس به رقابت پرداخته و نسبت به خرید سهام مذکور اقدام کنند.

وی ادامه داد: نام شرکت خریدار، موضوع فعالیت، سرمایه ثبت شده، محل و تاریخ ثبت، آخرین تزارنامه و صورت‌حساب سود و زیان، ترکیب سهامداران همراه میزان درصد سهام، اعضاء هیات مدیره به همراه سوابق خدمتی آنان و میزان سرمایه‌گذاری شرکت در دیگر شرکت‌ها یا پروژه‌ها به تفکیک از جمله مواردی است که در بحث بررسی صلاحیت فنی ومالی خریداران مورد توجه قرار می‌گیرد.

سهم 28 درصدی کنسرسیوم خارجی از سهام شرکت مخابرات

عضو هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این که سهامداران خارجی می‌توانند حداکثر در خرید 28 درصد سهام شرکت مخابرات (56 درصد از سهام قابل عرضه)در قالب کنسرسیوم اقدام کنند افزود: درطول یکسال ونیم گذشته اقدامات مختلفی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی صورت گرفته که بر این اساس چندین کنسرسیوم خارجی نیز برای خرید سهام شرکت مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اند اما تقاضای رسمی برای خرید به سازمان خصوصی‌سازی ارسال نشده که امیدواریم هر چه زودتر تقاضای خریداران را دریافت کرده تا این سازمان فرصت کافی را برای بررسی صلاحیت متقاضیان داشته باشد.

به گفته وی؛ ترجمه و درج آگهی فروش به زبان لاتین در سایت سازمان خصوصی‌سازی و نیز چاپ آگهی در روزنامه‌های انگلیسی زبان، ارسال آگهی فروش به متقاضیان خارجی و نیز سفارتخانه های مختلف از دیگر اقدامات سازمان خصوصی سازی در راستای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنها در خرید سهام شرکت مخابرات است.

وضعیت اشتغال کارکنان شرکت مخابرات پس از واگذاری

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی  در ادامه اذعان داشت: بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خریداران سهام شرکت های واگذار شده که اکثریت اعضای هیأت مدیره را کسب میکنند تا 5 سال متعهد خواهند بود تا سطح اشتغال واحد مورد واگذاری را حفظ نمایند و در قبال آن از تسهیلات و مشوق‌های مالی برخوردار شود.

وی افزود: تخفیف در اصل مبلغ معامله، کاهش کل سود فروش اقساطی و افزایش طول مدت پرداخت اقساط تا چند سال بدون احتساب سود فروش اقساطی از جمله این تسهیلات و مشوق‌های مالی است که در صورت حفظ و افزایش سطح اشتغال موجود و بازآموزی کارکنان شرکت، سرمایه‌گذاری جدید، افزایش کارایی و بهره‌وری، تداوم تولید و ارتقاء فن‌آوری و تثبیت سطح اشتغال در بنگاه مورد واگذاری نصیب خریداران می‌شود.

خصوصی‌سازی کامل شرکت مخابرات

عقدایی اضافه کرد: پیش از این 100درصد سهام شرکت مخابرات ایران متعلق به دولت ج.ا.ایران بود که از این میزان سهام، 20 درصد به سهام عدالت تعلق گرفت، 5 درصد جهت کشف قیمت به عموم مردم فروخته شد و 5 درصد دیگر نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارگران و کارمندان این شرکت واگذار گردید که با احتساب واگذاری 50 درصد سهام شرکت مخابرات در آینده نزدیک، میزان سهام واگذار شده به 80 درصد می‌رسد و چون مخابرات از شرکت‌های صدر اصل 44 است مطابق قانون 20 درصد مابقی سهام آن در دست دولت باقی خواهد ماند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بر اساس قانون بودجه سال 88 این سازمان مکلف است 5 هزار میلیارد تومان بابت درآمد حاصل از واگذاری سهام به خزانه واریز کند که از این میزان و با انجام این معامله حداقل هزار و 600 میلیارد تومان بابت فروش نقدی و 400 میلیارد تومان بابت حصول قسط اول این واگذاری عاید سازمان خصوصی‌سازی می‌شود.

سهامداران مخابرات سهم خود را نفروشند

عقدایی پیش‌بینی کرد: کنسرسیومی متشکل از خریداران خارجی و ایرانی برنده رقابت واگذاری شرکت مخابرات شوند که در این صورت و با ورود سرمایه و تکنولوژی جدید در عرضه مخابرات و افزایش و بالا رفتن توان کارشناسی نیروی انسانی، سود شرکت به صورت تصاعدی ظرف مدت 5 سال افزایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: در حال حاضر 38 میلیون مشترک از خدمات مخابرات استفاده می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود ظرف 2 سال آینده تعداد آنها به حداقل 70 میلیون نفر برسد لذا به کسانی که در حال حاضر سهام مخابرات را دارند توصیه می‌شود سهم خود را نفروشد زیرا مسلما در چند سال آینده این سهام از بازده بهتری برخوردار خواهد شد.

تاثیر واگذاری سهام مخابرات بر معاملات و شاخص بورس

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی تاثیر واگذاری بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم شرکت مخابرات در معاملات و شاخص بورس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هرچند معاملات بلوکی در شاخص بورس تاثیر مستقیم ندارد و شاخص تحت تاثیر معاملات خورد است اما باتوجه به قیمت‌گذاری صورت گرفته و خریدی که انجام می‌شود واگذاری شرکت مخابرات به صورت غیر مستقیم در شاخص بورس تاثیر گذاشته و روند آن را مثبت و صعودی می‌کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال زمانی که بحث واگذاری 50 درصد سهام شرکت مخابرات بر سر زبانها افتاد، سهام این شرکت از 140 تومان به بیش از 170 تومان افزایش یافت و صف خرید جایگزین صف فروش شد.

عقدایی در خصوص مکانیزم قیمت‌گذاری سهام مخابرات نیز گفت: در قیمت‌گذاری سهام این شرکت از نظرات کارشناسی مشاورین تامین سرمایه و نیز کارشناسان معاونت آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی استفاده شد که در نتیجه با توجه به جلسات و بررسی‌های صورت گرفته با متقاضیان احتمالی خرید این سهام، سازمان خصوصی‌سازی 340 تومان بابت هر سهم را به هیات واگذاری پیشنهاد داد که به تصویب این هیات رسید.

سایر شرایط فروش سهام مخابرات

وی در پایان افزود: کلیه متقاضیان تا روز چهارشنبه 11شهریور مهلت دارند با توجه به قیمت پایه سهام و سایر شرایط نسبت به ارسال درخواست خرید به سازمان خصوصی‌سازی اقدام نمایند.

عقدایی گفت: درصورت تمایل متقاضیان جهت خرید اقساطی سهام؛ حداقل 20درصد ثمن معامله به صورت نقد و مابقی 80 درصد با احتساب سود فروش اقساطی تعیین می گردد که زمان بازپرداخت اقساط و 8 سال و فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز 6 ماه درنظر گرفته شده است.

به گفته وی، کارگزاران خریدار پس از ورود سفارش خرید می بایستی 3 درصد از ارزش پایه سهام آگهی شده را بعنوان سپرده شرکت در مزایده بورس، جهت تضمین تعهدات خریداران نقداً یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و به شرط از مشتری که تاییدیه سازمان خصوصی‌سازی را داشته باشد، دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه کنند.[مفاهیم: کارگزار بورس]

کد خبر 88550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز